Komunikaty PR

10 przykazań narciarza i snowboardzisty. Jak się przygotować?

2020-01-16  |  12:45
Biuro prasowe
Kontakt

Justyna Szreter
Instytut Publico

ul. Warszawska 7/1
41-200 Sosnowiec
justynaszreter|instytutpublico.pl| |justynaszreter|instytutpublico.pl
660911160
instytutpublico.pl/

Ferie zimowe w pierwszych województwach już się rozpoczęły. To znak, że sezon narciarski w pełni, choć aura za oknem na to nie wskazuje. Górskie stoki są już jednak przygotowane dla miłośników białego szaleństwa. Aby jednak pierwsze szusy na stoku nie skończyły się kontuzją, narciarze i snowboardziści powinni zadbać o swoją formę fizyczną i odpowiednio przygotować organizm do uprawiania zimowych sportów. Muszą o tym pamiętać zarówno nowicjusze, jak i wytrawni narciarze oraz snowboardziści. Nie ma bowiem nic gorszego niż wyjście na stok wprost zza biurka, bo nasze bezpieczeństwo na śniegu jest bezpośrednio związane z właściwą zaprawą  fizyczną. Do tego również dochodzi alkohol, który złudnie traktujemy jako napój rozgrzewający organizm. W rzeczywistości procenty powodują, że nasze mięśnie są zwiotczałe, a w głowie pojawiają się brawurowe pomysły - o wypadek nie jest więc trudno. Jak zatem odpowiednio się przygotować, aby nie nabawić się urazu, który zniszczy nam zimowy urlop? Zespół Oddziału Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu z Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego w składzie: specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu Marcin Dębski, lekarz rezydent Rafał Orlicki i fizjoterapeuta Tomasz Olszewski, podpowiada jak zadbać o swoją narciarską formę. Oto 10 przykazań bezpiecznego, zimowego szaleństwa.

Narciarzu i snowboardzisto, pamiętaj o dziesięciu zasadach, które zapewnią Ci bezpieczne, zimowe ewolucje!

1. Trening przygotowawczy powinien być podstawą, ale często o nim zapominasz.

Odpowiedni trening przygotowawczy to taki, który rozpoczyna się na 2-3 miesiące przed wyjazdem na zimowy urlop. Bardzo ważne jest, aby zaplanować systematyczny wysiłek, który poprawi kondycję i zwiększy wytrzymałość organizmu, wzmocni masę mięśniową i zapewni im właściwą elastyczność. Warto włączyć takie aktywności jak: bieganie, rower, pływanie. W większości prowadzimy siedzący tryb życia i pracujemy przed komputerem, po czym zapinamy narty i wskakujemy na wyciąg – brak przygotowania fizycznego grozi urazem. Co w sytuacji gdy wyjazd już za pasem? Staraj się ćwiczyć w domu po ok. 45 minut dziennie.

2. Porządna rozgrzewka przed zjazdem – bez niej nie wychodź na stok!

Chcąc spędzić bezpieczny urlop na górskich stokach nie można zapomnieć o codziennej, kilkunastominutowej rozgrzewce na stoku. Pamiętaj o zasadzie: od góry ciała do dołu, bo sporty zimowe to nie tylko nogi. Ćwiczenia takie pozwalają po kolei „aktywować" odpowiednie mięśnie i ścięgna. W ten sposób przyzwyczajamy również nasze ciało do wysiłku, a rozgrzane mięśnie są bardziej elastyczne, rozciągliwe i gibkie, dzięki czemu odporniejsze na urazy. Brak rozgrzewki lub jej zbyt krótki czas może odpowiadać za ok. 30% kontuzji!

3. Strzeż się przed kontuzjami i dostosuj styl jazdy do panujących warunków, tak jak w ruchu drogowym.

Choć białe szaleństwo przynosi ogromną dawkę endorfin, to jest jednym z najbardziej kontuzjogennych sportów. Do najczęstszych urazów należą: uszkodzenia ścięgien, więzadeł, skręcenia i zwichnięcia stawów, złamania kości oraz stłuczenia, a także zmiany przeciążeniowe. W narciarstwie najbardziej cierpią stawy kolanowe, bo szacuje się, że aż 30-40% wszystkich urazów na nartach stanowią właśnie urazy kolan. Snowboardziści za to dużo częściej doznają urazów barku i nadgarstka. Na pewne kontuzje nie mamy wpływu, dlatego pamiętajmy o bezpieczeństwie naszym i innych, dostosowujmy styl jazdy do panujących warunków i ruchu na stoku. Pamiętajmy o refleksie i skupieniu!

4. Kontuzja nie musi przekreślać narciarskiej i snowboardowej przyszłości.

Narty i snowboard należą do intensywnych treningów, które angażują niemal cały organizm. To szybkie i dynamiczne sporty, które, jak już wspomnieliśmy, niosą duże ryzyko kontuzji. Jeśli nabawiamy się urazu na stoku – nie powinniśmy się załamywać. Natychmiast zgłośmy się po pomoc, bo choć adrenalina może uśmierzyć ból pourazowy, to żadnego upadku nie wolno bagatelizować. Konsultacja ortopedyczna, odpowiednie leczenie i rehabilitacja często przynoszą pożądane efekty. A im szybciej zgłosimy się do lekarza, tym lepiej. Trudno przyspieszyć też proces gojenia i równie trudno będzie nam stanąć na stoku jeszcze w tym sezonie, ale dzięki cierpliwości, determinacji i wdrożeniu odpowiednich ćwiczeń, które nie zaburzą procesu leczenia, można odbudować formę.

5. Pierwszy i ostatni zjazd jest najbardziej kontuzyjny.

Ryzyko urazu jest duże podczas pierwszych ślizgów, ponieważ jesteśmy nierozgrzani i traktujemy je jako przygotowanie. Podświadomie jeździmy asekuracyjnie i mamy sztywne mięśnie i stawy nóg, rąk czy kręgosłupa, o wypadek więc nie trudno. Paradoksalnie jednak, to ten ostatni zjazd jest najbardziej ryzykowany. Wydaje nam się, że po całym dniu na stoku nasze ciało jest w pełni przygotowane, a mięśnie elastyczne. Wówczas jesteśmy nieustraszeni, wykonujemy skomplikowane ewolucje i pojawia się brawura.

6. Ból mięśni dzień po, czyli rady na "zakwasy".

Dolegliwości bólowe po dynamicznym dniu na stoku są spowodowane mikrouszkodzeniami mięśni, które nie były przygotowane na intensywne rozciąganie. Pamiętajmy, aby uniknąć "zakwasów", bardzo ważna jest rozgrzewka. Żeby do takich dolegliwości nie dopuścić, po treningu wybierzmy również posiłek bogaty w białko i węglowodany. Ponadto, pierwszego dnia na stoku, zakończmy jazdę kiedy jeszcze mamy siłę i nie forsujmy się za bardzo. Po wysiłku możemy również wziąć gorącą kąpiel lub prysznic – naprzemiennie oblewać mięśnie zimną i ciepłą wodą. W wielu narciarskich kurortach można skorzystać z sauny – to również dobry pomysł na rozluźnienie naciągniętych mięśni.

7. Odpowiedni sprzęt zapewnia ochronę przed urazem.

Sprzęt musi być dopasowany do naszych indywidualnych uwarunkowań, umiejętności i techniki jazdy. Odpowiednia długość nart i deski oraz buty we właściwym rozmiarze podniosą poziom bezpieczeństwa. Bardzo ważne są sprawne wiązania, które muszą wypiąć nartę w momencie upadku – to uchroni przed bardzo bolesnym i poważnym złamaniem. Nie zapominajmy również o kasku. Choć jest obowiązkowy tylko do 16. r. ż., to urazy głowy stanowią 10-20% wszystkich urazów na stoku. Dostępne są również odpowiednie ochraniacze na kolana, nadgarstki, a nawet kręgosłup.

8. Wybieraj mądrze trasy, adekwatnie do swoich umiejętności.

Wybór właściwej trasy, dostosowanej do naszych umiejętności, to podstawa bezpieczeństwa na stoku. Do wielu wypadków bowiem dochodzi na najtrudniejszych, czarnych trasach, na których pojawiają się nieprzygotowani narciarze i snowboardziści. Wówczas często dochodzi do groźnych kolizji, które są jeszcze groźniejsze ze względu na dużą prędkość. Pamiętajmy, aby zwracać uwagę na oznaczenia tras.

9. Nie ucz się sam.

Każdy narciarz i snowboardzista próbował swoich pierwszych ślizgów z różnym skutkiem. Aby uniknąć ryzyka kontuzji już na samym starcie naszej zimowej przygody, skorzystaj z pomocy doświadczonych instruktorów, którzy zadbają o Twoje bezpieczeństwo. Skręcenie stawu kolanowego czy zerwanie wiązadeł jest bardzo prawdopodobne, jeśli źle wyregulujemy wiązania lub niewłaściwe dobierzemy narty. Ponadto, instruktor nauczy nas prawidłowej techniki bezpiecznej jazdy, eliminując złe nawyki, które sami sobie wykształcimy, aby tylko utrzymać równowagę. W przyszłości, na wyższych stokach, będą one dla nas niebezpieczne.

10. Przestroga - jeśli nie przygotujesz się odpowiednio, na stoku wypijesz alkohol, grożą ci poważne konsekwencje!

Złudnie wydaje nam się, że nie ma nic złego w spożywaniu alkoholu podczas jazdy na nartach czy na snowboardzie. W rzeczywistości alkohol podczas wysiłku fizycznego szkodzi naszemu organizmowi. Do tego dochodzi zaburzona ocena sytuacji. Często po grzanym winie czy herbatce z prądem zaczynamy szarżować, wydaje się nam, że stajemy się nieśmiertelni i mamy ogromną chęć rywalizacji. Wypadki na stoku po alkoholu są bardzo poważne, nie mamy wówczas do czynienia tylko ze zwichnięciami czy nawet złamaniami, a bardzo rozległymi urazami. Jazda po alkoholu to dużo większe zagrożenie dla innych narciarzy, w tym przede wszystkim dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę na stoku. A jeśli uważasz, że odpowiednie i regularne treningi przygotowawcze i rozgrzewki są stratą czasu, musisz sobie uświadomić, że leczenie może potrwać znacznie dłużej aniżeli właściwe przygotowanie. Zadbaj o formę, aby zimowy urlop był udany i nic nie przeszkodziło nam w zimowych ewolucjach.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Mecz Gwiazd - zagrają dla rodzin policjantów poległych na służbie Biuro prasowe
2020-02-20 | 14:00

Mecz Gwiazd - zagrają dla rodzin policjantów poległych na służbie

Na co dzień rzucają do jednego kosza, ale w najbliższą sobotę staną po przeciwnych stronach boiska. O kim mowa? Małopolscy policjanci i pracownicy krakowskiego oddziału Motoroli Solutions
Sport Adam Małysz na wydarzeniu w Tesco w ramach kampanii „Milka. Sercem z Naszymi !
2020-02-18 | 21:00

Adam Małysz na wydarzeniu w Tesco w ramach kampanii „Milka. Sercem z Naszymi"!

Już jutro w krakowskim Tesco odbędzie się niezwykłe wydarzenie, będące elementem kampanii „Milka. Sercem z Naszymi”, z atrakcjami dla całej rodziny! W roli gościa specjalnego
Sport Podgórska tuż poza „dziesiątką” w greckiej etapówce
2020-02-18 | 10:26

Podgórska tuż poza „dziesiątką” w greckiej etapówce

Ambitna postawa Oli Podgórskiej w Grecji, która mimo problemów na trasie, zawody Salamina Epic MTB Cup #2 ukończyła na dobrym 13. miejscu. – Traktuję ten start jako

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Macademian Girl: Moi fani cenią mnie za dbałość o detale. Przykładam się do swojej pracy, ale nie jest to chory perfekcjonizm

W środowisku artystycznym Macademian Girl znana jest jako niebywała perfekcjonistka. Sama blogerka tłumaczy, że w tej kwestii trzeba jednak rozgraniczyć pewne pojęcia, bo rzetelność, którą ceni sobie najbardziej, to nie to samo, co przesadny perfekcjonizm. Dlatego też stara się robić wszystko na sto procent, ale też zostawia sobie margines błędu.

Media

Natalia Nykiel: Przeszłam drogę od talent show aż do miejsca, w którym jestem obecnie. To ostatecznie publiczność decyduje o rozwoju kariery

W marcu na antenie Polsatu wystartuje nowe muzyczne talent show „The Four. Bitwa o sławę”. Program poprowadzi wokalistka, Natalia Szroeder. W roli jurorów będzie można zobaczyć: Natalię Nykiel, Igora Herbuta i Jakuba Badacha. Trenerzy przyznają, że zadanie, które mają przed sobą, nie należy do najprostszych. Zależy im, aby rady i wskazówki udzielane uczestnikom były szczere i pomocne. Dzięki temu chcą odkryć nowe talenty i przyczynić się do ich rozwoju.

Media i PR

Coraz większe wydatki na reklamę w kinach. Wpływają na to rosnąca liczba widzów i zastosowanie nowych technologii

Kino jest coraz bardziej doceniane przez marketerów, a budżety reklamowe w tym segmencie są coraz większe. W tym roku – jak wynika z prognoz Zenith – reklama kinowa urośnie o 4,6 proc., czyli powyżej średniej rynkowej. Również globalne prognozy mówią o tym, że będzie to jeden z liderów wzrostów wydatków reklamowych spośród wszystkich segmentów. – Reklama kinowa daje możliwość wykorzystania innowacyjnych technologii, formatów ScreenX czy 4DX. Pozwala też na lepszą interakcję z widzem – ocenia Justyna Krzyżanowska z New Age Media.

 

Biotechnologia

Nanomateriały zrewolucjonizują ortopedię i implantologię. Antybakteryjne powłoki atomowe zmniejszą ryzyko zakażeń podczas wszczepiania implantów

Nanotechnologia zmienia oblicze medycyny. Dzięki cienkim warstwom atomowym o działaniu antybakteryjnym mamy szansę pokonać problem lekooporności szczepów bakterii. Technologia ta pozwala ponadto opracować dużo doskonalsze implanty stomatologiczne czy protezy kończyn. W medycynie stomatologicznej nanotechnologia umożliwia także stworzenie materiałów, które wyeliminują ryzyko próchnicy