72 dni życia „extra" i 10 tys. w kieszeni dzięki przesiadce na rower?
Moda na rowerowe podróże trwa dziś w najlepsze. Boom na przemierzanie miast oraz bezdroży na dwóch kółkach jest dziś porównywany z tym, który obserwowaliśmy po zniesieniu pandemicznych obostrzeń. Aż co 3 Polak planuje w tym roku zakup nowego roweru, dowodzi niedawna analiza firmy KROSS.
Spore zainteresowanie mediów wywołała również podjęta przez belgijski rząd u początku tego roku decyzja o wprowadzeniu tzw. rekompensaty rowerowej. Czyli obowiązkowych dopłat za dojazdy do pracy rowerem dla wszystkich pracowników tamtejszych prywatnych firm. I choć w Polsce nikt nie słyszał o podobnych planach, dojazdy rowerem do pracy są u nas bardzo popularne. Rodzima firma technologiczna Omni Calculator postanowiła sprawdzić na jakie, zwykle mniej oczywiste korzyści, mogą liczyć osoby stawiające na ten rodzaj mobilności.
Benefity personalne
By dowiedzieć się na jakie korzyści z tytułu przesiadki na dwa kółka możemy liczyć, do kalkulatora należy wprowadzić kilka parametrów. Musimy określić odległość do miejsca pracy, częstotliwość dojazdów do niej w tygodniu (co oznacza, że własne benefity wyliczyć mogą także osoby pracujące w modelu hybrydowym) a także na jakie natężeniu ruchu zwykle natrafiamy, wybierając spośród 5 poziomów określających średnią prędkość przejazdu trasy dom - praca autem. Potem pozostaje jeszcze wprowadzenie średniego zużycia paliwa przez nasz samochód oraz wskazanie czy posiadamy auto z silnikiem benzynowym czy dieslem a na końcu wybór jego rocznika.
Możemy również wybrać dla ilu lat chcemy wyliczyć całokształt korzyści wynikających z przemieszczania się rowerem. Załóżmy zatem, że postanowimy dojeżdżać w ten właśnie sposób do pracy przez najbliższe 5 lat. Odległość do miejsca pracy wynosi 10 kilometrów, zaś pokonujemy ją dwukrotnie 5 razy w tygodniu. Ruch na naszej trasie określiliśmy jako bardzo intensywny, choć nie jest to jeszcze totalne "zakorkowanie" (średnia prędkość 14,4 km/h). Przypuśćmy również, że jesteśmy posiadaczami samochodu wyprodukowanego w 2016 roku lub później, napędzanym przez silnik benzynowy o średnim zużyciu paliwa 8,5l w warunkach miejskich.
Dowiemy się wówczas, że odwieszenie kluczyków do auta i codzienny wybór roweru odwdzięczy się ponad dwoma dodatkowymi miesiącami życia. Zdrowotny aspekt zmiany nawyków komunikacyjnych będzie zapewne najistotniejszy dla wielu osób myślących o przesiadce na rower, jednak narzędzie Omni Calculator wskazuje więcej benefitów innej natury. Choćby ekonomicznej - okazuje się bowiem, że przy powyższych założeniach w naszej kieszeni pozostanie ponad 10 tysięcy złotych. Pozostaje jeszcze wartość bezcenna, mianowicie - czas. W ciągu 5 lat dojazdów na dwóch kółkach zaoszczędzimy 72 godziny i 28 minut, czyli 3 dni, które w przypadku przemieszczania się autem musielibyśmy poświęcić na stanie w korkach.
Aspekt środowiskowy
Przy pomocy tego narzędzia dowiemy się nie tylko ile sami możemy zyskać poprzez wybór roweru jako środka komunikacji ale również ile dołożymy od siebie do ochrony środowiska naturalnego. Pozostawiając auto w garażu lub na pobliskim parkingu unikniemy podczas 5 lat emisji dwutlenku węgla o wadze 2,5 tony zaś emisji tlenków azotu o 1,57 kg. Nasza decyzja o korzystaniu wyłącznie z roweru w celach dojazdu do miejsca pracy będzie więc w kwestii dbałości o dobro planety równoznaczna posadzeniu 23 drzew.
Spersonalizowanych wyliczeń można dokonać na stronie kalkulatora (dostąpna poniżej pod przyciskiem WIĘCEJ INFORMACJI).

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań
– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.
Prawo
Seniorzy zyskają na rencie wdowiej średnio 350 zł miesięcznie. Od 2027 roku świadczenie jeszcze wzrośnie

Z początkiem lipca ruszyły wypłaty tzw. renty wdowiej. Ponad milion wniosków o świadczenie wpłynęło do wszystkich organów emerytalno-rentowych, przy czym zdecydowana większość do ZUS. Pierwszego dnia do 86 tys. osób trafiło łącznie blisko 317 mln zł, z czego ponad 30 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku z zastosowaniem zbiegu świadczeń.
Motoryzacja
Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl

Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.