Komunikaty PR

Jak zmienił się podział obowiązków w polskich domach?

2024-02-29  |  08:00

W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe, zwłaszcza jeśli chodzi o robienie większych zakupów. Jednak nadal to kobiety głównie odpowiadają za przygotowanie posiłków i codzienne zakupy. To główne spostrzeżenia płynące z badania konsumenckiego, które przeprowadziła na początku 2024 roku FRoSTA – jedna z wiodących marek w kategorii dań mrożonych. Jak zmieniał się podział ról w ostatnich latach i co z niego wynika? Oto kilka najciekawszych wniosków.

Kobiety królują w kuchni i na codziennych zakupach

Ostatnie trzy lata to ponad dwukrotny wzrost zaangażowania kobiet w obowiązki domowe związane z gotowaniem i codziennymi zakupami. W 2021 roku tylko 1/5 kobiet zajmowała się codziennymi zakupami, w 2024 r. jest to już 40%. Dla porównania, rola męża lub partnera w tym zadaniu spadła znacząco – o 75%. Również w kuchni widać zmiany – w tym roku udział pań w przygotowywaniu posiłków wzrósł o ponad połowę do 42% w przypadku ciepłych i większych posiłków, a także z 19% na 43% przy mniejszych posiłkach.

Panowie dominują na dużych zakupach

Mężczyźni coraz częściej angażują się w robienie dużych zakupów. Obecnie, aż 60% ankietowanych deklaruje, że realizacja większych zakupów leży po ich stronie. Zaangażowanie mężczyzn wpływa jednocześnie na zmniejszenie udziału żon lub partnerek w tej czynności – tylko co dziewiąty ankietowany wskazał, że jest to jej obowiązek. Może to wskazywać na dążenie mężczyzn do równowagi w podziale obowiązków domowych i przekłada się jednocześnie na zwiększenie ich wpływu na decyzje w wyborze produktów.

Zmiana pokoleniowa – rodzice i dzieci

W przeprowadzonych badaniach wybrzmiewa także zmiana pokoleniowa, a w związku z tym różnice w podziale prac domowych wśród rodziców i dzieci. Zauważalny jest znaczący spadek – o ponad 60% – uczestnictwa dzieci do lat 18 w wykonywaniu codziennych drobnych zakupów. Obecnie jedynie 1% badanych wskazało, że za drobne zakupy odpowiadają dzieci w przedziale wiekowym od 10 do 18 lat. W 2024 r. wzrosło natomiast zaangażowanie rodziców w dużych zakupach – z 4% do 10%. Co warte podkreślenia, ich rola w przygotowywaniu posiłków również zwiększyła się ponad trzykrotnie w odniesieniu do 2021 r. Jest szczególnie widoczne w przedziale wiekowym 25-29 lat. Jedną z przyczyn tego wzrostu stanowią zmiany społeczne, związane z czasem wspólnego mieszkania z rodzicami. Obecnie średni wiek wyprowadzki z rodzinnego domu w Polsce to 29 lat, co może wpływać na podział obowiązków.

Zmiany obserwowane w podziale ról i domowych obowiązków mogą mieć długofalowe znaczenie dla postrzegania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Chociaż kobiety nadal wykonują większość prac domowych, mężczyźni częściej angażują się w codzienne obowiązki. Przeprowadzone przez FRoSTĘ badania potwierdziły, że w polskich gospodarstwach domowych występują stopniowe zmiany w podziale obowiązków wśród członków rodziny i współpraca w zarządzaniu gospodarstwem domowym.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w styczniu 2024 roku na grupie 1031 osób w przedziale wiekowym 18-70 lat z całej Polski.

 


FRoSTA to marka mrożonych produktów rybnych, warzyw i dań gotowych. Bestsellerem FRoSTY od lat pozostają Złote paluszki rybne, ale w portfolio marki znajdują się także warzywa na patelnię, ryby z pieca, gotowe dania z ryżem czy makaronem. Produkty FRoSTY powstają zgodnie z filozofią 100% naturalnego smaku – w ich składzie nie ma żadnych dodatków do żywności. Firma posiada certyfikaty ISO 9001, IFS oraz BRC. W swojej fabryce w Bydgoszczy zatrudnia około 600 pracowników. FRoSTA należy do międzynarodowej grupy FRoSTA AG z siedzibą w Niemczech. Produkty FRoSTY trafiają do konsumentów w wielu europejskich krajach, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii czy Węgier.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.