Polskie a europejskie szkoły. Jakich języków obcych chce uczyć się młodzież?
Polscy licealiści wybierają niemiecki chętniej niż hiszpański, który cieszy się większą popularnością w reszcie Europy. Studenci z kolei w ostatnich latach rezygnują z zajęć z rosyjskiego na rzecz lekcji innych języków. To niektóre z wniosków, jakie płyną z nowej analizy platformy Preply, poświęconej nauczaniu języków w europejskich szkołach.
W podstawówkach nie brakuje poliglotów
Z komunikacją z osobami innych narodowości najmniej problemu mają młodzi mieszkańcy Luksemburgu – przynajmniej 2 językami obcymi posługuje się ponad 80% uczniów tamtejszych podstawówek. Na wyjątkowo dużą różnorodność językową od najmłodszych lat kładą nacisk także Grecy, Estończycy i Duńczycy.
Dla porównania, w Polsce tylko co 20 dziecko uczy się w szkole podstawowej minimum 2 języków obcych. Na pierwszym etapie edukacji stawiamy głównie na angielski, który poznają wszystkie dzieci. Nauczanie angielskiego jest równie powszechne na Cyprze, Malcie, w Hiszpanii czy Austrii.
Niemiecki wygrywa z francuskim i hiszpańskim
Choć może się wydawać, że niemiecki został wyparty przez angielski, nic bardziej mylnego. Tego języka w ramach obowiązkowych zajęć uczy się w naszym kraju ponad połowa (54%) licealistów i większość (71%) uczniów techników, co wyróżnia Polskę na tle Europy. Jeśli weźmiemy pod uwagę europejską średnią, w ogólniakach, obok zajęć z angielskiego, największą popularnością cieszą się lekcje hiszpańskiego i francuskiego.
Z kolei na lektoraty niemieckiego uczęszcza jedynie 5% polskich studentów. W ramach obowiązkowych zajęć rzadko wybierany jest także hiszpański (3%), francuski (1%) czy rosyjski (1%). Liczba zainteresowanych nauką tego ostatniego języka na studiach w ciągu ostatnich 2 lat zmalała aż o 40%.
Lata nauki to nie wszystko
Nawet kilkanaście lat obowiązkowej nauki języka może nie przełożyć się na swobodną komunikację. Pokazuje to przykład części Millenialsów, którzy od małego uczyli się angielskiego i wciąż mają kłopoty z prowadzeniem rozmowy. Zdaniem ekspertów, zamiast latami, osiągnięcie biegłości w języku lepiej mierzyć godzinami poświęconymi nauce.
Szacuje się, że aby przejść od poziomu zupełnie początkującego do poziomu zaawansowanego, potrzeba średnio 750 godzin nauki prowadzonej przez instruktora. Wiele zależy od stopnia pokrewieństwa ojczystego języka z poznawanym językiem. Polski jest językiem zachodniosłowiańskim, co oznacza, że nauka innych języków słowiańskich zajmuje Polakom mniej czasu niż języków romańskich, takich jak francuski – tłumaczy Sylvia Johnson z Preply.com, platformy do nauki języków oferującej wygodne korepetycje online z native speakerami.
Więcej na temat nauczania języków obcych na różnych poziomach edukacji w kraju i za granicą można przeczytać w publikacji na blogu Preply.
![Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1676104464,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała!
![Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto](/files/_uploaded/glownekonf_616035828,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto
![Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady](/files/_uploaded/glownekonf_1317346451,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Handel
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4-ram,w_274,r_png,_small.png)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Handel
Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
![](/files/1922771799/glod-raport-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.
Media
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto,w_133,_small.jpg)
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.