Komunikaty PR

Jak wiosenny lockdown wpłynął na najmłodszych?

2020-11-25  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania CN_BKND ( 0.46 MB )

Trwa 6. edycja kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, której celem jest promowanie pozytywnych postaw i przeciwdziałanie dokuczaniu. W ramach akcji przeprowadzono w pięciu krajach badanie, w którym sprawdzono wpływ wiosennej izolacji na zachowania i nastroje ankietowanych dzieci. Zapytano je również o to, co zrobiłyby z supermocami i kto jest dla nich wzorem, jeśli chodzi o życzliwe zachowania!

Podczas izolacji dzieci były głównie znudzone, smutne i samotne. Jednak w Polsce, na tle innych krajów pojawiło się najwięcej zaniepokojenia, o czym wspomina aż 35% ankietowanych – wynika z badania, które przeprowadzono w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Jego głównym zadaniem było sprawdzenie, w jaki sposób wiosenna izolacja wpłynęła na zachowania dzieci, ich nastrój i sposób spędzania czasu.

– W czasie radzenia sobie ze stresem, bardzo ważną umiejętnością jest dbałość i troska o siebie. Przeprowadzona ankieta ujawniła, że wybieraną przez dzieci formą pomocy było poszukiwanie bliskości u rodziny (59%) oraz oglądanie kreskówek (66%). Zabieganie o obecność i opiekę u innych wydaje się zupełnie naturalne w trudnej sytuacji, podobnie jak preferowanie oglądania wideo. Ten drugi wybór prostotą i przewidywalnością przekazu łagodził odczuwane poczucie niepokoju i samotności. To bardzo zdrowa, prawidłowa i adekwatna strategia radzenia sobie w nowej, nieznanej i dość nietypowej sytuacji – twierdzi Marta Żysko-Pałuba z pracowni psychologicznej NINTU.

Wysoką wartość w poprawianiu nastroju miało również uczenie się z innymi (39%) i aktywności na świeżym powietrzu (37%). W czasie lockdownu ankietowane dzieci poświęciły zdecydowanie więcej czasu niż przed pandemią na zabawę, pomoc innym i pisanie życzliwych wiadomości.

E-lekcje, czyli życzliwość i zdalne dokuczanie

Zapytano dzieci o częstotliwość występowania poszczególnych postaw, wśród których wymieniono między innymi dokuczanie przez rówieśników.

– Badanie, wykonane na potrzeby kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, sprawdzało nawyki dzieci podczas nauki zdalnej. Według uzyskanych odpowiedzi, uczniowie często doświadczali zachowań opartych na życzliwości (taką odpowiedź wskazało aż 73%). Zaledwie 15% wspomniało o dokuczaniu rówieśniczym, a 13% o dokuczaniu nauczycielom. To budujące wyniki, które mówią o naturalnych potrzebach dzieci do budowania przyjaznej i życzliwej atmosfery opartej na współpracy. Izolacja społeczna, ograniczony kontakt z rówieśnikami dla wielu był trudnym doświadczeniem, ale jednocześnie uświadomił wartość posiadania dobrych kumpli – dodaje Marta Żysko-Pałuba.

Odbiór treści wideo

W Polsce, gdzie oglądanie filmów było bardzo popularne podczas izolacji, wyraźnie widzimy, że dzieci preferowały kreskówki niż filmy lub krótkie klipy. Ponad 50% dzieci we wszystkich badanych krajach częściej niż przed pandemią wybierało aktywności związane z treściami wideo. W Polsce zwiększono czas, w którym oglądano filmy na Youtube (79%), w telewizji (75%) czy na platformach streamingowych (58%). Po książki sięgało częściej 45% ankietowanych.

Humor (60%), supermoce (45%), radość i pozytywna energia (43%) to najbardziej lubiane elementy seriali animowanych. Dodatkowo, gdyby dzieci mogły mieć takie supermoce jak ich ulubieni bohaterowie, zazwyczaj chciałyby wykorzystać je do czynienia dobra – wskazuje na to 95% respondentów. Animowane postaci są również wzorem do życzliwych zachowań (45%). Na pierwszym miejscu znajdują się jednak członkowie rodziny (74%).

Pełna życzliwości kampania Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”

Celem kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” jest promowanie życzliwych zachowań i przeciwdziałanie dokuczaniu. W Polsce akcja odbywa się po raz szósty. W tym roku jej ambasadorem został Kamil Stoch, który wraz z marką wspiera pozytywne wzorce. Głównym celem jest dotarcie z przekazem do nauczycieli i rodziców. Na stronie kampanii badzkumplem.cartoonnetwork.pl zamieszczono bezpłatne materiały edukacyjne: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny, minizadania i miniprojekty dla uczniów szkół podstawowych. Wszystkie materiały są przygotowane do wariantu nauki zdalnej. Dodatkowo na stronie znajdują się również porady dla rodziców i dzieci przygotowane we współpracy z Pracownią psychologiczną NINTU.

O raporcie

Raport został sporządzony na podstawie badań przeprowadzonych w Polsce, Czechach, Niemczech, Węgrzech i Rumunii w terminie 12-18 października 2020 na zlecenie WarnerMedia w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Raport jest dostępny na stronie kampanii.

Do udziału w ankietach zaproszono 4 026 osób: rodziców i ich dzieci w wieku 6-12 lat. W polskim badaniu wzięły udział 802 rodziny. Była to internetowa ankieta wielokrotnego wyboru przeprowadzona przez WarnerMedia / Quantilope.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach
Dziecko Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
2024-12-20 | 10:10

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa

Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.