31 stycznia świętujemy Międzynarodowy Dzień Zebry!
Białe pasy na czarnej sierści, afrykańskie pochodzenie, a także bardzo dobry słuch i wzrok. Te wszystkie cechy opisują jedno z najbardziej rozpoznawalnych zwierząt na świecie, czyli… zebrę. To niepowtarzalne zwierzę znamy również ze świata mody, filmu, a niektórzy kojarzą go nawet z czekoladą. 31 stycznia zachęcamy do świętowania Międzynarodowego Dnia Zebry, a przede wszystkim poznania jej szczególnej roli w historii najstarszej czekoladowej marki w Polsce.
Zebra – znana i zaskakująca
Popularne zwierzę obchodzi dzisiaj swoje święto. Wydawałoby się, że wiemy o niej wiele, a jednak niektóre fakty mogą nas zaskoczyć. Czy wiesz, że nastrój zebry można odczytać obserwując jej uszy? Osobniki tego gatunku mogą je obracać w każdą stronę, tym samym „rozmawiając” z innymi członkami stada. Słyszałeś o tym, że zebra uciekając przed drapieżnikami biega w zygzakowaty sposób? Albo o tym, że zebry są takimi śpiochami, że potrafią to robić nawet na stojąco? Zebry mogą także bardzo szybko biegać, osiągając prędkość do 65 km/h. Ciekawostką jest również fakt, że to zwierzę stało się symbolem kultowej czekoladowej marki.
Zebra – w świecie czekolady
Z okazji Międzynarodowego Dnia Zebry chcielibyśmy przypomnieć jej znaczenie w historii E.Wedel - najstarszej czekoladowej marki w Polsce. Blisko 100 lat temu Jan Wedel, ówczesny właściciel Fabryki Czekolady E.Wedel, zlecił Leonetto Capiello zaprojektowanie grafiki reklamowej. Włoski malarz, nazywany ojcem sztuki i plakatu, stworzył kreację chłopca dźwigającego trzy tabliczki czekolady, jednocześnie dosiadającego zebrę. Mały złotowłosy bohater symbolizował przyjemność płynąca z delektowania się czekoladą, a zebra podkreślała ghanijskie pochodzenie ziarna kakaowca, na bazie którego do dziś produkowana jest wedlowska czekolada. Bohaterowie promowali m.in. pierwszy sklep firmy w Paryżu, a także zdobili samolot RWD-13 zakupiony przez Jana Wedla i wykorzystywany zarówno do transportu, jak i działań marketingowych.
Z biegiem lat chłopiec na zebrze stał się bardzo ważną częścią wizualnych treści oraz działań reklamowych marki. Przez lata bohaterowie przechodzili liczne transformacje, a ich wizerunek był interpretowany przez wielu grafików. Kreacja chłopca i zebry stała się popularna, dzięki obecności w reklamach telewizyjnych, od zeszłego roku postaci te możemy zobaczyć także na opakowaniach produktów E.Wedel m.in. tabliczkach czekolady, czy piankach Ptasie Mleczko®. Co więcej chłopiec i zebra wpisali się w warszawski krajobraz, do dziś można ich podziwiać w formie dużego neonu na dachu najstarszej Pijalni Czekolady E.Wedel - kamienicy przy ul. Szpitalnej 8 w Warszawie. Swoją interpretację tego popularnego symbolu stworzył na jednym ze swoich plakatów również Jan Kallwejt. Jego praca zaprojektowana została w ramach charytatywnej akcji „#Każdy plakat pomaga”.
E.Wedel troszczy się także o los biało-czarnych zwierzaków. Obecnie czekoladowa marka opiekuje się zebrą o imieniu Pralinka, która zamieszkuje warszawskie ZOO.
Zebra – jedyna w swoim rodzaju
Czarno-białe falujące paski zawsze będą nazywane printem „zebry”, a pasy na jezdni zebrą. Dzięki zwariowanej postaci Marty’ego z „Madagaskaru” zwierzak ten zyskał międzynarodową sławę w świecie filmu. Natomiast popularność w branży słodyczy i polskiej reklamy przyniósł zebrze Jan Wedel, wnuk założyciela marki E.Wedel.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.