Rozpoczęcie sezonu regat klasy 505 już 21 maja w Gdyni
ZDJĘCIA (aut. Robert Hajduk):
https://wetransfer.com/downloads/6bd66e7b5c81d51fd6493aba7cd50d6220220516071520/2a258b2d8001fa38e525e94d0cea1fc320220516071537/358605
21 maja w Gdyni rozpoczyna się kolejny sezon regat klasy 505 w Polsce. Pierwszy etap cyklu wyścigów w ramach MINUTOR Energia Puchar Polski 505, w którym udział zadeklarowało niemal czterdziestu zawodników, potrwa dwa dni. Organizatorem regat jest Yacht Klub Stal Gdynia przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Klasy 505.
Popularność żeglarstwa w Polsce rośnie z roku na rok. To właśnie klasa 505 jest jedną z tych generujących największą frajdę dla miłośników tego sportu. Łodzie są szybkie, zwrotne a ich niewielkie gabaryty sprawiają, że łatwo można je przetransportować do wielu miejsc w ciągu trwania sezonu.
Gdyńskie regaty to już 9 edycja zawodów. Zaliczają się do MINUTOR Energia Pucharu Polski i są inauguracją sezonu 2022. W kolejnych miesiącach załogi będą rywalizować w innych nadmorskich ośrodkach – w Pucku (11-12 czerwca), Gdańsku (9-10 lipca), Ustce (5-7) sierpnia oraz Dziwnowie (2-4 września). Zapowiada się sezon pełen atrakcji, emocji i dobrej zabawy – nie tylko dla zawodników, ale i kibiców. Jak co roku na uczestników regat czekać będą również atrakcje pozasportowe i program wieczorny.
Podejście do ścigania się i żeglowania na „pięćsetpiątkach” jest wyjątkowe – mówi Paweł Choroba prezes PSK 505. Wielu zawodników startujących na 505 ma na koncie tytuły olimpijskie oraz tytuły mistrzostw świata w innych klasach. Pomimo tego, w klasie 505 nikt nie ukrywa łódek pod pokrowcem i nie trzyma ustawień jachtu w tajemnicy. „Im szybciej żeglują załogi, z którymi się ścigam, tym szybciej będę żeglował” – to motto dobrze oddaje filozofię klasy. Załogi wspierają się nawzajem, przekazując sobie wszelkie informacje dotyczące trymu i ustawiania łodzi, technik żeglowania, taktyki itp. Zwyczajowo na imprezach rangi mistrzostw świata najlepsze ekipy udostępniają swoje jachty – można je obejrzeć, fotografować i mierzyć. Niedoświadczone załogi zawsze mogą liczyć na pomoc bardziej zaawansowanych kolegów. Pozwala to szybko robić postępy w regatowej edukacji – podsumowuje.
Historia klasy 505
505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. W Polsce „pięćsetpiątki” żeglowały już w latach 60. W 2005 r. grupa sympatyków podjęła działania mające na celu przywrócenie świetności polskiej klasie 505. W efekcie, w ciągu kilku ostatnich lat, flota rozrosła się do kilkudziesięciu jachtów. Rosnąca popularność tej klasy sprawiła, że obecnie co roku organizowany jest cykl regat Pucharu Polski, którego zwieńczeniem są Mistrzostwa Polski. W 2018 w Mistrzostwach Świata organizowanych w Gdyni wzięło udział 130 załóg, co najlepiej świadczy o bardzo silnej pozycji 505 wśród klas międzynarodowych.
505 – konstrukcja łodzi
Pięćsetpiatka jest wyjątkowo przemyślaną i efektywną konstrukcją. Jej cechą charakterystyczną jest kształt kadłuba oraz wielki, 27-metrowy, symetryczny spinaker. Możliwość ustawiania wszystkich elementów takielunku pozwala na sprawne kontrolowanie mocy generowanej przez ożaglowanie. Dzięki temu, na 505 można żeglować praktycznie w każdych warunkach. Ze względu na niewielką masę (niespełna 130 kg), jacht jest bardzo sprawny również na słabym wietrze. Klarowanie, wodowanie i obsługa w dwie osoby nie są więc problematyczne.
Podstawową zasadą budowy jachtów 505 jest wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz wysokiej jakości technologii w celu zapewnienie długiego okresu sprawności kadłuba. W regatach rangi Mistrzostw Świata z powodzeniem startują jachty zbudowane jeszcze w latach 90.
Specyfikacja łodzi:
- długość : 5,05 m
- szerokość : 1,88 m
- waga: 127,4 kg
- fok: 4,94 m2
- grot: 12,3 m2
- spinaker: 27 m2
Gdynia – program regat:
Regaty odbędą się na terenie gdyńskiej mariny, a przede wszystkim na terenie Yacht Klubu Stal Gdynia, gdzie zawodnicy trzymają jachty.
Sobota, 21.05.2022
9:00 | Odprawa załóg | Salka klubowa |
11:00 | Strat do pierwszego wyścigu | Akwen regat |
15:00 | Zakończenie wyścigów |
|
18:00 | Spotkanie integracyjne | Browar Port Gdynia |
Niedziela, 22.05.2022
09:00 | Poczęstunek | Salka klubowa |
11:00 | Start wyścigów | Akwen regat |
Po wyścigach | Uroczyste zakończenie regat | Plac przed YK Stal |
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Król
Tel.: 728 612 070
krzysztof@ultrarelations.com
Mateusz Siedlecki
Tel.: 665 885 288
mateusz@ultrarelations.com

Motorola zaprasza fanów piłki nożnej na ekskluzywny konkurs związany z FIFA Club World Cup 2025™. Do wygrania pięć wyjazdów na finał i półfinał

Bieganie zimą? Marka Montis proponuje latarkę czołową

Świąteczna niespodzianka od siatkarek KSG Warszawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
Prezenterka zaznacza, że wraz z ostatnim klapsem na planie zdjęciowym programu, który wcześniej realizowała z Darkiem „Stolarzem”, nie zakończyła się ich znajomość. Nadal utrzymują ze sobą kontakt i planują kolejne wspólne przedsięwzięcia. Dorota Szelągowska uważa, że każdy powinien maksymalnie wykorzystywać swój potencjał, dlatego nie można siedzieć bezczynnie, tylko trzeba podejmować nowe wyzwania, korzystać z dostępnych propozycji i szans. Teraz co prawda obydwoje pracują dla konkurencyjnych stacji, ale nie rywalizują ze sobą, tylko nadal się wspierają.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Robotyka i SI
Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć

Z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że w ok. 90 proc. wypadków drogowych decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki. Dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków może się zmniejszyć o ok. 30 proc. Stopniowe udoskonalanie czujników i algorytmów ma kluczowe znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Obecnie samochody osiągają drugi i trzeci poziom autonomii w sześciostopniowej skali SAE.