Komunikaty PR

Efekt pandemii: Młodzi uciekają z Internetu w książki

2021-02-08  |  09:20

Młodzi ludzie korzystają z Internetu niemal nieustannie. Robią tam zakupy, kontaktują się ze znajomymi, szukają rozrywek oraz ważnych informacji. Jednak pandemia koronawirusa wygenerowała niejako przesyt ekranem. Młodzi Francuzi zaczęli coraz częściej uciekać z wirtualnej rzeczywistości. Okazuje się, że zyskało na tym czytelnictwo. Takie ciekawe wnioski płyną z badania, jakie dla zlecenie Syndicat National de l’Edition (Stowarzyszenia Francuskich Wydawców) przeprowadził w grudniu 2020 r. Instytut Odoxa. W Polsce badania firmy Nielsen opierające się o dane sprzedaży z 240 księgarń stacjonarnych (a zatem tylko części rynku) wskazują na widoczny wzrost sprzedaży książek w pandemii.

Optymistyczne wyniki badania

Celem sondażu Odoxa, w którym wzięło udział 990 pełnoletnich mieszkańców Francji, było zbadanie wpływu, jaki na stan czytelnictwa w tym kraju miała pandemia koronawirusa. Aż 33 proc. respondentów w czasie dwóch ogłoszonych w poprzednim roku przez francuski rząd lockdownów zaczęło częściej sięgać po książki. Mało tego, najczęściej taka deklaracja (42 proc.) padała ze strony osób poniżej 25 roku życia. Choć i tak jeszcze przed pandemią poziom czytelnictwa we Francji był wysoki: Francuzi czytali średnio 8,4 książek rocznie, choć osoby młodsze, w przedziale wiekowym 25-34, dużo mniej. W tym drugim przypadku wskaźnik wynosił 5,3.

Internet potrafi zmęczyć

Dlaczego Francuzi podczas pandemii częściej czytają? Żeby walczyć z nudą (43 proc. wskazań), oderwać się od śledzenia wiadomości (33 proc.) i spędzać mniej czasu w mediach społecznościowych (31 proc). Co ciekawe, w grupie wiekowej 25-34 najczęściej podawanym powodem było unikanie surfowania po Internecie (31 proc. wskazań).

–  Badania przeprowadzone we Francji wskazują na bardzo ciekawy trend – komentuje Maria Deskur, szefowa wydawnictwa Burda Książki. – Pandemia sprawiła, że wszyscy mamy do zagospodarowania nadmiar wolnego czasu i młodzi Francuzi nie spędzili go wyłącznie przed ekranem. Sięgnęli po książkę. Przekładając to na grunt Polski, możemy spekulować, że było podobnie.

Maria Deskur wskazuje, że badania Selectivv przeprowadzone w pierwszych tygodniach pandemii pokazały co prawda olbrzymie wzrosty czasu spędzanego przez Polaków (nie tylko młodzieży) w mediach społecznościowych, na platformach streamingowych. Ale latem sprawdzono, jak bardzo wydłużył się czas spędzony w aplikacjach przez dzieci i młodzież w czasie pandemii. Co się okazało?

– Wskaźnik ten wzrósł, ale nie były to wzrosty skokowe – mówi Maria Deskur. – Czytając analizę Selectivv, ma się wrażenie, że polscy rodzice nie zawiedli: byli z dziećmi, spędzali z nimi czas, nie pozwolili dzieciom spędzić całości wolnego czasu w telefonach komórkowych. Kiedy doda się do tego informacje z badania Nielsena, gdzie widać wyróżniający się wzrost sprzedaży książek dla dzieci i młodzieży, można podejrzewać, że także w Polsce młodzież w tym roku przeczytała więcej. Mam nadzieję, że dobrze odczytujemy ten trend i że będzie on widoczny także po zakończeniu pandemii koronawirusa. Jeśli już ktoś raz zaczął czytać książki i poczuł płynącą z tego przyjemność, na ogół to kontynuuje. Czytanie książek dostarcza przeżycia niełatwe do zastąpienia.

O Wydawnictwie Burda Książki

Jesteśmy częścią koncernu medialnego Burda Media Polska i równocześnie jednym z liderów na polskim rynku wydawniczym, na którym istniejemy od 20 lat. Nasza oferta to ponad 1200 zróżnicowanych tytułów, ukazujących się pod markami Burda Książki i National Geographic. W naszym portfolio znajdują się powieści bestsellerowych pisarek literatury obyczajowej: Małgorzaty Kalicińskiej, Agnieszki Lingas-Łoniewskiej, Katarzyny Nowakowskiej, Anny Klary Majewskiej czy Samanthy Young, a także doskonałe kryminały i thrillery Grzegorza Kapli, Kathryn Croft, Louise Jensen oraz wielu innych. Wydajemy również książki najbardziej inspirujących autorów literatury podróżniczej: Martyny Wojciechowskiej, Moniki Witkowskiej, Marka Tomalika, Jakuba Porady, Grzegorza Kapli, biografie znanych postaci świata mediów, sztuki, sportu, takich jak: Agnieszka Radwańska, Joanna Jędrzejczyk, Maryla Rodowicz, oraz książki uznanych ekspertów i autorów poradników: Anny Lewandowskiej, Agnieszki Cegielskiej, Kingi Rusin, Dagmary Skalskiej, Rafała Ohme, Łukasza Durajskiego czy Joanny Godeckiej. Nasze portfolio zawiera także bezkonkurencyjne tytuły dla dzieci, między innymi autorstwa Neli Małej Reporterki oraz Magdaleny Różczki, a od 2015 roku mamy przyjemność wydawać książki zwycięzców programu MasterChef oraz MasterChef Junior. Najmłodsi znajdą też u nas biografie znanych i lubianych sportowych idoli: Roberta Lewandowskiego, Wojciecha Szczęsnego, Roberta Kubicy czy Lionela Messi. Nasi autorzy byli wielokrotnie nagradzani za najlepszą sprzedaż swoich tytułów. Naszą dumą jest Nela Mała Reporterka, która cztery lata z rzędu zdobyła Bestsellera Empiku, zostając najmłodszą laureatką tej nagrody (w latach: 2016, 2017, 2018, 2019).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Książka „Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty Biuro prasowe
2024-12-09 | 11:00

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

Młoda wyobraźnia, wielkie marzenia i wsparcie najbliższych – właśnie te trzy elementy stworzyły „Powstanie Bohaterów”, niezwykłą książkę napisaną przez
Książka O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?
2024-11-14 | 01:00

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

„Czemu w książkach Young Adult jest tyle agresji?” To temat wspólnej debaty radiowej Czwórki i Big Book Cafe. To kolejna już w cyklu debata pokazująca różne
Książka Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
2024-10-28 | 15:00

Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe

Radiowa Czwórka oraz Big Book Cafe zapraszają na drugą wspólną debatę poświęconą czytelnictwu wśród młodzieży. Justyna Dżbik – Kluge, dyrektorka –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.

Ochrona środowiska

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.

Moda

Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę

Aktor zaznacza, że jego garderoba jest skromna, ale zawiera dobre jakościowo ubrania, które choć były kupione nawet dwie dekady temu, wciąż wyglądają jak nowe. Jego zdaniem nie warto ulegać sezonowym trendom i gromadzić w szafie wielu rzeczy, które modne są zaledwie kilka miesięcy. Zamiast tego lepiej zainwestować w ponadczasowe kurtki, marynarki czy buty z dobrych materiałów i dbać o nie tak, by posłużyły jak najdłużej.