Postanowienia noworoczne Polaków: chcemy schudnąć i mieć nowe hobby
PR Calling
Czerska 8/10
00-732 Warszawa
katarzyna.dworzynska|prcalling.pl| |katarzyna.dworzynska|prcalling.pl
+48501001377
https://www.prcalling.com
Schudnę, zacznę się zdrowiej odżywiać, znajdę nowe hobby – to od lat jedne z najbardziej popularnych postanowień noworocznych Polaków. Czy w tym roku planujemy wprowadzić podobne zmiany w naszym życiu? Aby odpowiedzieć na to pytanie DevaGroup, agencja specjalizująca się w działaniach SEM i SEO, sprawdziła, czego szukaliśmy w Google na przełomie grudnia 2020 roku i stycznia 2021 roku. Jak pokazują wyniki analizy, największy wzrost zainteresowania odnotowały zagadnienia związane z nowym hobby (+52,3%), ze zdrową dietą i zrzucaniem zbędnych kilogramów (+24,9%), a także czytaniem (+20,8%). Spadki można natomiast zaobserwować w przypadku haseł dotyczących podróży (-50,1%) oraz rzucania palenia (-24,4%).
W nowym roku planujemy pozbyć się zbędnych kilogramów
Efektem zamkniętych siłowni i klubów fitness oraz pracy z domu, a co za tym idzie stałego dostępu do przekąsek, dla wielu Polaków z pewnością będzie przybranie na wadze. Nic więc dziwnego, że na przełomie grudnia 2020 roku i stycznia 2021 roku zintensyfikowaliśmy poszukiwanie informacji, pozwalających przeciwdziałać temu zjawisku. Największy wzrost – o 55% r/r – odnotowały frazy związane ze zdrowym odżywianiem. Zastanawialiśmy się też jak schudnąć (+40,7%) oraz zmienić lub wprowadzić dietę (+15%). Łącznie, słowa kluczowe związane z tymi obszarami internauci wpisywali o 24,9% częściej niż 12 miesięcy temu. Można więc powiedzieć, że po długim czasie lockdownu postanowiliśmy zadbać o swój wygląd, zdrowie i samopoczucie, co jest dobrą informacją dla dietetyków oraz firm specjalizujących się w dietach pudełkowych z dowozem do domu.
Nadal chcemy ćwiczyć, ale w domu
Standardowo, każdego roku w styczniu siłownie, kluby fitness i baseny przeżywają prawdziwe oblężenie, co w dużej mierze jest związane z noworocznymi postanowieniami. Jednak obecnie obiekty te zawiesiły swoją działalność i trudno przewidzieć, kiedy znów będą dostępne. Ta sytuacja przyczyniła się do spadku zainteresowania nimi. Internauci rzadziej poszukiwali informacji dotyczących basenów (-85%), siłowni (-35,9%), a także fitnessu (-30,3%). Pomimo tego Polacy postanowili walczyć z przeciwnościami losu i nadal chcą dbać o swoją sylwetkę, ale w inny niż dotychczas sposób. Na popularności zyskały aktywności, które możemy wykonywać samodzielnie lub w domu. Największy wzrost zainteresowania w analizowanym okresie odnotował fitness online – hasła z nim związane wpisywaliśmy w Google aż o 492,3% częściej. Na drugim miejscu znalazła się z kolei domowa siłownia – frazy jej dotyczące odnotowały wzrost popularności o 100,4%. Mimo niesprzyjającej pogody, użytkownicy postanowili też uprawiać sport na zewnątrz. Najchętniej wybieranymi aktywnościami były nordic walking (+100,4%) oraz bieganie (+47,5%).
– Tak duże wzrosty w kategoriach związanych ze sportem mogą być dobrą informacją dla producentów sprzętu i e-sklepów z tego rodzaju towarami. Część stron internetowych z tego obszaru pojawi się w wynikach wyszukiwania organicznie. Z kolei w przypadku witryn, które nie zostaną wyświetlone – warto przyjrzeć się w jaki sposób są pozycjonowane i pomyśleć o ewentualnych zmianach w tym zakresie. Można również zastanowić się nad stworzeniem reklam kontekstowych. Jako przykład podam obuwie sportowe – jego producent może wykorzystać takie słowa jak „fitness online” czy „domowa siłownia”, a w reklamach posłużyć się odpowiednimi hasłami, np. „Ćwiczysz w domu? Sprawdź, które modele butów będą dla Ciebie najlepsze”. Reklamodawcy dysponujący mniejszymi budżetami mogą natomiast skupić się na bardziej precyzyjnych frazach jak „buty do ćwiczeń w domu” czy „buty do treningu w domu” – mówi Mateusz Najman, Junior SEM Specialist, DevaGroup.
Jesteśmy mniej zainteresowani rzucaniem palenia
Rzucanie palenia od lat króluje na listach noworocznych postanowień. Jest to też trend, który z każdym rokiem przybiera na sile. Jednak, jak pokazuje analiza DevaGroup, na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021 dużo rzadziej poszukiwaliśmy informacji na ten temat – spadek o 24,4% r/r. Dane te można interpretować w dwojaki sposób. W wersji optymistycznej – większości Polaków, którzy mieli taki zamiar, udało się rzucić palenie wcześniej. Z kolei w wersji pesymistycznej – niepewność związana z obecnymi czasami oraz wynikający z niej stres, przyczyniły się do zmniejszenia ochoty na walkę z nałogiem.
Wolny czas chcemy przeznaczyć na edukację i rozwój osobisty
W tym roku niemal równie chętnie jak 12 miesięcy temu planujemy podnieść swoje umiejętności językowe. Jednak podobnie, jak w przypadku obiektów sportowych, internauci częściej poszukiwali informacji o kursach online (+29,3%), niż zajęciach stacjonarnych (-10,8%). Natomiast w przypadku czytania pozostajemy tradycjonalistami – znacznie częściej wpisywaliśmy w wyszukiwarce Google frazy związane z książkami i księgarniami (+31,3%) niż z e-bookami oraz audiobookami (+7,2%). Łącznie frazy dotyczące obu zagadnień odnotowały wzrost na poziomie 20,8%, co jest bardzo pozytywną informacją w kontekście obserwowanej od lat tendencji spadkowej czytelnictwa w Polsce. Duża ilość czasu spędzanego w domu przyczyniła się też do poszukiwania nowych zainteresowań – najpopularniejsze hasła związane z hobby odnotowały wzrost na poziomie 52,3%.
- Najpierw firmy powinny dostosować swoje usługi do nowej rzeczywistości, a dopiero później zacząć się reklamować. Szkoły językowe muszą zadbać o dobrej jakości rozwiązania sprzętowo-programowe do prowadzenia zajęć online, przeszkolenie z nich pracowników, ale również o edukację klientów w ich użytkowaniu, np. przez artykuły lub filmy instruktażowe. Tylko wtedy będą mogły zapewnić jakość usług, które warto promować w internecie. W przeciwnym razie reklama może obrócić się na ich niekorzyść. Z kolei podmioty, które oferują możliwości realizacji pasji lub spędzania wolnego czasu, szczególnie w domowym zaciszu, mogą wykorzystać wzrost związany z poszukiwaniem pomysłów na hobby i „zarazić” swoimi propozycjami potencjalnych klientów. Należy jednak wziąć pod uwagę etap ścieżki zakupowej, na którym jest użytkownik. W tym celu dobrze jest stworzyć na stronie treści, które pomogą mu wybrać hobby dopasowane do jego potrzeb i zaproponują dostępne opcje z oferty sklepu - tłumaczy Mateusz Najman, Junior SEM Specialist, DevaGroup.
Podróże w odwrocie
Niepewność związana z rozwojem sytuacji epidemicznej i wprowadzane obostrzenia spowodowały, że w 2020 roku wyjeżdżaliśmy znacznie rzadziej niż w poprzednich latach. Niestety, kolejne miesiące pod tym względem nie zapowiadają się optymistycznie. W analizowanym okresie Polacy o 50,1% rzadziej poszukiwali informacji związanych z wakacjami niż rok wcześniej.
- Szansą dla biur podróży może być modyfikacja oferty np. zmiana kierunków na bezpieczniejsze, a także wprowadzenie udogodnień, takich jak: niska przedpłata, bezpłatna zmiana terminu czy zwrot zaliczki w razie anulowania wyjazdu. Biura powinny również edukować klientów w zakresie bezpieczeństwa wyjazdów i informować o działaniach, które podejmują, by dbać o zdrowie podróżujących. Tego rodzaju komunikaty mogą zamieszczać np. na blogu. Natomiast ostatnim elementem powinno być dostosowanie treści w reklamach. Klient, aby dokonać rezerwacji, musi najpierw poczuć, że organizator lub pośrednik przykładają dużą wagę do jego bezpieczeństwa oraz zdając sobie sprawę z obecnej sytuacji, dbają o korzystne dla konsumenta warunki oferty – mówi Mateusz Najman, Junior SEM Specialist, DevaGroup.
Polacy mniej zainteresowani zmianą pracy
Podsumowując rok, często zastanawiamy się nad zmianą pracy. Obecnie jednak jesteśmy nieco mniej zainteresowani nowymi wyzwaniami zawodowymi. Hasła związane z tym obszarem odnotowały spadek w wynikach wyszukiwania na poziomie 6,6% r/r. Prawdopodobnie przyczyniła się do tego niepewna sytuacja gospodarcza, a także w wielu branżach – mniejszy popyt na nowych pracowników. Natomiast osoby, które były zainteresowane znalezieniem nowego pracodawcy znacznie częściej niż na pracę stacjonarną (-9,3%) stawiały na zadania wykonywane online (+38,2%). Dane te mogą oznaczać, że home office zostanie z nami na dłużej i zmieni politykę HR firm.
– Zebrane przez nas dane pokazują, że coraz chętniej korzystamy z dobrodziejstw wirtualnego świata. Zamknięci w domach często szukamy tego, co pozwoli nam dostosować się do panujących warunków oraz wypełni czas wolny, ale w sposób bezpieczny i bez opuszczania miejsca zamieszkania. Z perspektywy biznesowej jest to szansa dla marek na wsparcie konsumentów w spełnianiu noworocznych postanowień. Wiedząc, czego internauci poszukują w sieci, można bardzo łatwo dotrzeć do nich z odpowiednim komunikatem – podsumowuje Mateusz Najman, Junior SEM Specialist, DevaGroup.
Majówkowy piknik w Elektrowni Powiśle
Cook Story w nowej odsłonie – teraz jeszcze bardziej smart
Kwietniowe grillowanie – pomysły i przepisy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów
Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.