Komunikaty PR

Neuroróżnorodność w miejscu pracy - jak różnice przekuć w twórczą siłę

2023-09-26  |  01:00
Biuro prasowe

Neuroróżnorodność odnosi się do różnorodności w sposobie funkcjonowania i myślenia ludzi, wynikającej z różnic w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Może obejmować różnice w stylach uczenia się, przetwarzaniu informacji, w podejściu do rozwiązywania problemów oraz w innych aspektach związanych z funkcjonowaniem mózgu. Stosowanie koncepcji neuroróżnorodności w miejscu pracy rewolucjonizuje nasze myślenie o rekrutacji, organizacji pracy i zarządzaniu zespołami. Dostrzeżenie tego zjawiska największym międzynarodowym firmom, takim jak SAP, JP Morgan czy Microsoft, pozwoliło zwiększać produktywność, innowacyjność i konkurencyjność, przy jednoczesnym budowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału. Neuroróżnorodność pracowników w miejscu pracy może być potężnym źródłem twórczej energii i innowacyjności, jeśli jest właściwie zarządzana i wykorzystywana. Dzięki różnorodności w funkcjonowaniu mózgu można stworzyć bardziej elastyczne, efektywne i kreatywne środowisko pracy.

Warto zadbać o to, by było to miejsce pozytywne i stymulujące. Głównym celem tworzenia właściwej przestrzeni pracy, powinno być zapewnienie takich warunków, dzięki którym żaden z jej neuroróżnorodnych użytkowników, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał. Skoncentruje się na pracy, a nie na przezwyciężaniu trudności w środowisku, w którym na co dzień pracuje. Implikuje to konieczność zaprojektowania różnych przestrzeni do pracy i regeneracji o odmiennym designie i różnych funkcjach – tak by każdy niezależnie od potrzeby i chwili mógł znaleźć miejsce, które pomoże mu efektywnie pracować.

Okiem ekspertki

Na kwestię różnorodności wrażliwa jest marka Hoof, która na co dzień styka się z oczekiwaniami i potrzebami pracowników, podczas wspierania projektów przestrzeni biurowych. Jakie rozwiązania proponuje, aby tworzyć miejsca pracy przyjazne dla wszystkich?

- Mamy narzędzia w postaci programu warsztatów, które pozwalają na zdiagnozowanie realnych potrzeb użytkowników biur. W trakcie takich spotkań często są sygnalizowane różne problemy. Na przykład dla niektórych osób oświetlenie w biurze jest zbyt jasne, a barwa światła zbyt jaskrawa, co powoduje, że pracownicy zgłaszają bóle głowy. U innych nazbyt ostra kolorystyka we wnętrzach powoduje rozdrażnienie pod koniec dnia pracy. Są pracownicy wrażliwi na wysokie dźwięki, są też tacy, którzy na open space nie potrafią się skupić. Często też można dostrzec potrzebę, aby po trudnej rozmowie znaleźć przestrzeń na rozładowanie napięcia. Taką funkcję mogą spełniać chillout roomy. Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej w tych miejscach pojawią się różne akcesoria do gier zespołowych. Tym samym to już nie jest chillout room tylko gaming room - a w takiej przestrzeni zaspokojona jest już inna potrzeba, a na relaks brakuje miejsca. Takich przykładów można mnożyć niemal w nieskończoność. Przełożeni czy liderzy, albo często nie mają dostępu do tak głębokiej analizy potrzeb swoich zespołów, albo nie wiedzą, że przyczyna dekoncentracji, ilości popełnianych błędów, czy złego samopoczucia, leży w organizacji stanowiska pracy. Zwracamy na to uwagę, edukujemy i pokazujemy, że wyposażenie biur to nie tylko meble – wyjaśnia Katarzyna Salamonik-Zakrzewska, dyrektor marketingu w Hoof.

Metamorfoza biura w kilku krokach
Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, warto podejść do projektu holistycznie, myśląc nie tylko o działaniach budujących świadomość i wrażliwość w zakresie neuroróżnorodności, ale także realizując je w sposób strategiczny, spójny z kulturą firmy.
Stworzenie przestrzeni biurowej przyjaznej dla neuroróżnorodnych pracowników może znacząco wpłynąć na ich komfort, efektywność i dobrostan w miejscu pracy.

Oto kilka praktycznych sugestii, jak dostosować przestrzeń biurową do potrzeb neuroróżnorodnych pracowników:

Przestrzeń koncentracji i prywatności:
Stworzenie pomieszczenia lub miejsc, gdzie pracownicy mogą się wycofać, by pracować w ciszy i skupieniu, jeśli tego potrzebują.

Dywersyfikacja stref pracy:
Zorganizowanie różnych typów przestrzeni pracy, takich jak otwarte biura, miejsca do pracy w grupie, stanowiska z regulowanymi biurkami oraz przestrzenie relaksu.

Właściwe oświetlenie:
Zapewnienie optymalnego oświetlenia, uwzględniającego naturalne światło dzienne, regulowane oświetlenie sztuczne i unikanie nadmiaru olśnienia.

Redukcja hałasu i właściwa akustyka:
Zastosowanie rozwiązań akustycznych, takich jak dywany, panele dźwiękochłonne i ekrany akustyczne, aby zminimalizować hałas i zwiększyć komfort akustyczny.

Kolorystyka i dekoracje:
Wybór stonowanych kolorów ścian i mebli, które nie będą przytłaczające, ale też niezbyt stymulujące. Zróżnicowana kolorystyka może pomóc w dostosowaniu przestrzeni do różnych preferencji.

Regulowane biurka i krzesła:
Oferowanie pracownikom możliwość dostosowania swojego stanowiska pracy do własnych potrzeb. Regulowane biurka i krzesła pozwalają na zmianę pozycji i ułatwiają komfort pracy.

Ekrany i panele separujące:
Stwórzenie prywatność i oddzielnych przestrzeni za pomocą paneli lub ekranów, co może pomóc w ograniczeniu bodźców wizualnych.

Strefy relaksu:
Udostępnienie strefy do odpoczynku i relaksu, wyposażone w wygodne krzesła, huśtawki, kanapy.

Indywidualizacja potrzeb:
Zrozumienie, że neuroróżnorodni pracownicy mogą mieć indywidualne potrzeby. Dlatego warto pozostawić pewien stopień swobody w dostosowywaniu przestrzeni do ich wymagań.

Przestrzeń biurowa dostosowana do neuroróżnorodności może pomóc w tworzeniu bardziej inkluzywnego i produktywnego środowiska pracy, a jednocześnie zwiększyć dobrostan pracowników. Ważne jest, aby stały dialog i wsparcie były integralną częścią kultury organizacyjnej, aby pracownicy czuli się akceptowani, wspierani i doceniani w miejscu pracy.

ZDJĘCIE: GSK Warszawa, projekt kdesign, fot. Fotomohito

Więcej na: https://www.hoof.pl/ 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Miękkie lądowanie w pracy - jak uniknąć pourlopowego bluesa? Biuro prasowe
2024-07-29 | 14:33

Miękkie lądowanie w pracy - jak uniknąć pourlopowego bluesa?

Wakacje są dla większości z nas czasem, gdy zapominamy o służbowych obowiązkach i poddajemy się błogiemu dolce far niente. Niestety to co dobre, ma to do siebie,
Kariera Czy warto iść na studia w obliczu mocno zmieniającej się edukacji?
2024-07-19 | 11:06

Czy warto iść na studia w obliczu mocno zmieniającej się edukacji?

Współczesne wyzwania stawiane edukacji wymuszają konieczność adaptacji i ewolucji modeli nauczania. Coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego,
Kariera Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej
2024-06-26 | 01:00

Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej

Wyliczenia, dokumenty, dane, powtarzalność zadań – to pierwsze skojarzenia z pracą księgowych. Czy słuszne? Jakie emocje i pasje czają się za słupkami liczb i za rzędami cyferek?

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Handel

Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności

W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.