Hałas w galeriach handlowych
Grupa FLPR
ul Powstańców Śląskich 50
53-333 Wrocław
kinga.kupniewska@flpr.pl
535 000 790
www.flpr.pl
Już od najbliższej soboty centra handlowe znowu zostaną otwarte. A to oznacza, że galerie powoli zapełnią się osobami poszukującymi prezentów dla swoich bliskich, a tym samym gwarem rozmów oraz lecącymi w tle świątecznymi przebojami.
Jaki poziom dźwięku będzie towarzyszył klientom podczas zakupów?
Raport „Polska w decybelach”
Między innymi to pytanie postawili sobie twórcy raportu „Polska w decybelach”, którzy zdecydowali się przeanalizować poziomy hałasu w często uczęszczanych miejscach publicznych, takich jak rynki największych polskich aglomeracji, budynki instytucji kultury oraz wspomniane galerie handlowe. W okresie od grudnia 2019 do lutego 2020, Stowarzyszenie „Komfort ciszy” we współpracy z Grupą Saint-Gobain, zmierzyło więc poziom dźwięku w strefach gastronomicznych w Złotych Tarasach w Warszawie, Galerii Bałtyckiej w Gdańsku, Galerii Posnania w Poznaniu, Galerii Katowickiej w Katowicach, Galerii Zakopianka w Krakowie, CH Manufaktura w Łodzi oraz w Magnolia Park we Wrocławiu. Aby uzyskać, jak najbardziej reprezentatywne dane, pomiary były dokonywane w godzinach południowych oraz popołudniowych. Jakie wyniki otrzymali autorzy raportu „Polska w decybelach”?
Najcichsza i najgłośniejsza galeria
Okazało się, że we wspomnianych centrach handlowych poziom dźwięku był do siebie bardzo zbliżony. Różnica pomiędzy najcichszą a najgłośniejszą galerią handlową wyniosła zaledwie 6 dB. Najcichszym domem handlowym okazała się Magnolia Park we Wrocławiu, gdzie odnotowano 65,6 dB. Największą wartość (71,3 dB) zanotowano natomiast w CH Manufaktura w Łodzi o godzinie 16:00, kiedy cała strefa gastronomiczna była wypełniona klientami oraz w Galerii Katowickiej o godzinie 19:00. Podwyższony poziom hałasu w przypadku drugiego centrum wiązał się z rozpoczęciem w tym czasie ferii zimowych na Śląsku.
Jak więc widzicie, na poziom hałasu w centrach handlowych wpływa nie tylko pora dnia, ale także dodatkowe czynniki. Ferie zimowe czy wyprzedaże przekładają się na większą ilość klientów, która sprawia, że jest on bardziej odczuwalny niż zwykle. Warto jednak mieć na uwadze, że hałas jest pojęciem daleko subiektywnym i dla niektórych osób może być bardzo dokuczliwy nawet na dużo niższym poziomie. W takim wypadku warto odpuścić wizytę w galerii w okresie świątecznej gorączki.
Link do pobrania raportu: https://event.webcaster.pl/live/w-pogoni-za-cisza/

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Medycyna
Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali inteligentną piżamę, której zadaniem jest monitorowanie w warunkach domowych wzorców oddechu podczas snu i wykrywanie jego zaburzeń takich jak bezdech senny, chrapanie czy bruksizm. Jest to możliwe dzięki znajdującym się w materiale zaawansowanym grafenowym czujnikom tensometrycznym. Urządzenie może stać się alternatywą dla często niekomfortowej dla pacjentów diagnostyki w warunkach szpitalnych lub z wykorzystaniem nieporęcznego sprzętu.
Gwiazdy
Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz

Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.