Komunikaty PR

Efekt pandemii: Młodzi uciekają z Internetu w książki

2021-02-08  |  09:20

Młodzi ludzie korzystają z Internetu niemal nieustannie. Robią tam zakupy, kontaktują się ze znajomymi, szukają rozrywek oraz ważnych informacji. Jednak pandemia koronawirusa wygenerowała niejako przesyt ekranem. Młodzi Francuzi zaczęli coraz częściej uciekać z wirtualnej rzeczywistości. Okazuje się, że zyskało na tym czytelnictwo. Takie ciekawe wnioski płyną z badania, jakie dla zlecenie Syndicat National de l’Edition (Stowarzyszenia Francuskich Wydawców) przeprowadził w grudniu 2020 r. Instytut Odoxa. W Polsce badania firmy Nielsen opierające się o dane sprzedaży z 240 księgarń stacjonarnych (a zatem tylko części rynku) wskazują na widoczny wzrost sprzedaży książek w pandemii.

Optymistyczne wyniki badania

Celem sondażu Odoxa, w którym wzięło udział 990 pełnoletnich mieszkańców Francji, było zbadanie wpływu, jaki na stan czytelnictwa w tym kraju miała pandemia koronawirusa. Aż 33 proc. respondentów w czasie dwóch ogłoszonych w poprzednim roku przez francuski rząd lockdownów zaczęło częściej sięgać po książki. Mało tego, najczęściej taka deklaracja (42 proc.) padała ze strony osób poniżej 25 roku życia. Choć i tak jeszcze przed pandemią poziom czytelnictwa we Francji był wysoki: Francuzi czytali średnio 8,4 książek rocznie, choć osoby młodsze, w przedziale wiekowym 25-34, dużo mniej. W tym drugim przypadku wskaźnik wynosił 5,3.

Internet potrafi zmęczyć

Dlaczego Francuzi podczas pandemii częściej czytają? Żeby walczyć z nudą (43 proc. wskazań), oderwać się od śledzenia wiadomości (33 proc.) i spędzać mniej czasu w mediach społecznościowych (31 proc). Co ciekawe, w grupie wiekowej 25-34 najczęściej podawanym powodem było unikanie surfowania po Internecie (31 proc. wskazań).

–  Badania przeprowadzone we Francji wskazują na bardzo ciekawy trend – komentuje Maria Deskur, szefowa wydawnictwa Burda Książki. – Pandemia sprawiła, że wszyscy mamy do zagospodarowania nadmiar wolnego czasu i młodzi Francuzi nie spędzili go wyłącznie przed ekranem. Sięgnęli po książkę. Przekładając to na grunt Polski, możemy spekulować, że było podobnie.

Maria Deskur wskazuje, że badania Selectivv przeprowadzone w pierwszych tygodniach pandemii pokazały co prawda olbrzymie wzrosty czasu spędzanego przez Polaków (nie tylko młodzieży) w mediach społecznościowych, na platformach streamingowych. Ale latem sprawdzono, jak bardzo wydłużył się czas spędzony w aplikacjach przez dzieci i młodzież w czasie pandemii. Co się okazało?

– Wskaźnik ten wzrósł, ale nie były to wzrosty skokowe – mówi Maria Deskur. – Czytając analizę Selectivv, ma się wrażenie, że polscy rodzice nie zawiedli: byli z dziećmi, spędzali z nimi czas, nie pozwolili dzieciom spędzić całości wolnego czasu w telefonach komórkowych. Kiedy doda się do tego informacje z badania Nielsena, gdzie widać wyróżniający się wzrost sprzedaży książek dla dzieci i młodzieży, można podejrzewać, że także w Polsce młodzież w tym roku przeczytała więcej. Mam nadzieję, że dobrze odczytujemy ten trend i że będzie on widoczny także po zakończeniu pandemii koronawirusa. Jeśli już ktoś raz zaczął czytać książki i poczuł płynącą z tego przyjemność, na ogół to kontynuuje. Czytanie książek dostarcza przeżycia niełatwe do zastąpienia.

O Wydawnictwie Burda Książki

Jesteśmy częścią koncernu medialnego Burda Media Polska i równocześnie jednym z liderów na polskim rynku wydawniczym, na którym istniejemy od 20 lat. Nasza oferta to ponad 1200 zróżnicowanych tytułów, ukazujących się pod markami Burda Książki i National Geographic. W naszym portfolio znajdują się powieści bestsellerowych pisarek literatury obyczajowej: Małgorzaty Kalicińskiej, Agnieszki Lingas-Łoniewskiej, Katarzyny Nowakowskiej, Anny Klary Majewskiej czy Samanthy Young, a także doskonałe kryminały i thrillery Grzegorza Kapli, Kathryn Croft, Louise Jensen oraz wielu innych. Wydajemy również książki najbardziej inspirujących autorów literatury podróżniczej: Martyny Wojciechowskiej, Moniki Witkowskiej, Marka Tomalika, Jakuba Porady, Grzegorza Kapli, biografie znanych postaci świata mediów, sztuki, sportu, takich jak: Agnieszka Radwańska, Joanna Jędrzejczyk, Maryla Rodowicz, oraz książki uznanych ekspertów i autorów poradników: Anny Lewandowskiej, Agnieszki Cegielskiej, Kingi Rusin, Dagmary Skalskiej, Rafała Ohme, Łukasza Durajskiego czy Joanny Godeckiej. Nasze portfolio zawiera także bezkonkurencyjne tytuły dla dzieci, między innymi autorstwa Neli Małej Reporterki oraz Magdaleny Różczki, a od 2015 roku mamy przyjemność wydawać książki zwycięzców programu MasterChef oraz MasterChef Junior. Najmłodsi znajdą też u nas biografie znanych i lubianych sportowych idoli: Roberta Lewandowskiego, Wojciecha Szczęsnego, Roberta Kubicy czy Lionela Messi. Nasi autorzy byli wielokrotnie nagradzani za najlepszą sprzedaż swoich tytułów. Naszą dumą jest Nela Mała Reporterka, która cztery lata z rzędu zdobyła Bestsellera Empiku, zostając najmłodszą laureatką tej nagrody (w latach: 2016, 2017, 2018, 2019).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Książka Jak groźny prokurator został twórcą kryminałów? Biuro prasowe
2024-07-24 | 01:00

Jak groźny prokurator został twórcą kryminałów?

Cyryl i Sylwia Sone to wyjątkowa para, nietypowy duet. On – autor bestsellerowych kryminałów  i prokurator. Ona – influencerka, stylistka oraz popularna
Książka Złap lekturę na urlop, czyli Wielki Antykwariat po raz kolejny w Blue City
2024-06-21 | 11:21

Złap lekturę na urlop, czyli Wielki Antykwariat po raz kolejny w Blue City

Choć wydawać by się mogło, że sztuka czytania, wciąż znajdą się tacy, którzy cenią wieczór czy urlop z książką. Jednak oprócz miłośników nowości i
Książka Odkryj praktyczną moc feng shui – poradnik, jakiego jeszcze nie było
2024-06-10 | 01:00

Odkryj praktyczną moc feng shui – poradnik, jakiego jeszcze nie było

„Praktyczne wskazówki feng shui” to kompleksowy przewodnik, w którym światowej sławy ekspert feng shui Jin Peh wyjaśnia zasady stosowania tych praktyk w życiu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

Gwiazdy

Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.