Smart shopping – ubrania to inwestycja na lata

Karolina M. Rutkowska
Lensomai Communication
Nowy Świat 60
00-357 Warszawa
kmrutkowska1|gmail.com| |kmrutkowska1|gmail.com
572506965
https://www.linkedin.com/in/karolina-m-rutkowska
Apetyt na nowe domaga się zaspokojenia, ale można to zrobić mając na uwadze kilka dobrych praktyk zakupowych. Zwolnij i wybieraj świadomie.
Fakty są niezaprzeczalne. Produkcja mody odpowiada obecnie za 10 proc. emisji dwutlenku węgla, wysusza źródła wody, zanieczyszcza rzeki i strumienie – wynika z raportów ONZ. Te liczby są jeszcze bardziej przerażające, kiedy okazuje się, że aż 85 proc. z tych tekstyliów trafia co roku na wysypiska.
Jeszcze w latach 90. nosiliśmy ubrania średnio o połowę dłużej, a nasze szafy były prawdopodobnie dwa razy mniejsze. Teraz dominujący model to ,,kup-użyj-wyrzuć’’, co sprawia, że zaczynamy topić się w odpadach. Ubrania/śmieci są wszędzie! W rzekach, ocenach, parkach, lasach i wreszcie na wysypiskach śmieci, których obszar w niektórych przypadkach jest równy powierzchni Polski, a nawet pięciokrotnie większy!
Tymczasem jesienne wyprzedaże trwają w najlepsze. Co zrobić, kiedy kolejne spodnie, wzorzysta sukienka, podkoszulek za 50% pierwotnej ceny, same pchają się do naszej szafy?
Naciśnij modzie pedał hamulca. Nogę na nim trzymasz Ty sam.
Mądre zakupy zaczynają się jeszcze przed wyjściem z domu. Zanim wyruszysz na zakupy, otwórz drzwi swojej szafy i sprawdź, co się w niej znajduje. Ten nawyk stanie się podstawą do tworzenia zrównoważonej i odpowiedzialnej garderoby. Zapisz w notatniku, jakich rzeczy Ci brakuje. Określ cel swojej wizyty w sklepie. Słowo napisane działa lepiej niż tylko pomyślane.
Dobrym zwyczajem jest zrobienie miejsca na nowe ubrania przez oddanie lub sprzedanie czegoś z naszej szafy. Wymiana dwóch nienoszonych rzeczy na jedną nową to też sensowne rozwiązanie. Warto patrzeć na ubranie z szerszej perspektywy – jako inwestycję na lata. Wysokogatunkową odzież i akcesoria można naprawiać, rewitalizować oraz przerabiać. Im lepsze gatunkowo, bliższe klasyce rzeczy, tym szybciej trafiają w drugie ręce, zyskując nowe życie.
Na co zwracać uwagę podczas zakupów?
Zmieniające się nieustannie trendy często zwracają naszą uwagę na modele ubrań, które niekoniecznie pasują do naszej figury. Sprawdź, czy masz sylwetkę klepsydry, gruszki, jabłka, kolumny czy odwróconego trójkąta. Naucz się eksponować swoje zalety i ukrywać niedoskonałości. W nowym ubraniu powinniśmy czuć się nie tylko atrakcyjnie, ale przede wszystkim swobodnie. Obejrzyj się
z każdej strony i dopiero zdecyduj o zakupie.
Kolor to absolutna podstawa każdej modnej stylizacji. Można opierać jego wybór na aktualnych trendach, jednak przede wszystkim powinien pasować do typu urody, koloru włosów i karnacji. Wzory i różnego rodzaju printy także nie pozostają bez znaczenia – miejmy na uwadze, że często mogą nas optycznie pogrubiać lub skracać (np. poziome paski). Postawmy na uniwersalne, ponadczasowe odcienie, które nigdy nie wychodzą z mody. Głęboka czerń, granat, beże i brązy to kolory, które gwarantują schludny i elegancki wygląd bez względu na okazję i porę roku. Ubrania w tych barwach służyć nam będą dłużej niż przez jeden sezon.
Garderoba powinna spełniać nasze oczekiwania również w kwestii praktycznego jej wykorzystania. Jeśli nasza praca wymaga określonego dress code’u, wybierajmy ubrania uniwersalne i ponadczasowe, które rzeczywiście do niej pasują np. klasyczna mała czarna – idealna na rodzinny obiad, jak i spotkanie formalne w biurze. Strój jest naszą wizytówką.
Coraz więcej polskich projektantów deklaruje, że nie jest im „wszystko jedno” z czego, gdzie i czyimi rękami tworzą.
Filozofia Luxe Fashion to odwrócenie wszystkich niepokojących trendów, za którymi chowa się współczesna moda. Marka, zamiast szkodliwych materiałów, które ostatecznie trafiają do organizmów żyjących w morzach i oceanach, stawia na naturalne i ekologiczne materiały, które są przyjazne dla skóry. Zamiast masowej produkcji odzieży o krótkim okresie żywotności, ubrania Luxe Fashion powstają w limitowanych edycjach po 30 sztuk.
To właśnie nasze codzienne decyzje przekładają się na zmniejszenie produkcji ubrań, a co za tym idzie zanieczyszczeń i nierówności społecznych, do których przyczynia się przemysł odzieżowy - stwierdza Magdalena Binkowska Jenczyk, właścicielka i projektantka Luxe Fashion. Kupujmy więc odpowiedzialnie. Warto zaznaczyć wagę naszych wyborów, zwłaszcza kiedy sięgamy po rzeczy, przy produkcji których dochodzi do dewastacji środowiska lub cierpienia zwierząt. Wybierajmy takich producentów, którzy mają inną filozofię, np. projekty Luxe Fashion - ubrania, które nie określają wieku, przeznaczone dla kobiet ceniących wysoką jakość, oryginalne wykończenie i limitowane kolekcje.

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Prezent na zakończenie szkoły – 7 pomysłów na upominki dla absolwentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Konsument
Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.