Rogatek w nowych salach lekcyjnych – efekt Akcji Mural
Rogatek w nowych salach lekcyjnych – efekt Akcji Mural
Nagrody odebrane – sale szkolne pomalowane! Nosorożec Rogatek, bohater prowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego Kampanii Kolejowe ABC, znalazł się w salach lekcyjnych w sześciu szkołach. Wszystko dzięki Akcji Mural oraz zaangażowaniu uczniów i nauczycieli. Klasy zostały wyremontowane i pomalowane w zwycięskiej szkole z Nowej Szarzyny oraz pięciu wyróżnionych placówkach. W każdej odnowionej sali znalazło się miejsce dla Rogatka. Sympatyczny nosorożec przypomina uczniom o zachowaniu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.
Do konkursu Akcji Mural zostało zgłoszonych prawie 2 tys. prac wykonanych przez ponad 19 tys. uczniów i nauczycieli szkół podstawowych w całej Polsce. Akcja miała swój finał w czerwcu tego roku. Zwycięski mural – zaprojektowany przez uczniów klasy VIC z Zespołu Szkół w Nowej Sarzynie – został przeniesiony na ścianę budynku w centrum stolicy. Można go podziwiać do końca roku przy placu Zawiszy w Warszawie. W ramach nagrody głównej w zwycięskiej szkole zostały również odmalowane sale lekcyjne, a laureaci wyruszyli na zieloną szkołę do Wrocławia i w Karkonosze. Podczas wycieczki mieli okazję m.in. wspiąć się na Śnieżkę, najwyższy szczyt Karkonoszy, pospacerować po starym mieście we Wrocławiu czy odwiedzić Panoramę Racławicką i Afrykarium. Ponadto uczniowie uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych przeprowadzonych przez Zespół Kampanii Kolejowe ABC. Podczas zajęć mogli pogłębić swoją widzę dotyczącą bezpiecznego zachowania w pobliżu przejazdów kolejowych, w pociągu, na dworcu czy na peronie.
W konkursie zostało wyróżnionych również 5 innych szkół. W każdej z nich odmalowano sale lekcyjne, a do uczniów trafiły książeczki edukacyjne Kampanii Kolejowe ABC. Wśród wyróżnionych placówek znalazły się: Szkoła Podstawowa nr 124 im. S. Jachowicza w Warszawie, Szkoła Podstawowa w Dunkowej, Szkoła Podstawowa w Nowej Iwicznej, Szkoła Podstawowa nr 35 im. Polskich Olimpijczyków w Toruniu oraz Szkoła Podstawowa im. Ks. Twardowskiego w Szkotowie.
– Konkurs w ramach Akcji Mural cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Jestem przekonany, że dzięki pięknie odnowionym klasom dzieci z wyróżnionych szkół już zawsze będą wiedzieć, jak zachować się w pobliżu torów, na dworcu czy w pociągu. Szczególnie, że w każdym odmalowanym pomieszczeniu będzie im o tym przypominał nosorożec Rogatek, bohater naszej Kampanii Kolejowe ABC – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Dodatkowych informacji udziela:
Natalia Krapacz
Zastępca Dyrektora Departamentu Przewozów Pasażerskich
e-mail: natalia.krapacz@utk.gov.pl, tel. kom.: 783 914 315

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Trwa 78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, a plejada gwiazd z całego świata obiera kierunek Lazurowe Wybrzeże. Doda, która trzykrotnie uczestniczyła w tym wydarzeniu, przyznaje, że niektóre zasady obowiązujące na gali i na czerwonym dywanie były dla niej wręcz nie do zaakceptowania. Dorota Rabczewska podkreśla, że tym razem nie wybiera się do Cannes. Nie planuje też współpracy z branżą filmową.
Muzyka
Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat

Lider zespołu Feel przyznaje, że 2025 rok jest szczególnym w ich karierze, świętują bowiem 20-lecie istnienia. Muzyk nie kryje wzruszenia i jest dumny z tego, że udało im się przetrwać w branży przez tyle lat i odnieść duży sukces. Swój jubileusz grupa będzie świętować w piątek, 23 maja podczas Sopot Hit Festival. Z tej okazji nie zabraknie niespodzianek. Na scenie pojawi się chociażby Zespół Pieśni i Tańca Śląsk.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.