O Andrzejkach bez… Andrzeja!
Marka wina Oak View zbadała naszą wiedzę o Andrzejkach. Jak się okazuje, 65% z nas twierdzi, że wie kiedy wypadają. Ale Andrzeja wśród osób obchodzących Andrzejki ze świecą szukać. Trudno w to uwierzyć, ale od wielu lat nie ma go w zestawieniu 50 najpopularniejszych imion w Polsce! Sprawdź wyniki badania i dowiedz się, jak spędzić udane Andrzejki nawet bez wychodzenia z domu.
Jak pokazało badanie opinii[1] większość z nas twierdzi, że zna termin Andrzejek. I tak: 89% wskazuje daty między 29-30 listopada, jednak tylko 4,5% celnie trafia w wieczór z 29 na 30, czyli wigilię imienin Andrzeja. To właśnie w ten wieczór powinniśmy lać wosk przez dziurkę od klucza i rzucać butami za siebie. Jednak zgodnie z tradycją spędza go zazwyczaj tylko 9,5% z nas. Co z pozostałymi? Większość pewnie nie wie skąd wziąć dziś taaakie kluczysko lub po prostu woli poprzestać na: spotkaniu z przyjaciółmi (25%), romantycznym wieczorze z partnerem/partnerką (24%), wyjściu do klubu lub np. do tzw. escape roomu (10%). Są też tacy, którzy decydują się na wielkie wyjście, czyli na bal andrzejkowy – jest to 6% z nas. Inni, a jest ich całe 11%, celebruje wtedy imieniny wujka, dziadka czy teścia – Andrzeja. Niemniej aż 41% z nas zazwyczaj nie spędza tego czasu w żaden szczególny sposób i traktuje ten wieczór jak każdy inny. Co więcej, czas pandemii sprawił, że osób, które nie planują uczestnictwa w żadnej aktywności andrzejkowej przybyło – w tym roku twierdzi tak ponad połowa z nas (53%). 27% zaś jeszcze nie podjęła decyzji, a tylko 20% nie zrezygnuje z tegorocznego świętowania.
Andrzejkowy quiz z podpowiedziami od Oak View
Niezależnie od tego co planujesz mamy sposób na udane Andrzejki nawet bez wychodzenia z domu Oak View z rozrywkowej Kalifornii radzi, byś swój wieczór zaczął od lampki półwytrawnego czerwonego wina o intensywnym, rozwijającym się na podniebieniu aromacie czarnej wiśni spojonym nutą wanilii w tle. Po niej czas na rozrywkę. Co powiesz na szybki andrzejkowy quiz (poprawne odpowiedzi znajdziesz poniżej)? 1. Czyim patronem był św. Andrzej? 2. A komu bardziej życzliwa była św. Katarzyna? 3. Do czego służyła jak najdłuższa obierzyna z jabłka? 4. Gdzie kończy się wyścig butów? 5.Na czym polega zabawa w dwa papierowe serca? I na koniec gratka dla miłośników historii lub śródziemnomorskich wyjazdów: 6. Co z andrzejkami ma wspólnego starożytna Grecja? I rada: korzystaj ze smartfona, dzięki któremu całą tę i pozostałą andrzejkologię błyskawicznie ściągniesz z Internetu!
Biało-różowe andrzejkowe kompozycje
By rozkręcić zabawę zaplanuj winne kompozycje. Użyj białego Sauvignon Blanc. Dla oszczędnych dobra wiadomość: nie musisz sięgać po bardzo drogie wina, całkiem dobrze sprawdzą się też te o przystępnych cenach, np. Oak View. A oto niezawodny przepis: 60 ml białego wina i 30 ml ginu oraz 30 ml soku z granatów i 10 ml syropu z bzu wlej do szejkera, dodaj lód i wstrząśnij. Następnie cedząc zawartość przelej trunek do schłodzonego kieliszka koktajlowego, który możesz ozdobić skórką z cytryny. Spróbuj też przepis z wykorzystaniem wina różowego: wlej do szejkera 60 ml różowego wina i 30 ml ginu, dodaj 2 gałązki tymianku i 30 ml przecieru brzoskwiniowego (miksujemy same owoce z puszki), dorzuć trochę lodu. Wstrząśnij szejkerem i scedzając zawartość przelej gotowego drinka do schłodzonego kieliszka koktajlowego.
Czy wiesz, jak wyglądają Andrzejki w innych krajach?
Posłuchaj: na Ukrainie panny smażą tego dnia naleśniki, w Niemczech nasłuchują szczekania psów, w Rumuni jedzą na kolację czosnek, a w Bułgarii to Edrei, czyli… Dzień Niedźwiedzia. No i powiedz sam/sama: czy propozycja wieczorku przy quizie i rozweselających biało-różowych drinkach nie wygląda sympatyczniej?
Odpowiedzi do quizu:
1. Św. Andrzej był patronem: podróżnych, sprzedawców ryb, rybaków, rzeźników, górników, żeglarzy, rycerzy, a nawet woziwodów.
2. Św. Katarzyna była bardziej życzliwa dla dziewcząt, dziewic, starych panien, teologów, uczonych, mówców, studentów, sekretarek, kołodziejów, młynarzy, żeglarzy, kolejarzy, drukarzy, szewców, krawcowych, prawników i ciekawostka: wzywa się jej przy migrenie i bólu zębów.
3. Najdłuższa obierzyna z jabłka rzucona za siebie przez pannę układała się w literę, od której miało się zaczynać imię jej przyszłego męża.
4. Wyścig butów kończy się za progiem drzwi – czyj but przekroczył go jako pierwszy, tego właścicielka pierwsza wychodziła za mąż.
5. Zabawa w dwa papierowe serca: na jednym wypisuje się imiona żeńskie, na drugim męskie, a następnie z zamkniętymi oczami trafia się szpilką w odpowiednie serce, by poznać imię przyszłego wybranka czy wybranki.
6. Ze starożytnej Grecji wywodzą się wróżby matrymonialne.
[1] Badanie zrealizowane przez SW Research metodą CAVI na reprezentatywnej grupie Internautów w dniach 9-12.11.2021 r.
O marce Oak View:
Kalifornia pozostaje jednym z największych producentów wina na świecie i bardzo popularnym miejscem dla enoturystów. Nieustannie smagane dotykiem słonecznych promieni, słynące z idealnego mikroklimatu i warunków do uprawy kalifornijskie winnice, przyniosły owoce w postaci gamy produktów Oak View. Białe, różowe, czerwone, półsłodkie i półwytrawne – wszystkie gatunki wytworzono z niezmiennie największą starannością, dbając o zachowanie owocowej i zrównoważonej kompozycji smakowej oraz zachowując delikatny i gładki charakter.
Kontakt:
Karolina Kraśnicka
Karolina.krasnicka@lbrelations.pl
Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce
Polki mają mniej czasu na życie zawodowe
Upiornie dobra zabawa! Halloweenowe pomysły na firmową integrację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.