Komunikaty PR

Praca zdalna i elastyczność największym benefitem dla Gen Z

2021-10-21  |  01:00
Biuro prasowe

Rynek pracy przeszedł w ciągu ostatniego roku rewolucję. Jest to wynik zarówno post pandemicznych zmian, jak i buntu nowych pokoleń przeciwko dotychczasowym zasadom działania firm. Jak się bowiem okazuje, dla wchodzącego właśnie na rynek pracy pokolenia zwanego GenZ, największymi benefitami są elastyczność, zaufanie i możliwość wyboru miejsca, z jakiego wykonują swoje obowiązki zawodowe.

Zmiana pokoleniowa zawsze niesie ze sobą pewną rewolucję. Nie inaczej sytuacja wygląda na rynku pracy, na którym pokolenie Z stawia pierwsze kroki. To ludzie urodzenie po 1995 roku, dla których internet i nowe technologie są naturalnym środowiskiem. Komunikują się ze sobą głównie wirtualnie, każdą wątpliwość sprawdzając za pomocą Google. Między innymi właśnie to sprawia, że stawiają przed swoimi pracodawcami wyzwania, związane z potrzebą przemodelowania systemu zarządzania firmami.

- Pandemia jeszcze bardziej pchnęła firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju i work-life balance. To, co niegdyś wydawało się bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, dziś jest codziennością. Zmieniło się postrzeganie pracy, obowiązków zawodowych, a wraz z nimi, rola biur. Przyszłość rysuje się w hybrydowych barwach – podkreślała Pauline Kwaśniak, CEO Finedeeds, w trakcie wystąpienia podczas The future of work is hybrid, jednego z cyklu webinarów realizowanych przez workcloud24.

Praca w zupełnie nowym wymiarze

Pokolenie Z charakteryzuje się dużą potrzebą swobody i mobilności. Pokazują to także jasno wymagania dotyczące miejsca z jakiego pracują młodzi ludzie. Najbardziej wartościowym benefitem jest teraz nie opieka medyczna, karnet na siłownię i owocowe czwartki, a… zaufanie, elastyczność oraz hybrydowość. Ludzie chcą mieć możliwość wyboru godzin aktywności zawodowej, które niekoniecznie sumują się do ośmiu dziennie, będąc rozliczanym z efektów, a nie czasu spędzonego przed komputerem. To także istotne w kontekście work-life balance, który jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu. Pracownicy chcą realizować się zawodowo, ale z uwzględnieniem prywatnych planów i hobby. Coraz więcej firm przystaje także na czterodniowy dzień pracy, decyduje się na to między innymi część sektora IT. Testy takiego modelu świetnie wypadły m.in. w Japonii, Nowej Zelandii, Hiszpanii, na podobny krok zdecydował się niedawno rząd Szkocji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, firmy dostosowują charakter działań i funkcjonowania do nowych czasów. To ogromnie ważne, szczególnie w sytuacji, gdy biuro i główna siedziba firmy zmieniły nieco swoje znaczenie.

Biuro wciąż ważne, jednak w innym charakterze

Siedziba firmy lub miejsca do pracy takie jak corporate corners, czyli mniejsze biura rozsiane po różnych częściach miasta, wciąż są atrakcyjnym rozwiązaniem. Głownie ze względu na aspekt społeczny, możliwość kontaktu z innymi zespołami oraz dowolność korzystania z takiego konceptu. Burze mózgów, spotkania na poranną kawę w biurowej kuchni to wciąż istotne elementy w życiu zespołu. Ważna jest jednak lokalizacja, pozwalająca na dojazd z domu w maksymalnie 15 minut.

Jak dodaje Pauline Kwaśniak, ludzie nie wykluczają pracy z biur, jednak na własnych warunkach. To ogromnie istotne zwłaszcza w kwestii wspomnianego pokolenia Z.

- Ważne jest, by ludzie mieli wybór jak, kiedy i gdzie wykonują swoje zadania. Chcą pół dnia przeznaczonego na działania zawodowe spędzić poza domem? Świetnie, wtedy mogą skorzystać z przeznaczonego dla nich miejsca w biurowcu czy corporate corners. Na znaczeniu zyskał również design i atrakcyjność biur. Takie przestrzenie muszą być ładne, pełne koloru, zieleni, dobrze zaprojektowane. – dodaje Kwaśniak.

Firmy zmieniają się na dobre

Niemal wszystkie firmy funkcjonowały dotychczas w podobny sposób. Jedne bardziej, drugie mniej chętnie decydowały się na kilka dni home office w miesiącu czy elastyczne godziny pracy. Jednak pandemia przyspieszyła proces, niosący ze sobą duże zmiany, które pozostaną z nami już na zawsze. Najważniejsze jest jednak, by pozostać otwartym na potrzeby pracowników, zapewnić im poczucie stabilności, zaufania i elastyczności w takim zakresie, jakiej oczekują.

- Rozwiązania typu flex nie są dla każdego. Istotne jest jednak wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i podążanie za nimi, odpowiadanie na ich wymagania. Duża doza zaufania jest ważna, z pewnością zostanie doceniona. Jest to inwestycja pracodawcy, która zwraca się w postaci zadowolonego zespołu, świetnie realizującego swoje zobowiązania zawodowe – dodaje Hubert Abt, CEO New Work i workcloud24.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce Biuro prasowe
2024-10-31 | 11:40

Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce

Ponad połowa polskich seniorów (53% ankietowanych) czuje się młodziej niż wskazywałaby na to metryka. Prawie tyle samo z nich (45%) przyznaje, że jest niemal cały czas online.
Styl życia BRAK ZDJĘCIA
2024-10-31 | 10:00

Polki mają mniej czasu na życie zawodowe

W niemal połowie domów panuje partnerski model łączenia życia zawodowego z domowym, w którym mężczyzna i kobieta dzielą się po równo obiema sferami. Co piąte gospodarstwo domowe przyjęło model mieszany, w
Styl życia Upiornie dobra zabawa! Halloweenowe pomysły na firmową integrację
2024-10-31 | 01:00

Upiornie dobra zabawa! Halloweenowe pomysły na firmową integrację

Zbliżające się Halloween może być doskonałym pretekstem do zorganizowania oryginalnego eventu firmowego, który pomoże pracownikom lepiej się poznać, zbudować jedność w zespole i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.