Skarpa Warszawska – wydawnictwo misji, którą od dekady jest stolica i czytelnicy
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
To już 10 lat istnienia wydawnictwa Skarpa Warszawska na polskim rynku. Mimo ogromnego sukcesu i ciągłego rozwoju firma nie zapomina o swoich korzeniach, starając się pielęgnować wspomnienia o dawnej, (nie)znanej czy też (nie)poznanej Warszawie. Łącząc misję z potrzebami i oczekiwaniami czytelników od 10 lat publikuje pozycje zdobywające uznanie wśród krytyków nie tylko z dziedziny literatury. Jakie wyzwania stoją przed wydawnictwem teraz?
Warszawskie fundamenty
Wszystko zaczęło się w czasach liceum, kiedy to Rafał Bielski, założyciel i redaktor naczelny wydawnictwa, zaczął kolekcjonować stare karty pocztowe przedstawiające przedwojenne widoki Warszawy. Gdy kolekcja urosła powstał pomysł na przygotowanie z niej publikacji książkowej w formie albumu. Sukces książki spowodował, że autor zaczął myśleć o publikacjach w sposób bardziej profesjonalny. Po zawarciu w 2011 roku znajomości z wybitną varsavianistką, śp. Panią Danutą Szmit-Zawieruchą w głowach obojga miłośników stolicy zrodził się pomysł założenia wydawnictwa i kontynuacji powojennego magazynu zajmującego się sprawami miasta. I tak 10 lat temu do rąk warszawiaków trafił pierwszy numer nowej Skarpy Warszawskiej.
Od tamtego czasu profil wydawnictwa, również w odpowiedzi na potrzeby rynku, mocno się rozszerzył, ale kwestie warszawskie dalej są dla nas wyjątkowo ważne. To jest nasz fundament, na którym postanowiłem budować szerszą strukturę. Chęć rozwoju spowodowała wejście w inne segmenty, ale misją założycielską, wówczas jedynie naszego magazynu, było to, że chcemy kształcić ludzi, uwrażliwiać i uświadamiać w kwestiach chociażby estetyki, architektury, planowania przestrzennego naszego miasta, które dramatycznie zmieniło się na przestrzeni lat. Widzimy duże zainteresowanie tymi tematami. Warszawiacy chcą wiedzieć więcej o swoim mieście i jego przeszłości. W czasie Powstania Warszawskiego miasto poniosło olbrzymie straty nie tylko w tkance miejskiej, ale przede wszystkim ludzkiej. I to właśnie ten drugi człon, czyli odbudowa człowieka, wydaje mi się kluczowe. Chcemy poniekąd zrekonstruować warszawiaka-człowieka, który będzie tutaj zakorzeniony i poczuje wspólnotę z mieszkańcami miasta – mówi Rafał Bielski.
Duma z dziesięciolatka
Niedawno wydawnictwo otrzymało dwie prestiżowe nagrody biznesowe – Lwy Biznesu oraz Tuzy Biznesu. Na koncie Skarpy Warszawskiej znajdziemy również nagrody Clio, nazywane polskim Noblem dla historyków, a oprócz tego nagrodę miasta stołecznego Warszawy i ZAiKS-u za książki dotyczące historii architektury i historii stolicy. Uznaniem może pochwalić się również wiele publikacji beletrystycznych wydanych przez Skarpę Warszawską.
Tych nagród jest coraz więcej, co bardzo nas cieszy, ponieważ zależało nam, żeby ten komercyjny charakter wydawnictwa połączyć z wartościami, które są dla nas ważne, jednocześnie tworząc coraz bardziej jakościowe książki, gazety i magazyny. Nagrody te pozwalają mi spojrzeć na wydawnictwo z pewnego dystansu i docenić wszystkie osiągnięcia naszego zespołu – ludzi, którzy uwierzyli w ten projekt i którzy przez 10 lat, dzień w dzień, dalej go rozwijają. Mimo tych wszystkich nagród nie osiadamy na laurach. Cały czas obserwujemy rzeczywistość, obecne czasy i panujące trendy, by dostarczać naszym czytelnikom najlepsze i najciekawsze publikacje – dodaje założyciel.
Krok w przyszłość
Ostatnie 3 lata nauczyły wydawnictwo bardzo dużo pokory w świecie biznesowym. Wiele planów legło w gruzach w wyniku pandemii oraz wojny w Ukrainie, dlatego firma stara się dopasowywać do sytuacji rynkowej na bieżąco, dostarczając przy tym czytelnikom najlepsze treści z możliwych. Aby dalej się rozwijać Skarpa Warszawska podjęła decyzję o przejęciu jednej z najstarszych księgarni internetowych w Polsce – Inbook.pl.
Jest to projekt, na którym będziemy na pewno w przyszłości skupiać się w dużym stopniu, bo widzimy, że synergia wydawnictwa z własnym dużym e-commercem przynosi najlepsze efekty. Nie możemy sobie pozwolić, żeby zostać gdzieś w tyle, musieliśmy wykonać krok naprzód, bo Książka jako taka generalnie przenosi się do Internetu. Stawiamy na rozwój, sięgając po nowe rozwiązania, nie zapominając na jakich fundamentach powstało wydawnictwo Skarpa Warszawska – tłumaczy Rafał Bielski, redaktor naczelny i założyciel.

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.