Komunikaty PR

Czy pandemia koronawirusa zagraża karierom sportowców?

2020-04-27  |  15:23
Biuro prasowe

Pandemia koronawirusa sprawiła, że świat wstrzymał oddech. Jej konsekwencje odbiły się na każdej dziedzinie sportu – odwołano lub przełożono najważniejsze wydarzenia, a sportowcy borykają się z utrudnionymi treningami i kontraktami sponsorskimi. Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że jest to historyczny moment, który może zadecydować o przyszłości sportu. Jak z nowymi wyzwaniami radzi sobie świat motorsportu? Czy kariery sportowców są zagrożone?

Z powodu epidemii koronawirusa odwołano lub przełożono już 10 wyścigów Formuły 1, zwanej „królową motorsportu”. Wśród nich znalazło się Grand Prix Australii, które odwołano na 2 godziny przed oficjalnym rozpoczęciem treningów. Przyczyną było zachorowanie na wirusa jednego z członków ekipy McLarena, w wyniku czego zespół musiał wycofać się z wyścigu. Kolejne wyścigi stoją pod znakiem zapytania. To tylko jeden z wielu przykładów, który zmienił plany wielu sportowcom.

Związki sportowe oraz ich zawodnicy mocno zastanawiają się nad tym, co dalej z polskim i światowym sportem. Niektórzy czują bezcelowość tego czasu, rozprężenie, odgórnie narzucony odpoczynek i urlop, brak celu sportowego w związku z odwołanymi zawodami, da się wyczuć także poczucie zawieszenia, negatywne myślenie (a niestety będzie go coraz więcej), złość i frustrację. To normalne odczucia w tej sytuacji. – mówi Katarzyna Selwant, psycholog sportowy. Dodaje: – Jako że sportowcy dużo podróżują, obecna sytuacja może im przypominać także zamknięcie w klatce i przymusowe zakończenie kariery. Niestety. 

Organizatorzy, jeśli jest to możliwe, starają się przenieść zawody do przestrzeni online. Ciekawą alternatywą dla tradycyjnych wyścigów okazały się te w przestrzeni internetu. Za pomocą specjalnych symulatorów i oficjalnej gry Formuły 1, kierowcy mogli wziąć udział w internetowym wyścigu. W grze rywalizowało dwóch aktualnych kierowców F1 – Lando Norris i Nicholas Latifi. Pierwszy z nich relacjonował swoją grę na żywo, gdzie obserwowało go 100 tys. osób. Mimo faktu, że wiele aspektów gry wymagało poprawy, to jest to interesująca opcja dla fanów F1. To nie koniec wirtualnych rozgrywek – 18 kwietnia odbył się wyścig na wirtualnym torze Suzuka z udziałem m.in. kierowcy F1 – Roberta Kubicy. 12-godzinny wyścig zainaugurował sezon iRace Endurance Series 2020 – w tej serii odbędą się jeszcze 3 wyścigi. Polski Związek Motorowy poszedł o krok dalej i powołał nową dyscyplinę – digital motorsport. 26 kwietnia odbył się pierwszy wyścig z udziałem 9 utytułowanych kierowców z dziedziny motorsportu i simracingu. Tym samym Polska została pierwszym krajem, który zorganizował oficjalne mistrzostwa w digital motorsporcie.

Inicjatywę Polskiego Związku Motorowego wspiera również firma Ravenol: - Jesteśmy dumni z tego, iż jako partner Mistrzostw Polski Digital Motorsport mamy możliwość wspierać w tym trudnym dla wszystkich czasie polskich sportowców. Jesteśmy przekonani, że taki rodzaj aktywności zostanie pozytywnie przyjęty nie tylko przez samych uczestników wyścigu, ale również przez ich fanów. – mówi Patrycja Rzoska z firmy Ravenol organizatora sieci warsztatowej Ravenol Professional.

ZAMROŻENIE ŚWIATA SPORTU I KONSEKWENCJE

Z uwagi na fakt, iż nikt nie wie, kiedy zakończy się pandemia, podejmowanie decyzji jest bardzo utrudnione. Dotyczy to zarówno organizatorów zawodów, sportowców, jak i firm, które finansowo wspierały zawodników. Poziom niepewności daje powody do zaniepokojenia nad dalszym rozwojem wielu sportowców.

Realizacja umów sponsorskich w okresie panowania epidemii stoi pod znakiem zapytania. To dzięki funduszom od sponsorów wielu kierowców ma środki na to, by móc uczestniczyć w wyścigach. W momencie kryzysu gospodarczego wiele firm decyduje się na cięcia budżetu, a często jako pierwsze obcinane są środki przeznaczone na marketing. W tej sytuacji kierowcy mają przed sobą trudne wyzwanie, by przekonać sponsorów o tym, że warto w nich zainwestować. To często od ich decyzji zależy rozwój lub zakończenie kariery wielu dobrze zapowiadających się sportowców. – mówi Gosia Rdest, kierowca wyścigowy, ambasadorka firmy Ravenol. Dodaje: – Ja na szczęście jedno podium w tym roku już zaliczyłam w styczniu udało mi się z zespołem MRS wywalczyć 1. miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju, który został przerwany przez ogromny deszcz, przez co trwał niecałe 7 godzin! I tak jak wielogodzinny wyścig w Dubaju został przerwany, tak nasz start sezonu stanął teraz pod znakiem zapytania.

WYTRWAŁOŚĆ I TRENINGI W TRUDNYCH WARUNKACH

Zawodowi sportowcy wiedzą, że w drodze po medal, pojawia się wiele trudności. Ci, którzy dopiero rozpoczynają karierę w sporcie, uczą się, jak pokonywać pojawiające się niedogodności. Bowiem obok treningów fizycznych, ważną rolę w kształtowaniu zwycięzców ma trening mentalny. I to właśnie w tę część budowania „formy” podczas pandemii, mogą zaangażować się sportowcy.

Głowa w sporcie jest najważniejsza i teraz mamy właśnie ten moment, by nasz sportowy umysł wysłać na ćwiczenia, ale tym razem mentalne. To czas na rozwój, samoedukację oraz zgłębianie możliwości psychologii sportu. Właściwe książki, motywujące filmy i kontakt  z psychologiem sportowym – już nie ma wymówki, że nie mamy na to czasu. – mówi Katarzyna Selwant, psycholog sportowy. Dodaje: – Pamiętajmy, że wygrają Ci sportowcy, którzy ten czas wykorzystają, dobrze spożytkują i zrobią postępy. Widzę ten okres jako szansę. To się wszystko kiedyś skończy, dlatego tak ważne jest, żeby jak najszybciej wziąć się do pracy, także tej mentalnej.

Gosia Rdest wzięła sprawy w swoje ręce. Ćwiczy, jeździ na rowerze, bierze udział w wyścigach online, by trenować refleks. Nagrywa także filmiki na swój kanał na YouTube, a to wszystko po to, by jak najlepiej przygotować się do nowego sezonu i być w stałym kontakcie ze swoimi fanami. I jak mówi: – Czas na kwarantannie wykorzystuję najlepiej jak tylko potrafię i zachęcam do tego też innych. Mam nadzieję, że dzięki wspólnej mobilizacji wszystkie aspekty naszego życia powrócą do normy i już niedługo ponownie będę mogła usiąść w aucie na torze i spotkać się ze swoimi fanami.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Janusz Walczuk w formacie Czas Decyzji powered by G-SHOCK na kanale Meczyki Biuro prasowe
2024-07-22 | 12:00

Janusz Walczuk w formacie Czas Decyzji powered by G-SHOCK na kanale Meczyki

Na kanale YouTube @Meczyki1 pojawia się nowy format Czas Decyzji powered by G-SHOCK, w którym Janusz Walczuk, ambasador marki G-SHOCK i Radosław Przybysz zaproszą najciekawszych ludzi ze
Sport ASICS i World Athletics łączą siły w szczytnym celu
2024-07-17 | 13:30

ASICS i World Athletics łączą siły w szczytnym celu

Warszawa, obok stolicy Nigerii Lagos, jest jednym z dwóch miast na świecie zaangażowanych w projekt Running For Clean Air. Głównym celem inicjatywy prowadzonej przez World
Sport 3×3 Basket Challenge vol.3 w Atrium Biała!
2024-07-17 | 08:55

3×3 Basket Challenge vol.3 w Atrium Biała!

Startuje kolejny sezon Atrium Biała 3x3 Basket Challenge! Przygotujcie się na koszykarskie emocje na najwyższym poziomie! Przez pięć kolejnych sobót zapraszamy was do udziału

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.