#7minutonauce Dawka naukowych ciekawostek na kanale Explory
Fundacja Zaawansowanych Technologii wystartowała z zupełnie nowym działaniem, pod banderą Explory. Organizacja od lat wyszkująca, wspierająca i sieciująca młode talenty promuje nowy, popularnonaukowy cykl filmów na YouTube - #7minutonauce !
#7minutonauce to dzieło trójki prowadzących Igora Kaczmarczyka Niny Cielicy i Igora Jaszczyszyna, którzy z energią przedstawiają naukowe tematy, które są im bliskie, Odcinki to, jak sama nazwa wskazuje, siedmiominutowa dawka wiedzy m.in. o historii szczepień, praktycznej stronie genetyki, szczegółach mikrochirurgii czy nauce w przemyśle modowym. Młodzi finaliści Explory nie tylko prowadzą odcinki, ale są także autorami scenariuszy, co pokazuje rówieśnikom że nauka naprawdę może być ciekawa i może zajmować również młodych ludzi.
Każdy odcinek został sprawdzony przez specjalistów dr Annę Bielą z Małopolskiego Centrum Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz z dr n.med. Bartłomieja Grobelskiego, Dyrektorq Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Uniwersytet Medyczny w Łodzi.
Fundacja wyprodukowała 9 odcinków i filmy zapowiadające. Wszystkie odcinki są publikowane na kanale Explory na YouTube, w nowej odświeżonej wersji.
#7minutonauce to spełnienie marzenia Explory, by pokazywać naukę ciekawie, inspirować i mówić do młodych, z młodymi i ich językiem.
W nowopowstałym projekcie Fundacja współpracuje z zewnętrzną ekipą producencką:
Koncept i reżyseria: Sylwia Razuwajew-Mądry / SLOW PR
Realizacja video: Jakub Węgliński / JW Films
Oprawa graficzna: Tomek Głowacki
Animacje: Aleks Domański
Konsultacja naukowa: dr Anna Biela / Małopolskie Centrum Biotechnologii UJ
Przygotowanie prowadzących: Justyna Dżbik-Kluge
Projekt dofinansowano z Programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki Ministra Edukacji i Nauki

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.