Przed nami święta z prezentami second-hand
Za wcześnie, aby zacząć myśleć o świętach? Nie - tak odpowiada większość Polaków, wskazując, że prezenty świąteczne kupują 1-2 miesiące wcześniej. Zakupy z drugiej ręki dają możliwość znalezienia czegoś bardziej wyjątkowego lub zaoszczędzenia pieniędzy, co wyjaśnia, dlaczego więcej Polaków sprawdza platformy z rzeczami używanymi, aby znaleźć dobre oferty na prezenty. Około 69% planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze i ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, a osoby chętne do wyboru prezentów z drugiej ręki zazwyczaj chcą zapłacić ok. 66-100 zł.
Nowe badania* Stem Mark i Vinted ujawniają nastawienie konsumentów do prezentów pod choinkę z drugiej ręki.
Zaczynaj wcześniej i wydawaj mniej
Ponad połowa dorosłych Polaków (w wieku 18-50 lat) deklaruje kupowanie prezentów świątecznych około 1-2 miesięcy wcześniej, a jedynie 8% pozostawia zakup na ostatnią chwilę. Zdecydowana większość (76%) woli kupować online, aby uniknąć tłumów i kolejek.
Około 69% Polaków (w wieku 18-50 lat) planuje w jakiś sposób zaoszczędzić pieniądze/ograniczyć wydatki na prezenty w tym roku, głównie poprzez „wydawanie mniejszych kwot lub kupowanie tańszych rzeczy” (34%). Kupowanie rzeczy używanych z myślą o prezentach na platformach takich, jak Vinted jest sposobem na osiągnięcie tego celu.
Coraz więcej Polaków sprawdza oferty prezentów z drugiej ręki
Ponieważ postrzeganie towarów z drugiej ręki znacznie się zmieniło w ostatnich latach, Polacy częściej sięgają również po prezenty second-hand. Ponad połowa ankietowanych Polaków kupiła taki w ciągu ostatnich 12 miesięcy, kolejne 16% jeszcze nie, ale planuje to zrobić.
Dla 74% respondentów częstsze sprawdzanie dostępności prezentów na platformach z używanymi rzeczami, takich jak Vinted, staje się nawykiem, aby znaleźć dobrą ofertę.
Poza oszczędnością pieniędzy (27%), głównym powodem zakupu prezentów z drugiej ręki jest według Polaków możliwość znalezienia mniej tuzinkowych rzeczy (42%).
Ci, którzy są gotowi na zakup prezentów z drugiej ręki, zwykle chcą wydać ok. 66-100 zł; mężczyźni są znacznie bardziej skłonni do przeznaczenia większych sum.
Najpopularniejsze prezenty z drugiej ręki
Według badania przeprowadzonego dla Vinted, dla wielu osób inspiracją pomysłów na świąteczne prezenty są listy życzeń czy „listy do Świętego Mikołaja”, którymi się wymieniają. 40% ankietowanych kupuje wszystkie prezenty z listy, a co czwarty wybiera jedną rzecz i dodaje coś od siebie.
Aktualne trendy i media społecznościowe również są brane pod uwagę.
Do 5 najczęściej kupowanych kategorii prezentów z drugiej ręki należą ubrania, rozrywka (książki, gry planszowe), biżuteria lub zegarki, elektronika i zabawki.
Ubrania lub torby są znacznie częściej kupowane przez kobiety; elektronika lub kosmetyki przez mężczyzn, a artykuły rozrywkowe przez młodszych Polaków w wieku 18-29 lat.
Opcje o wartości dodanej, takie jak usługa weryfikacji przedmiotów Vinted, która umożliwia kupującym fizyczne sprawdzenie używanych przedmiotów od projektantów, w tym ubrań i toreb, przez zespół ekspertów za opłatą, pomagają ludziom kupować luksusowe rzeczy z drugiej ręki z większą pewnością i komfortem.
Inną kategorią zyskującą na popularności jest używana elektronika, a Vinted niedawno uruchomiła nową dedykowaną kategorię, aby sprostać temu zapotrzebowaniu, a także usługę weryfikacji elektroniki dla telefonów komórkowych, tabletów i konsol. Dodatkowo płatna usługa oferuje kupującym możliwość sprawdzenia wybranych urządzeń elektronicznych w trybie offline przez zespół specjalistów.
O Vinted PL
Vinted Marketplace to wiodąca internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, w Europie i poza nią. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle'owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie.
Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Niemczech, na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 2000 pracowników. Platforma jest wspierana przez sześć wiodących funduszy venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints.
[1] Badanie konsumenckie przeprowadzone w październiku 2024 r. przez firmę badawczą Stem Mark wśród polskich konsumentów w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1005.
zdjecie: Canva

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper

Modne, ciepłe i z futerkiem – zimowe buty od Lee Cooper
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.