Komunikaty PR

Polacy entuzjastami mody z drugiej ręki?

2024-09-26  |  12:00
Biuro prasowe

Wraz z nadejściem jesieni nadchodzi czas na porządkowanie i odświeżanie garderoby. Vinted przyjrzała się nawykom zakupowym Polek i Polaków. Badanie* konsumenckie przeprowadzone dla Vinted wykazało, że ponad 63% respondentów z Polski kupuje ubrania i artykuły modowe raz na sezon, a 34% robi to co miesiąc. Co trzeci respondent wybiera rzeczy z drugiej ręki jako tańszą alternatywę dla nowych. Dla wielu moda to coś więcej niż tylko ubrania; to potężny środek auto ekspresji. Aż 41% ankietowanych postrzega ją jako sposób na wyrażenie swojej osobowości i indywidualności. Co dziesiątej osobie codzienne stylizacje dają poczucie pewności i dobrego samopoczucia. Wraz z nadejściem nowego sezonu Vinted sprawdza, jak Polacy kompletują swoje szafy, tak aby zmieścić się w miesięcznym budżecie domowym - co jest istotne i przestrzegane przez ponad 44% z nich.

 

Badanie konsumenckie wskazało, że dla 51% ankietowanych ich sytuacja finansowa pozostała taka sama jak w roku ubiegłym. Co ciekawe, jedna czwarta stwierdziła poprawę, podczas gdy prawie taki sam odsetek odnotował pogorszenie. Jeśli chodzi o miesięczny budżet, 44% respondentów zawsze się go trzyma, podczas gdy tylko 6% ma trudności z pokryciem zaplanowanych miesięcznych wydatków. Badanie wykazało również, że wiele osób podejmuje kroki w celu poprawy swojej sytuacji finansowej, jak choćby cięcie wydatków (58%), ograniczanie niepotrzebnych wydatków i luksusów (45%) oraz sprzedawanie niechcianych przedmiotów online (28%) w celu uzupełnienia budżetu. Ponadto, 32% respondentów decyduje się na zakup przedmiotów z drugiej ręki jako bardziej przystępną cenowo alternatywę dla nowych.

 

Polacy entuzjastami mody?

 

Badania przeprowadzone dla Vinted wskazują, że moda ma istotne znaczenie dla Polaków i służy jako środek auto ekspresji dla ponad 40% z nich. Dla 10% respondentów odgrywa kluczową rolę w budowaniu większej pewności siebie i dobrego samopoczucia. Podczas gdy większość ankietowanych (63%) udaje się na zakupy modowe raz na sezon, ponad 33% robi je co miesiąc, a przedział wydatków na ten cel wynosi 20-50 EUR (42% respondentów). Co ciekawe, rzeczy z drugiej ręki odgrywają istotną rolę, przynosząc podwójną korzyść: tańszą alternatywę dla nowych przedmiotów (32%) i możliwość działania w sposób bardziej odpowiedzialny (14%). 

 

Luksusowe przedmioty z drugiej ręki również zyskują na popularności wśród Polaków. Zdecydowana większość osób (71%)** kieruje się aktualnymi trendami. Respondenci są skłonni kupować używane ubrania (75%) i buty (62%), jest również popyt na zegarki (40%) i biżuterię (39%). Głównym powodem wyboru luksusowych przedmiotów z drugiej ręki jest chęć zaoszczędzenia, przy czym 44% respondentów wskazało, że są gotowi wydać od 500 do 1000 EUR na używaną torebkę z górnej półki.

Wyniki badania** pokazały również, że 64% osób z Polski kupuje luksusowe produkty z drugiej ręki online, a prawie połowa z nich używa Vinted jako swojej preferowanej platformy. Co więcej, autentyczność produktu okazała się kluczowym czynnikiem dla ponad 55% respondentów, kupujących luksusowe rzeczy z drugiego obiegu. Chcąc zaspokoić tę potrzebę, Vinted wprowadziła usługę weryfikacji przedmiotów, która w Polsce została uruchomiona na początku tego roku i umożliwia sprawdzenie wybranych używanych designerskich przedmiotów pod kątem autentyczności przez zespół ekspertów.

 

Co kraj to obyczaj

 

Badanie przeprowadzone dla Vinted przeanalizowało również preferencje modowe i zwyczaje zakupowe mieszkańców Czech i Słowacji. Zasadnicza różnica polega na tym, że respondenci z sąsiednich krajów wydają się być mniej skupieni na zarządzaniu domowym budżetem. Podczas gdy 44% Polaków przestrzega swoich miesięcznych wydatków, to w Czechach i na Słowacji robi to jedynie  35% ankietowanych.

 

Chcąc zaoszczędzić, zarówno Czesi, jak i Słowacy priorytetowo traktują poszukiwanie dobrych okazji (66% respondentów). Dodatkowo, starają się ograniczyć swoje wydatki, co jest ważne dla 56% respondentów na Słowacji i 62% w Czechach, a co czwarty Czech i Słowak decyduje się sprzedać niechciane przedmioty, chcąc poprawić kondycję swojego portfela.

 

Badanie Vinted wykazało również, że Czesi i Słowacy mniej skupiają się na swoim wyglądzie od Polaków. Ponad 53% Czechów nie śledzi aktywnie najnowszych trendów, a jedynie jedna czwarta postrzega ją jako sposób auto ekspresji. To samo podejście jest znamienne dla Słowaków. Mimo to, większość respondentów z obu krajów nadal regularnie zaopatruje się w odzież, zwykle raz na sezon; 74% Czechów i 71% Słowaków. Ponadto, wśród tych, którzy robią zakupy co miesiąc, znaczna część (48% Czechów) wydaje mniej niż 20 EUR. W przypadku Słowaków 41% przeznacza na ten cel od 20 do 50 EUR, a 39% mniej niż 20 EUR.

 

Porównując sektor mody z drugiej ręki z rynkiem rzeczy nowych, nadal ma on ogromny potencjał wzrostu. Widać jego pozytywny rozwój, napędzany przez coraz większą liczbę osób na całym świecie, wybierających codziennie rzeczy z drugiego obiegu. Coraz więcej z nich jest zainteresowana zarówno kupnem, jak i sprzedażą,  również rzeczami spoza sektora mody. Platforma Vinted właśnie wprowadziła nie tylko nową kategorię: elektronikę, ale także kilka nowych funkcjonalności. Vinted to dobre miejsce dla ludzi, którzy chcą zadbać o finanse — sprzedając rzeczy, których już nie potrzebują, za niewielką kwotę lub szukając bardziej ekonomicznych sposobów zakupu potrzebnych im rzeczy.

*Badanie konsumenckie przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej, czeskiej i słowackiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=3000.

** Badanie konsumenckie przeprowadzone w maju 2024 r. przez agencję badawczą Stem Mark wśród populacji Polski w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda Moda męska na sezon jesień/zima 2024 – najnowsze trendy, inspiracje i wskazówki Biuro prasowe
2024-09-24 | 14:00

Moda męska na sezon jesień/zima 2024 – najnowsze trendy, inspiracje i wskazówki

Zbliżający się sezon jesień/zima 2024 przynosi świeże spojrzenie na modę męską, łącząc klasykę z nowoczesnością. Styl uliczny będzie łączył się z elegancją, a funkcjonalność
Moda Finałowy pokaz mody SHEIN X Global Challenge 2024 w Singapurze
2024-09-23 | 13:46

Finałowy pokaz mody SHEIN X Global Challenge 2024 w Singapurze

SINGAPUR, 23 września 2024 – Zwyciężczyni i finaliści konkursu SHEIN X Global Challenge 2024 wzięli udział w pokazie mody, który odbył się 19 września 2024 roku w ramach
Moda Primark wprowadza najnowszą jesienną kolekcję we współpracy z Ritą Orą
2024-09-10 | 16:00

Primark wprowadza najnowszą jesienną kolekcję we współpracy z Ritą Orą

Primark wprowadza najnowszą jesienną kolekcję we współpracy z Ritą Orą Primark prezentuje nową kolekcję z okazji rocznicy współpracy z Ritą Orą. Kolekcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Konsument

Rośnie zapotrzebowanie na dietetyków. Przekłada się to na rozwój kierunków studiów związanych z żywieniem

Ostatnie lata przyniosły duży rozwój kierunków studiów związanych z żywieniem człowieka i dietetyką. Zapotrzebowanie na ekspertów w tych dziedzinach rośnie przede wszystkim ze względu na większą świadomość społeczną na temat wpływu diety na zdrowie i życie. A Polacy wciąż najbardziej ufają poradom żywieniowym właśnie ze strony lekarzy i dietetyków. Nowe kadry są potrzebne także producentom żywności i placówkom edukacyjnym, np. do prowadzenia edukacji zdrowotnej, nowego obowiązkowego przedmiotu w szkołach, a także w rozwoju dziedziny sprofilowanego żywienia.

Psychologia

Piotr Zelt: Tygodniowo udaje mi się przejechać na rowerze 250–300 kilometrów. Bardzo fajnie to czyści głowę i jest to forma medytacji sportowej

Aktor z dumą przyznaje, że robi niesamowite wyniki na rowerze szosowym. Nie wyobraża już sobie życia bez dwóch kółek i w każdą trasę wyjeżdża spokojny, bo umie sam naprawić większość usterek. Piotr Zelt preferuje aktywny styl życia, bo jak podkreśla – sport pomaga mu zachować dobrą kondycję, pozwala pozbyć się stresu i poprawia samopoczucie. Od wielu lat uprawia windsurfing, narciarstwo alpejskie, a także gra w hokeja.