Komunikaty PR

Jak wychować mądrego młodego cyklistę?

2021-06-29  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Hipsz
ALL FOR US

ul.Klaudyny 38/72
01-684 Warszawa
anna.hipsz|allforus.pl| |anna.hipsz|allforus.pl
663910053
www.allforus.pl

Marzenie każdego rodzica? Żeby jego pociechy spędzały jak najwięcej czasu na powietrzu, a nie przed ekranem smartfona czy komputera. Rower to fantastyczna okazja do rozwijającego ruchu i rodzinnej aktywności. Co zrobić, żeby była bezpieczna także dla najmłodszych?

Rodzinne przejażdżki jednośladem to fantastyczna przygoda dla małych i dużych. Oczywiście pod warunkiem, że spełnione są podstawowe warunki bezpieczeństwa, które obowiązują każdego cyklistę bez względu na wiek. Najmłodsi często naiwnie polegają wyłącznie na opiece dorosłych. A nie musi tak być. Warto od pierwszych rowerowych prób uczyć dzieci odpowiedzialnej i bezpiecznej jazdy.

Jeżdżę na rowerze od wielu lat – po mieście, na wakacjach, wszędzie. Także z dziećmi. Moje pociechy od pierwszych wycieczek wiedzą, że kask to ich największy sprzymierzeniec, uczą się, jak dbać o sprzęt i chłoną zasady poruszania się po drogach. Naprawdę trzeba o tym rozmawiać w domu – po to, by później móc spokojnie pozwolić najmłodszym poruszać się po chodnikach czy ulicach  – opowiada Michał Zieliński, współorganizator kampanii „Czas na bezpieczny rower”.

 

Dopasowany rower i osprzęt to podstawa

 

Jazda na rowerze sprawia maluchom więcej frajdy, gdy mają szansę wsiąść na dopasowany do wzrostu, siły mięśni i umiejętności rower. Na rynku jest coraz więcej lekkich i zwrotnych jednośladów, którymi łatwo manewrować i które nie ważą tyle samo, co dziecko. Przy wyborze roweru koniecznie trzeba zadbać o odblaski z przodu i z tyłu. lampkę oświetlającą drogę i dzwonek lub inną sygnalizację dźwiękową. Czasem problematyczna jest także nauka hamowania – tu koniecznie zwróćmy uwagę, jeśli od początku dla dziecka nie jest intuicyjne, jak działa hamulec.

Kask na szczęście powoli staje się oczywistością przy zakupie roweru. Warto jednak pamiętać, że dzieci najwięcej uczą się przez naśladowanie dorosłych. Jeśli więc rodzic sam kasku nie używa, możemy być prawie pewni, że przy najbliższej możliwej okazji nie włoży go także dziecko. Dobre nawyki w jeździe na rowerze skutkują znaczną poprawą bezpieczeństwa najmłodszych.

 

Dziecko na rowerze – co na to prawo?

 

 

Zgodnie z kodeksem drogowym do 10. roku życia dziecko na rowerze traktowane jest jak pieszy. To znaczy, że może ono jeździć wyłącznie po chodniku pod opieką osoby dorosłej lub starszego rowerzysty, posiadającego kartę rowerową. Wcześniej, nawet gdy maluch opanował świetnie umiejętność jeżdżenia na dwóch kółkach, nie jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu. A i po skończeniu 10 lat i wyrobieniu karty też nie wolno wszystkiego.

Wydawałoby się, że o samą kartę rowerową nie jest trudno. I tak rzeczywiście do niedawna było, bo egzamin na kartę przed lockdownem organizowały zazwyczaj szkoły. Ze względu na pandemię i nieobecności dzieci w placówkach wiele z nich wycofało się jednak z tego. Skutek? Dużo dzieci powyżej 10. roku życia wciąż czeka na okazję do zrobienia karty. Zachęcamy wszystkich dyrektorów szkół, by pochylili się nad tą kwestią – dla bezpieczeństwa swoich uczniów. Możliwość wyrobienia karty rowerowej w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego czy Ośrodkach Szkolenia Kierowców to często martwy zapis – w praktyce korzysta z nich garstka dzieci – apeluje Michał Zieliński.

Dzięki egzaminowi na kartę rowerową dzieci mają szansę dowiedzieć się, jak poprawnie zachowywać się w ruchu drogowym. Czyli np. że mogą legalnie jeździć po jezdni, drodze rowerowej lub pasie ruchu dla rowerów, że jeśli warunki pogodowe zagrażają ich bezpieczeństwu na jezdni (np. bardzo wieje, pada, jest mgła), mogą wyjątkowo skorzystać z chodnika, a także że przejeżdżanie przez przejście dla pieszych to wykroczenie.

Rodzice i opiekunowie muszą też wiedzieć, że jako rowerzyści przewożący dziecko w foteliku, przyczepce czy rowerze cargo powinni poruszać się po ścieżce rowerowej lub ulicy. Jeśli jadą po chodniku i nie mają jednocześnie pod opieką samodzielnego cyklisty poniżej 10 roku życia, także popełniają wykroczenie.

Wiem z doświadczenia, że rodzice, którzy od małego uczą dzieci odpowiedzialności za poruszanie się na rowerze, śpią później nieco spokojniej. Mamy nadzieję, że materiały graficzne kampanii „Czas na bezpieczny rower” pomogą rodzicom przekazać, a najmłodszym zapamiętać podstawowe zasady poruszania się na jednośladach – podsumowuje Michał Zieliński.

 

Kampanię wspierają Fundacje Ander i Frankor. Partnerem akcji jest organizator cyklu wydarzeń Bike Expo. Przyświeca im wspólny cel, jakim jest poprawa poziomu bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach.

 

***

#CzasNaBezpiecznyRower

Kampania społeczna o charakterze edukacyjnym skierowana przede wszystkim do rowerzystów,
ale także do innych uczestników ruchu drogowego. Celem kampanii jest promowanie świadomego
i bezpiecznego zachowania na drodze. Odwołując się do głównej przyczyny wypadków z udziałem 

rowerzystów – nieznajomości przepisów – przypominamy najważniejsze punkty rowerowego kodeksu. Akcja wspierana przez Fundację ANDER i FRANCOR. Partnerem akcji jest BikeExpo Narodowy Test Rowerowy.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ALL FOR US
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.