Komunikaty PR

Polsko-francuska miłość do glutenu, czyli tradycja w każdej kromce

2021-10-15  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Ewa Quiam
Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
ewa.quiam|odkuchni.co| |ewa.quiam|odkuchni.co
+48 796 994 736
https://www.odkuchni.co/

Czy wiecie, że chleb występuje w diecie człowieka od przeszło 10 tysięcy lat? Na przestrzeni tego okresu powstawało jego wiele form, a także przybierał różne role w tradycji i kulturze, jednak nieustannie jest dla niego miejsce na stole - i to stałe, nie do naruszenia. Z okazji Światowego Dnia Chleba, specjaliści z warszawskiej piekarni rzemieślniczej Chaud Pain wyjaśniają, z czego wynika miłość do tego wypieku - zarówno w Polsce, jak i we Francji. 

 

Więcej niż bochenek

Gorący, chrupiący, z załamującą się, kruchą skórką, którego świeży zapach roznosi się w całym pomieszczeniu… Z pewnością wielu z nas ma takie lub podobne doświadczenie spożywania chleba, który często kojarzy się z domem rodzinnym czy zupełnie prostym, miłym weekendowym porankiem spędzonym w gronie najbliższych. Jak się okazuje, chleb od dawna jest czymś więcej niż zwykłym produktem. Co sprawia, że jest on tak wyjątkowy w naszej kulturze?

Już według staropolskiego zwyczaju, do nowego domu wnoszono chleb upieczony w poprzednim miejscu zamieszkania, aby zapewnić spokój, bezpieczeństwo i bogactwo. Na pewno znana jest także tradycja witania gości chlebem i solą, aby zapewnić, że poczują się jak u siebie w domu. A wiecie, że dawniej wierzono także, że chleb sprawdza się jako lekarstwo na migrenę lub ukąszenie żmii? Okazuje się, że poza doskonałym smakiem, nadawano pieczywu większego i głębszego znaczenia.

 

Polak, Francuz, dwa bratanki

Jestem pewien, że na pytanie, co jest podstawowym produktem spożywczym w Twoim domu, zarówno mieszkańcy Polski, jak i Francji, z której pochodzę, śmiało odpowiadaliby, że jest nim właśnie chleb. Jest on tak głęboko zakorzeniony w naszej kulturze, że wielu nie wyobraża sobie dnia bez tego wypieku, ja oczywiście również – wskazuje Antoine Azaïs, dyrektor grupy Project Warszawa.

 

Choć “pain” językowo zupełnie nie przypomina polskiego chleba, to zamiłowanie do tego wypieku wśród sąsiadów z Europy Zachodniej jest porównywalne do naszych polskich odczuć. Jak bowiem podkreśla Antoine Azaïs, dyrektor grupy Project Warszawa, w której skład wchodzi m.in. rzemieślnicza piekarnia Chaud Pain (dosł. gorący chleb): podczas francuskiego śniadania nie może zabraknąć pieczywa, a spożywanie go to swego rodzaju celebracja, której z ogromną pasją oddają się Francuzi na co dzień. Warto podkreślić, że chętniej niż w Polsce sięga się tam jednak po bagietki, które stały się swego rodzaju symbolem kraju.

Co ciekawe, większa popularność bagietek niż klasycznego chleba we Francji może wynikać z przepisów prawa. Brzmi nieprawdopodobnie? A jednak, w latach 20. XX wieku uchwalono w Paryżu prawo, które zabraniało piekarzom pracować od 22 do 4, przez co poranki były bardzo pracowite, a czasu na przygotowanie świeżego pieczywa - coraz mniej. To właśnie bagietki okazały się dużo szybszym wypiekiem i dzięki temu spopularyzowane zostały nie tylko w Paryżu, ale i całej Francji, będąc poniekąd jej symbolem.

 

Poszanowanie tradycji, nowoczesne podejście

Spożywanie chleba niejednokrotnie jest szczególnym doświadczeniem, ponieważ zarówno jego wyjątkowy smak, jak i niepowtarzalny zapach pozwalają przenieść się do beztroskich czasów dzieciństwa czy miejsc, o których w codziennej gonitwie zupełnie zapominamy. Pomocą w kulinarnym powrocie do przeszłości może być wybór chleba rzemieślniczego, który jest w pełni skąpany w tradycji, wykonany ręcznie i z poszanowaniem czasu potrzebnego do wyrośnięcia perfekcyjnego bochenka, a do tego wykonany z wysokiej jakości produktów na bazie zakwasu. 

Oferując klientom pachnące, świeże, rzemieślnicze wypieki, mamy przekonanie, że dajemy im coś więcej niż zwykły produkt, co zresztą potwierdzają ich opinie. Aby stworzyć chleb dostosowany do upodobań nawet najbardziej wymagających konsumentów, stale poszerzamy gamę naszych wypieków. Różnią się od siebie nie tylko smakiem czy wyglądem, ale także składem. W Chaud Pain używamy polskich i francuskich mąk, mieszamy je ze sobą, a także korzystamy z tradycyjnych i często zapomnianych produktów. W ten sposób trafiliśmy na krzycę, czyli jedną z najstarszych odmian żyta, którą sami mielimy na miejscu i dodajemy do naszych wypieków – dodaje Paweł Albert, szef piekarni Chaud Pain.

 

Poza polsko-francuskim charakterem piekarni Chaud Pain, w której znajdziemy zarówno bagietki, chleby, croissanty i kanapki, spotyka się tu także tradycja. Rodzaje mąk specjalnie sprowadzane z Francji, a także przywożone z zaprzyjaźnionych polskich młynów to nie wszystko. Właściwie wszystkie wypieki w Chaud Pain bazują na zakwasie - trzydziestoletnim, na bieżąco dokarmianym i zaopiekowanym przez szefa piekarni, Pawła Alberta, który obecnie razem ze swoim ojcem, który zaraził go pasją do piekarnictwa, tworzy niepowtarzalną ofertę wypieków w piekarni.

Pomimo upływu lat i obserwowanych zmian w trendach żywieniowych, wielu z nas wciąż postrzega chleb w sposób szczególny. W ostatnim czasie doczekał się on również swojego święta. Mowa oczywiście o Światowym Dniu Chleba, który przypada w najbliższą sobotę, 16 października. Z tej okazji można śmiało pozwolić sobie na większą niż zwykle porcję tego wypieku, po którą zaprasza zespół rzemieślniczej piekarni Chaud Pain!

 

Kontakt dla mediów: odkuchni.co

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Kultowa śniadaniownia Bułkę przez Bibułkę z lokalem w Łodzi Biuro prasowe
2024-04-25 | 12:35

Kultowa śniadaniownia Bułkę przez Bibułkę z lokalem w Łodzi

Podbiła serca warszawiaków, teraz czas na Łódź. Znana i popularna w stolicy restauracja śniadaniowa Bułkę przez Bibułkę, otworzy swój pierwszy lokal poza Warszawą w
Styl życia Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska
2024-04-24 | 11:05

Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska

Zawsze. Więcej. Online. Sklep internetowy Lidl Polska świętuje swoje 5. urodziny! Z tej okazji, na klientów czekają atrakcyjne rabaty na cały asortyment, który obejmuje bogatą
Styl życia Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!
2024-04-24 | 11:00

Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!

Lidl Polska rozwija sieć sklepów, mając na uwadze troskę o środowisko oraz dbając o łatwy dostęp do produktów dla swoich klientów. Już w czwartek, 25

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.