Nie tylko rozrywka, ale też chwila refleksji. Puckie Hospicjum na Open'erze
Już w środę rozpoczyna się największy biletowany festiwal w Polsce. Oprócz występów artystów i godzin spędzonych na muzycznej zabawie w Gdyni-Kosakowie, na odwiedzających czeka Miasteczko Festiwalowe, do odwiedzenia którego zaprasza między innymi Puckie Hospicjum. Czy to dobry pomysł, by na Open’erze rozmawiać o śmierci? Sprawdźcie!
Po ubiegłorocznym sukcesie i popularności tego tematu, w strefie NGO ponownie pojawi się Hospicjum z Pucka. Zderzenie tematyki śmierci z rozrywkową atmosferą festiwalu, może się wydawać zaskakujące, jednak rok temu spotkało się z dużym zaciekawieniem uczestników. Olbrzymim zainteresowaniem cieszyła się ściana „Before I die”, na której festiwalowicze kredą zapisywali, co chcieliby zrealizować „zanim umrą”. To właśnie Open’er Festival stał się miejscem premiery stworzonej przez organizację kampanii społecznej „Zaufaj bliskości”.
Puckie Hospicjum
Tegoroczny temat przewodni festiwalu – Siła kobiet, wzbudził ogromne zainteresowanie wśród organizacji pozarządowych. Jak twierdzą organizatorzy wydarzenia NGO na Open'erze 2023 to absolutnie rekordowy rok pod względem liczby zgłoszeń, dlatego strefa została poszerzona aż o 10 miejsc w stosunku do pierwotnych założeń. Wśród 35 wybranych organizacji nie mogło zabraknąć Puckiego Hospicjum. W Polsce opiekunowie umierających osób to głównie kobiety, podobnie wygląda to w placówce – przeważająca większość pracowników jest płci żeńskiej, począwszy od psycholożek, przez personel medyczny, opiekunki osób chorych, kończąc na administracji. Od lat Puckie Hospicjum jest wzorcem pod względem jakości opieki nad chorymi i ich bliskimi. Ze swoich nowatorskich i nieszablonowych działań jest znane nie tylko lokalnie, ale również w całej Polsce.
Czym są Nieśmiertelne Słowa?
W tym roku o działaniach Hospicjum zrobiło się głośno już w lutym, gdy rozpoczęła się kampania „Nieśmiertelne Słowa”. Skąd pomysł na takie aktywności? - Słowa zbliżają. Bliskość w odchodzeniu jest kluczowa, stąd rozmowy z chorym są bardzo ważne, zarówno dla pacjenta, jak i jego bliskich – wyjaśnia Anna Jochim-Labuda, Dyrektorka Puckiego Hospicjum. Dzięki specjalnie utworzonej stronie www.niesmiertelneslowa.pl pamiętny cytat babci, życiowe powiedzenie taty, wyjątkowe przemyślenia innej bliskiej osoby lub własne przemyślenia – mogą stać się hasłem motywacyjnym na plakacie, zakładce do książki lub być grafiką na profil w social mediach.
W ramach kampanii powstał spot – wizualne przedstawienie historii choroby jednego z podopiecznych Hospicjum opowiadane z perspektywy żony Małgorzaty. Prawdziwa opowieść małżeństwa i słowa wypowiedziane przez bohatera „Fajnie się umiera na wesoło”, stały się inspiracją do podjęcia tematu nieśmiertelnych słów, które na zawsze pozostają w pamięci.
Co czeka na festiwalowiczów w tym roku?
Słowa potrafią mieć wyjątkowy charakter i utkwić w naszej pamięci na długo. Warto móc je uwiecznić lub przekazać najbliższym. Okazję do tego będą mieli również uczestnicy festiwalu.
Śmierć to naturalny etap życia. Życia, z którego trzeba czerpać pełnymi garściami, np. uczestnicząc w takich wydarzeniach jak Open’er, ale też pozwolić sobie na chwilę zadumy i pomyśleć nad tym, co chcemy niematerialnego zostawić po sobie bliskim.
Do takiej refleksji, a także chwili rozmowy zapraszać będzie zespół Puckiego Hospicjum w specjalnie przygotowanych koszulkach z Nieśmiertelnymi Słowami. Na stoisku organizacji każdy chętny będzie mógł przygotować sobie personalizowaną festiwalową torbę, na której uwieczni najważniejsze dla siebie słowa. Wybrane przez siebie wyrazy będzie też można umieścić na swojej skórze za pomocą pieczątki, by towarzyszyły w trakcie festiwalu i przypominały o mocy słów.
Puckie Hospicjum przygotowało również specjalną ścianę – tablicę, która skłoni ludzi do refleksji o życiu i śmierci oraz do podzielenia się swoimi osobistymi przemyśleniami. Kredą będzie można zapisać na niej słowa, które chcemy zostawić dla naszych bliskich.
Przedstawiciele Hospicjum, w tym także psycholodzy, chcą swoimi działaniami zachęcić ludzi do refleksji nad umieraniem, ale także obniżyć lęk przed śmiercią. Ich celem jest także zwiększenie świadomości o tym, jak ważne są relacje i bliskość, rozmowa i otwarcie się na emocje związane z tematem umierania. Na stoisku organizacji wszyscy zainteresowani tym tematem znajdą najpotrzebniejsze informacje, np. dotyczące Czerwonej Teczki.
Czerwona Teczka to miejsce, w którym umieszczamy wszystkie istotne informacje na temat tego, co należy zrobić po naszej śmierci. To przewodnik dla naszych bliskich: dokumenty i wskazówki, które w przyszłości pomogą im sprawnie działać i zadbać o wszystkie nasze sprawy. Przygotowanie takiego zbioru to nie tylko możliwość przekazania swojej woli, ale i przejaw troski o tych, którzy zostaną – dodaje Anna Jochim-Labuda.
Więcej informacji o Czerwonej Teczce i o tym, co powinna zawierać, można znaleźć na stronie: https://hospitium.org/czerwona-teczka
W strefie zostanie również wyświetlony film „Jeszcze zdążę” w reżyserii Aleksandry Kutz, którego bohaterami są pacjenci Hospicjum. Swoją postawą uczą oni widzów, czym naprawdę jest życie, a czym mogłoby być, gdybyśmy tylko zatrzymali się na chwilę, żeby popatrzeć, porozmawiać, przytulić się, odetchnąć.
![Instrument UFO rozbrzmi w Galerii Północnej Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1849090664,w_233,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Instrument UFO rozbrzmi w Galerii Północnej
![IDA 2024 powered by TECHNICS, największa impreza DJ-ska w Polsce już w sierpniu](/files/_uploaded/glownekonf_1419091840,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
IDA 2024 powered by TECHNICS, największa impreza DJ-ska w Polsce już w sierpniu
![„Klasyka w szortach” w Fuzji. Kwartet smyczkowy dla całej rodziny](/files/_uploaded/glownekonf_1123893256,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
„Klasyka w szortach” w Fuzji. Kwartet smyczkowy dla całej rodziny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.