Pierwsi goście zwiedzili wystawę „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
W dniach 15-16 listopada 2023 roku odbyły się prapremiera wystawy „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”. Artyści, historycy sztuki, przedstawiciele świata kultury oraz prominenci kościelni jako pierwsi zapoznali się z tym wyjątkowym, immersyjnym projektem. Wystawa dla zwiedzających otworzyła swoje podwoje w Warszawie w ostatnią sobotę, 18 listopada, a zamknie je 10 lutego 2024 r.
W obu prapremierach łącznie wzięło udział ponad dwieście osób, które jako pierwsze mogły zwiedzić multisensoryczny i edukacyjny pokaz odzwierciedlający w najdrobniejszych detalach Kaplicę. Podczas 90-minutowego, zapierającego dech w piersiach pokazu, goście zapoznali się z projektem, którego świat jeszcze nigdy nie widział. Warszawa jako pierwsze miasto ma taką możliwość, nie dziwi zatem, że przez cały weekend kolejka na wystawę była długa jak w Watykanie.
W premierze wzięli udział historycy sztuki, artyści, ludzie świata kultury – mistrzowie w swoim fachu. Obecny był między innymi artysta uznany międzynarodowo – Wojciech Siudmak, Mateusz Damięcki z żoną, Jaga Hupało czy Joanna Racewicz. Nie zabrakło także prominentów związanych z Kościołem, którzy podziwiali freski Michała Anioła oraz repliki jego najsłynniejszych rzeźb – Piety i Dawida. Jak zrecenzował wystawę kardynał Kazimierz Nycz:
- W trakcie swojego długiego życia byłem w Kaplicy Sykstyńskiej wiele razy i podziwiałem splendor dzieł Michała Anioła oraz rozmach tej budowli. Nigdy jednak nie udało mi się zobaczyć tylu szczegółów, obcować z freskami w taki sposób, jak podczas tej wystawy. Nawet podczas Konklawe.
Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo” jest dotychczas najbardziej zaawansowaną technologicznie ekspozycją, oddającą bogactwo fresków oryginalnych, w przestrzeni o wymiarach naturalnych kaplicy w Watykanie 40m/14m. Całość zajmie powierzchnię blisko 2000 m². Obrazy są wyświetlane nie tylko na ścianach, ale także na suficie przestrzeni wystawowej, aby w jak największym stopniu oddać piękno wnętrza obiektu. Wystawa mieści się aż w trzech pawilonach, by zanim wejdziemy do głównej – przestrzeni kaplicy, otrzymać dawkę wiedzy o historii kaplicy, która przygotuje nas na jej splendor.
„W każdej z 3 części ekspozycji widz chcąc poznać jej wszystkie detale powinien spędzić 30 minut. Dzięki temu ci, którzy już byli w kaplicy w Rzymie, bardziej docenią to co widzieli, a ci którzy jeszcze tam nie dotarli, nabiorą większej ochoty”. – mówi Dorota Wielgopolan, rzeczniczka wystawy z Wydawnictwa Manuscriptum.
„Premierowa odsłona wystawy przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Goście dopisali w komplecie, a nawet lekko ponad. Każdy z zaproszonych chciał przekonać się na własne oczy o czym mówiły media na kilka dni przed wydarzeniem. Sprawdzić, czy faktycznie będzie to tak spektakularne przedsięwzięcie. Choć przy realizacji pracował zespół najlepszych fachowców polskiego jak i międzynarodowego rynku, do ostatniej chwili mieliśmy lekka obawę, czy wszystko pójdzie tak jak tego oczekiwaliśmy i jak oczekiwały od nas Muzea Watykańskie. Udało się. Goście wyszli zachwyceni, a my odetchnęliśmy z ulgą”. – Dodaje Dorota Wielgopolan.
„Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo” jest wystawą wielojęzyczną, dlatego kierowana jest do osób z różnych kultur, środowisk i krajów. Projekt obejmuje również część edukacyjną, która przedstawia wyjątkowość skarbu Rzymu, a także proces twórczy największego z renesansowych artystów, czyli Michała Anioła. Projekt jest realizowany pod auspicjami Muzeów Watykańskich (© Governatorato dello S.C.V. Direzione dei Musei 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE) i w ścisłej współpracy z Scripta Maneant (© Scripta Maneant 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE).
Wystawa dla zwiedzających otworzyła się sobotę, 18 listopada i w Warszawie będzie można ją odwiedzić do lutego 2024. Bilety można kupić na stronie evetim.pl.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować
Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.
Moda
Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie

Aktorka wyznaje zasadę: zanim coś wyrzucisz na śmietnik, upewnij się, czy nie da się tego jeszcze w jakiś sposób wykorzystać. Jak przekonuje, ona sama nadal używa pościeli po babci czy ręczników po mamie. Anna Powierza nie zapełnia też po brzegi swojej szafy i nie musi koniecznie mieć tego, co właśnie jest modne. Preferuje ubrania ponadczasowe, które śmiało można założyć kilka razy i zawsze wygląda się w nich dobrze.