Pandemia zabierze wesołe święta? Tak myśli 44% Polaków [Raport]
VOX
Bukowska 148
60-197 Poznań
aleksandra|elephate.com| |aleksandra|elephate.com
+48 618 151 700
https://www.vox.pl/
Mniej wesołych i magicznych – takich świąt Bożego Narodzenia spodziewa się 44% Polaków. Najwięcej z nas spotka się tylko z najbliższą rodziną, a przy stołach stanie mniej krzeseł, niż zwykle. Czego jeszcze dowiadujemy się z nowego badania marki VOX?
Pandemia koronawirusa wpłynie na sposób, w jaki będziemy celebrować nadchodzące Święta. W przeprowadzonej niedawno ankiecie między innymi o plany na tegoroczną Gwiazdkę marka wnętrzarska VOX zapytała blisko tysiąc Polaków. W każdej rodzinie będzie bowiem musiał zostać wypracowany kompromis, który uwzględni nastawienie bliskich do sanitarnych obostrzeń. Zgodnie z nimi, dopuszcza się zaproszenie maksymalnie 5 gości. Tymczasem aż 71% osób ze względu na pandemię stara się ograniczać spotkania z rodziną lub ich całkowicie unikać.
Z raportu wynika również, że 4 na 10 z nas przygotuje przy bożonarodzeniowym stole mniej nakryć, niż zwykle. Jak mówi jeden z respondentów:
– Święta w tym roku będą uboższe – będzie mniej prezentów, mniej potraw na stole i więcej dyskusji związanych z obawami o przyszłość (praca, środki do życia).
Najwięcej osób (43%) spotka się wyłącznie z najbliższą rodziną. Co czwarty Polak ograniczy z kolei liczbę biesiadujących do grona domowników. Jak wynika z poprzedniego badania marki VOX, podobne podejście dominowało w Wielkanoc: 8 na 10 ankietowanych spędziło to święto jedynie z osobami, z którymi mieszka na co dzień. Większa kameralność nie musi jednak oznaczać braku prawdziwej, świątecznej atmosfery.
– Mamy często taki nawyk, że dla gości staramy się bardziej, a dla domowników już niekoniecznie. Niech tym razem będzie inaczej – postarajmy się celebrować ten świąteczny czas z myślą o nas samych – apeluje Małgorzata Bernady, Head of Visual Concept Team w VOX. – Czasami wystarczą małe akcenty, dzięki którym wprowadzimy do domu wyjątkową atmosferę pełną ciepła i radości.
Znajdą się również osoby (2,5% badanych), które powitają pierwszą gwiazdkę w samotności. W większości przypadków wiąże się to właśnie z pandemią. Tradycyjne dzielenie się opłatkiem w tym roku może zastąpić wideorozmowa. Niemal 40% Polaków deklaruje, że złoży świąteczne życzenia bliskim przez internetowe komunikatory. Co ciekawe, 23% osób z tej grupy zaczęło korzystać z takich technologii dopiero w trakcie pandemii.
– Ciągle widzimy pandemię jako sytuację wyjątkową, coś, przez co musimy w tym roku przejść, ale „odbijemy sobie” w przyszłym roku. Takie myślenie, choć może być złudne, może kierować nas na tory nowych praktyk zapośredniczonej rodzinności w czasie tegorocznych Świąt – komentuje dr Paula Pustułka, socjolożka z Uniwersytetu SWPS.
Izolacja podczas świąt Bożego Narodzenia, które uważane są za najbardziej rodzinne, nie będzie dla nas łatwa. Jak dowodzi wspomniane badanie, aż 61% Polaków jest już zwyczajnie zmęczonych pandemią. Ponad połowa odczuwa w związku z tym frustrację, a nieco mniej osób – przygnębienie.
Większość ankietowanych (63%) zauważa również, że ostatnie miesiące negatywnie odbiły się na naszych relacjach. Nie tylko rzadziej się spotykamy, ale jesteśmy też bardziej nieufni wobec siebie. Najbardziej tęsknimy za wolnością, normalnością oraz możliwością bezpośrednich kontaktów z innymi ludźmi – oby nowy rok zwrócił nam wszystkie te rzeczy w pakiecie. Tymczasem ostatnie tygodnie grudnia warto wykorzystać na pogłębienie więzi z domownikami oraz przygotowanie wnętrz na radosny powrót licznych gości.
Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie marki VOX: https://www.vox.pl/artykul-relacje-i-spotkania-polakow-w-czasie-pandemii
W Starogardzie Gdańskim zbudują największą linię z gofrów
proHolz Student Trophy 24: rozwój miast z wykorzystaniem drewna
Jak lekko i szczęśliwie żyć?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Klaudia Carlos: Dzięki abonamentowi Telewizja Polska realizuje swoją misję. Mogą być pokazywane wydarzenia kulturalne czy sportowe
Prezenterka uważa, że trzeba jak najszybciej uregulować kwestie dotyczące abonamentu radiowo-telewizyjnego. Jej zdaniem to powinien być solidny zastrzyk gotówki dla mediów publicznych, dzięki czemu mogłyby one realizować swoją misję na najwyższym poziomie. Prezenterka śniadaniówki wylicza, że z pieniędzy pochodzących z opłat od widzów i słuchaczy można organizować i transmitować chociażby ważne wydarzenia kulturalne czy sportowe.
Handel
Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
Sprzedaż podrobionych produktów to jedno z najczęstszych oszustw w sieci. Z badań EUIPO wynika, że 14 proc. konsumentów w Polsce celowo kupiło podróbkę, a połowa miała problem z określeniem oryginalności zakupionego produktu. Klientom z pomocą idą sklepy internetowe. W ubiegłym roku technologie stosowane przez Amazon zablokowały globalnie sprzedaż 7 mln nieautentycznych towarów. Organizacje konsumenckie apelują z kolei do konsumentów o ostrożne podejście do niewiarygodnie niskich cen i zwracanie uwagi na detale.
Nauka
Uzdolnione psy tworzą złożone obrazy sensoryczne przedmiotów podobnie jak człowiek. Odkrycie może ułatwić badania nad talentem u ludzi
Naukowcy z Budapesztu zbadali grupę utalentowanych psów, które w odróżnieniu od większości swojego gatunku potrafią przyswoić nazwy ulubionych zabawek. Badanie przeprowadzone w ramach Family Dog Project dowodzi, że te psy mogą tworzyć obrazy mentalne przedmiotów – umieją powiązać nazwę danej zabawki z jej zapachem czy kształtem. To pierwsze na świecie badanie, które udokumentowało przypadki talentu u gatunku innego niż człowiek. Badanie może stanowić punkt wyjścia do lepszego zrozumienia tego, w jaki sposób tworzy się talent u ludzi.