ODWAGA, WIZJA, JAKOŚĆ ZNAMY FINALISTÓW KONKURSU ZŁOTA NITKA 2023
ODWAGA, WIZJA, JAKOŚĆ
ZNAMY FINALISTÓW KONKURSU ZŁOTA NITKA 2023
To oni powalczą o nagrody, rozpoznawalność i uznanie świata mody. Znamy nazwiska finalistów konkursu Złota Nitka 2023, organizowanego przez łódzką Akademię Sztuk Pięknych. Eksperckie jury zdecydowało, że w gali finałowej swoje kolekcje zaprezentują: Julia Burak, Maria Czarnecka, Robert Geserick, Natalia Kowalska, Monika Łuczak, Oliwia Matlak, Gabriela Nowak, Sandra Skórka, Tomasz Umbras, Hanna Wojciechowska, Anastasiya Zaretskaya i Dominik Żyża.
Złota Nitka – konkurs uchodzący za najważniejsze w Polsce wydarzenie dla debiutantów świata mody – od 30 lat otwiera drzwi do kariery utalentowanym projektantom. Wśród laureatów poprzednich edycji są tak głośne nazwiska jak Łukasz Jemioł, projektanci z duetu Paprocki & Brzozowski, Mikołaj Żurek czy Adrian Krupa.
Nic dziwnego, że do tegorocznej edycji napłynęło ponad 100 zgłoszeń z całego kraju. Wyboru 12 najlepszych podjęło się jury w którego skład weszli niezależni eksperci branży mody: Marcin Świderek – szef działu mody magazynu „Elle”; Karolina Limbach – stylistka magazynu „Elle”; Dawid Tomaszewski – projektant mody; Tomasz Ossoliński – projektant mody; Rafał Michalak i Ilona Majer – projektanci mody tworzący duet MMC; Robert Kupisz – projektant mody; Agnieszka Ścibior – dyrektorka kreatywna „Viva Moda”; Aleksandra Szol – dyrektorka marketingu i e-commerce w Modivo, Maurycy Zylber – projektant mody, laureat Złotej Nitki 2022 oraz Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Dziekana Wydziału Sztuk Projektowych ASP w Łodzi. I to właśnie jurorzy w czasie gali finałowej konkursu, 18 listopada, w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP zdecydują, do kogo trafi statuetka Złotej Nitki.
– Projektanci, których kolekcje zobaczymy w finale, czerpią inspirację z różnych źródeł, sięgają po odmienne materiały, eksperymentują z konstrukcją, ale to, co ich łączy, to odwaga w kreowaniu oraz prezentowaniu autorskiej wizji mody oraz przekonanie, że moda ma moc, by zmieniać świat – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektorka artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych i Stowarzyszenie Pola Designu organizują konkurs przy wsparciu Miasta Łódź.
Swego rodzaju manifestem jest kolekcja Julii Burak zatytułowana „Prze-żarty, czyli jak osoby z otyłością są postrzegane przez społeczeństwo”, w której projektantka łączy ubrania plus-size z elementami nawiązującymi do artykułów spożywczych po to, by jak najdosłowniej ukazać problem.
Z kolei Maria Czarnecka w kolekcji „CUT UP” zderza zachodnią branżę fashion ze stylem japońskim, tworząc projekty oparte na prostokątnych wzorach i technikach origami, które pozwalają ograniczyć ilość ścinków i odpadków.
Po inne inspiracje sięga Robert Geserick, który w kolekcji „Buntprächtigerlebensverlauf” odwołuje się do własnych berlińskich wspomnień i barwnego świata popkultury. W konkursie prezentuje sylwetki męskie, wyróżniające się drukami transferowymi czy przestrzennymi splotami dziewiarskimi.
Natalia Kowalska kolekcją „Womanhood” zaciera granicę między tym, co kobiece, a tym, co dziewczęce. Inspiracją była dla niej sztuka i ubiór okresu romantyzmu oraz sielankowy, idealizowany styl życia, który reprezentuje sobą stylistyka cottage core.
Kobiecy przekaz ma również „Forbidden Body” – feministyczny manifest Moniki Łuczak, inspirowany wstrząsającą historią uprowadzenia Junko Furuty. Kraj Kwitnącej Wiśni zostaje tu obdarty z majestatycznego piękna i zestawiony z brutalnością uprzedmiatawiającego kobietę rynku erotycznego.
Oliwia Matlak podejmuje temat bliskości jako podstawowej ludzkiej potrzeby, która często jednak łączy się z uczuciem lęku. Przez otulające ciało duże, miękkie formy, jej ubrania mają dawać poczucie ciepła, tworzyć strefę komfortu i namiastkę bliskości.
Gabriela Nowak stworzyła „FutuREE Work Today", futurystyczną kolekcję inspirowaną ubiorem roboczym w kontekście nowoczesnej architektury dla młodych i odważnych osób, którzy nie boją się skupiać na sobie spojrzenia.
Zaś Sandra Skórka zainspirowana twórczością A. Makoto proponuje kolekcję „Giardino", w której istotną rolę odgrywa rzemiosło i naturalne materiały: wełna, jedwab i skóra.
Surrealistyczną stronę natury eksploruje Tomasz Umbras. Jego kolekcja „Return of the Witch” czerpiąca inspiracje z historii czarownic, to zupełnie bezszwowe ubrania o rzeźbiarskich formach.
„Riqueza del Sur” Hanny Wojciechowskiej to podróż do Ameryki Łacińskiej, podkreślająca piękno tradycyjnych wzorów i rzemiosła oraz hołdująca historii i naturze.
Anastasiya Zaretskaya w kolekcji „Adaptacja” odwołuje się do stylu życia swojego taty, który nie odnajduje się we współczesnym technologicznym świecie, wybierając autentyczny, ekologiczny i zrównoważony styl życia.
Ostatni z finalistów – Dominik Żyża, tworząc kolekcję damską „Nigdy o Tobie nie zapomnę”, inspirował się sztuką Władysława Hasiora. Projektant przeplata motywy ludowości, religijności oraz elementy polskiego designu typowe dla epoki, w której tworzył rzeźbiarz.
Nazwisko laureata lub laureatki ogłoszone zostanie w czasie gali finałowej konkursu, kiedy to jury będzie mogło ocenić kolekcje „na żywo” podczas widowiskowych pokazów. Zwycięzca otrzyma statuetkę Złotej Nitki oraz 30 000 złotych, ufundowane przez miasto Łódź.
Organizatorami Łódź Young Fashion oraz konkursu Złota Nitka są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu.
Szczegóły: www.lodzyoungfashion.com

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.