Nauka angielskiego – online czy tradycyjnie? Jak myślą rodzice?
Jesień to na całym świecie czas powrotu do szkoły. Rodzice intensywnie myślą więc nie tylko o szkolnej wyprawce, zmianie organizacji życia domowego, ale również o zajęciach dodatkowych, w tym tych z zakresu języków obcych. Platforma do nauki angielskiego online, Novakid, postanowiła zbadać postawy rodziców z różnych części świata wobec nauki angielskiego. Jak na tle innych krajów wypadają Polacy?
W swoim badaniu platforma Novakid zapytała rodziców z 15 krajów o ich podejście do nauki angielskiego. Wśród nich znalazła się Polska, Niemcy, Czechy, inne kraje europejskie, jak i Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Badane kwestie dotyczyły podejścia do nauki zdalnej, stacjonarnej, jak i form mieszanych oraz znaczenia czynnika finansowego w podejmowanych wyborach.
Polscy rodzice fanami hybrydowego modelu nauczania
W Polsce zaledwie 15 proc. rodziców przyznało, że preferuje tradycyjne lekcje angielskiego ze względu na wartość, jaką niesie bezpośredni kontakt z nauczycielem. Martwią się oni również o czas spędzany przed ekranem. Z kolei dla 17 proc. to lekcje online są preferowaną formą nauki, przy czym średnia w tym zakresie ze wszystkich badanych krajów to 23 proc. (dla lekcji online) oraz 25 proc. (dla lekcji stacjonarnych).
Okazuje się, że polscy rodzice częściej bywają zwolennikami podejścia hybrydowego. 28 proc. badanych przyznało, że popiera łączoną naukę języka w formie lekcji online, jak i zajęć “twarzą w twarz”. Zgadzają się oni, że efektywność nauczania jest zależna głównie od umiejętności nauczyciela, jego metod i podejścia do nauczania, a nie samej formy lekcji. 22 proc. rodziców zauważa zarówno zalety, jak i wady nauczania online.
⅕ polskich rodziców zgadza się, że znaczne zmiany w ich podejściu do nauki języków poczyniła pandemia, pokazując, że nauczanie online może być jak najbardziej skuteczne. Polacy są w tej kwestii nieco bardziej progresywni niż średnia z badanych krajów, gdzie z takim stwierdzeniem zgodziło się 17 proc. badanych.
Czy postawy polskich rodziców różnią się od innych?
Dla polskich rodziców punktem odniesienia są z reguły kraje z nami sąsiadujące. I tak okazuje się, że w kontekście podejścia do zdalnych lekcji angielskiego, Niemcy i Czesi mają podobne zdanie (model ten preferuje kolejno 18 i 19 proc. vs. 17 proc. w Polsce). Nasi sąsiedzi częściej jednak wykazują podejście tradycyjne – lekcje stacjonarne preferuje 22 proc. niemieckich i 23 proc. czeskich rodziców w porównaniu do 15 proc. w naszym kraju.
Prawie 30 proc. polskich rodziców stwierdziło, że ważniejsze od formy zajęć są metody i postawa nauczyciela, z czym zgodziło się 20 proc. rodziców niemieckich i 25 proc. rodziców czeskich. Trudno jednak określić, czy różnice te wynikają z przywiązania do formy nauczania, czy też innych czynników.
W szerszej skali, krajami, w których lekcje online są najbardziej cenione, okazały się Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie – kolejno aż 44 proc. i 35 proc. rodziców stwierdziło tam, że ze względu na elastyczność i wygodę, jest to ich preferowana forma nauki. Jednocześnie, Arabia Saudyjska jest krajem, gdzie najmniejszy odsetek rodziców martwi się o czas, jaki ich dzieci spędzają przed ekranem (6 proc.). Największe obawy w tej kwestii mają rodzice polscy (15 proc.) oraz japońscy (14 proc.).
Najbardziej konserwatywna w kwestii nauczania zdalnego okazuje się Hiszpania, gdzie 46 proc. rodziców stawia wyłącznie na lekcje tradycyjne, a 25 proc. na zajęcia online. Z kolei kraje, gdzie częściej ceniona jest nauka hybrydowa to Rumunia – 35 proc., Korea Południowa – 32 proc. oraz Japonia – 31 proc.
Dla większości badanych przez Novakid rodziców, niezależnie od kraju pochodzenia, czynnik cenowy nie jest jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze metody nauczania. Najczęściej zwracają na niego uwagę Koreańczycy (23 proc.) oraz Czesi (21 proc.). Wśród Polaków aspekt ten ważny był zaledwie dla 15 proc. rodziców.
- W dobie postępującej globalizacji i dostępu do informacji nie jest niczym dziwnym, że różnice w podejściu rodziców do kwestii edukacji powoli zacierają się. Wciąż oczywiście widzimy pewne trendy i postawy charakterystyczne dla konkretnych regionów, jednak w gruncie rzeczy myślimy podobnie. Badani rodzice są świadomi roli edukacji i możliwości, jakie może ona otwierać przed dziećmi – komentuje psycholog dziecięcy, Anita Janeczek-Romanowska. – Polacy wydają się łączyć naukę zdalną i stacjonarną, ponieważ wiedzą, że to nie sama
forma jest najważniejsza, ale sposób przekazywania informacji – dodaje ekspertka.
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. Oficjalna strona: www.novakid.pl
![Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1676104464,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała!
![Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto](/files/_uploaded/glownekonf_616035828,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto
![Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady](/files/_uploaded/glownekonf_1317346451,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Handel
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4-ram,w_274,r_png,_small.png)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Handel
Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
![](/files/1922771799/glod-raport-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.
Media
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto,w_133,_small.jpg)
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.