Komunikaty PR

Babcia i dziadek wczoraj i dziś – obraz polskiego seniora

2023-01-17  |  11:40
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.04 MB )

Żyjemy coraz dłużej i coraz później zostajemy rodzicami, a co za tym idzie, dziadkami. Zmienia się tym samym obraz seniora. Zamiast pięćdziesięciolatków z laseczkami, mamy dziś seniorów co najmniej po siedemdziesiątce, często nadal aktywnych, świetnie wyglądających, spotykających się z przyjaciółmi i spełniających swoje marzenia – po prostu żyjących pełnią życia.

Co to znaczy być dziadkiem i babcią we współczesnym społeczeństwie? Role dziadków się zmieniają, bo też polskie rodziny żyją inaczej niż kiedyś – w coraz większym rozproszeniu, coraz szybciej, dynamiczniej. Seniorzy często nie mieszkają w tych samych miastach, co ich wnuczęta, a nawet jeśli, to bywają zbyt zajęci, by np. opiekować się dzień w dzień wnukami. Niektórzy są długo aktywni zawodowo, inni chcą po prostu mieć święty spokój, zadbać o siebie, odpocząć albo zwyczajnie robić to, na co wcześniej nie mieli czasu – spotykać się ze znajomymi, podróżować, itp. Popularnymi miejscami odwiedzin stają się kluby seniora, jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe klubokawiarnie dedykowane właśnie rozrywce dla starszych członków społeczności.

Nasz współczesny lifestyle sprawia, że pojęcia babci i dziadka nabierają nowych znaczeń – stwierdza Marta Kobińska z firmy Bravecare, działającej w branży opieki senioralnej.  Sami seniorzy coraz częściej odrzucają to, co wiąże się przystosowaniem do stereotypowych założeń. Babcia nie kojarzy się już tylko z kiwającą się w wiklinowym fotelu staruszką, która bierze wnuka na kolana i śpiewa mu kołysanki, a dziadek nie zawsze jest uśmiechniętym panem w kapeluszu, rozdającym cukierki. Współcześni seniorzy bywają całkiem inni! Popatrzmy choćby na tzw. graninfluencerów. W internecie stają się oni coraz bardziej popularni, a za tymi najbardziej znanymi, idą kolejni, ośmieleni ich sukcesem. 

Przykładem takiej granfluencerki jest Beata Borucka, znana w social mediach jako Mądra Babcia. Jej kanały zrzeszają w świecie wirtualnym ponad 400 tysięcy kobiet, a założona przez nią telewizja internetowa Silver TV przyciąga przed ekrany średnio 1,5 mln widzów. Dzisiejsze pokolenie 50 czy 60-latków to osoby oswojone ze światem cyfrowym, bo kiedy komputery i digitalizacja wchodziła do naszego życia mieliśmy lat 30 czy 40, byliśmy czynni zawodowo i aktywni społecznie – mówi Mądra Babcia. Ponadto w starszym wieku, kiedy przechodzimy na emerytury, a dzieci mają własne gniazda, naszym fantastycznym zasobem jest czas i ciekawość świata.

Ja również jestem aktywna w mediach społecznościowych i myślę o założeniu własnego kanału na YouTube – zdradza Agata Strzałka, która w dojrzałym wieku zaczęła pisać książki i chce się dzielić swoimi doświadczeniami związanymi z zapewnieniem opieki domowej chorym i starszym od siebie. My babcie i dziadkowie musimy również iść z duchem czasu. Jeśli chcemy dotrzeć do młodych, szukajmy ich tam, gdzie oni są – czyli w świecie wirtualnym. Czemu nie? Ja np. dopiero po pięćdziesiątce wydałam pierwszą książkę „Jeszcze nie zwariowałam (chyba)” i teraz piszę kolejną. Chcieć to móc! Poza tym, kiedy dzielić się doświadczeniem, jak nie teraz?

O współczesnych seniorach powstają opracowania naukowe, filmy i reportaże, np.: „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” oraz „DANCE ON! Przesuwanie granic” o możliwościach i ograniczeniach naszego ciała z powodu na wieku. Te materiały pokazują przykłady korzystania z życia i świata techniki, prezentując seniorów, którzy debiutują np. w modelingu czy grywają w reklamach.

Życie trwa dłużej, więc i dłużej trwa nasza tzw. starość – mówi Marta Kobińska z Bravecare. Chcemy przeżywać ten ostatni etap życia jak najlepiej, pozostawać jak najdłużej aktywnymi, nie być ciężarem dla bliskich. Coraz częściej też myślimy o tym, by jak najlepiej przygotować się na wypadek, gdy być może będziemy potrzebować opieki kogoś trzeciego.  Dziś można już zaobserwować trend, który przenosi się z Niemiec do Polski i jest związany z coraz częstszym korzystaniem przez rodziny ze wsparcia opiekunów domowych. W naszej opinii ta tendencja będzie się rozwijać, gdyż jest to rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Rodziny otrzymują wsparcie, a seniorzy mogą spędzać czas u siebie w domu, nie narzucając ciężaru opieki swoim najbliższym.

 

 

Bravecare to międzynarodowa firma zajmująca się profesjonalną opieką nad osobami niesamodzielnymi, chorymi, starszymi i niepełnosprawnymi, oferująca usługi na najwyższym poziomie. Pośredniczy w znalezieniu w pełni legalnej i bezpiecznej pracy 
w Polsce i za granicą, starannie dobierając kompetentnych pracowników do zleceń, zapewniając językowe, psychologiczne i prawne wsparcie koordynatorów, a także oferując wynagrodzenie odpowiadające kwalifikacjom. Więcej informacji: www.bravecare.pl

 

 

Kontakt dla mediów: Karina Grygielska, Agencja Face it – k.grygielska@agencjafaceit.pl; 601 369 597

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Konsument

Nieprawidłowe postrzeganie masy ciała może być przekazywane pokoleniowo. Ważne jest budowanie zdrowych nawyków na poziomie rodziny

Rodzice przekazują swojemu potomstwu własne lęki, w tym te dotyczące postrzegania własnego ciała – mówią psychodietetycy. Przez naśladownictwo dzieci uczą się też nieprawidłowych nawyków żywieniowych, takich jak na przykład kompulsywne objadanie się po niepowodzeniu w stosowaniu restrykcyjnej diety. Eksperci podkreślają, że podstawą profilaktyki zaburzeń odżywiania jest uświadamianie dzieci na temat zdrowych nawyków. Zachęcają do wspólnych zakupów i przygotowywania razem posiłków. Ostrzegają również przed fat shamingiem, którego konsekwencje mogą towarzyszyć dziecku również w dorosłości.

Gwiazdy

Cezary Pazura: Siatkówka to nasz sport narodowy, bo naprawdę nam wychodzi. Podczas studiów byłem mistrzem w tej dyscyplinie

Aktor przyznaje, że jest wielkim pasjonatem siatkówki, stara się oglądać wszystkie rozgrywki reprezentacji i czuje ogromną satysfakcję oraz dumę, kiedy nasi zawodnicy wygrywają kolejne mecze. Podczas studiów Cezary Pazura sam zdobył tytuł najlepiej rozgrywającego turnieju, dobrze więc wie, jakich emocji dostarcza sport i rywalizacja. Z całych sił zachęca więc swoje dzieci do aktywności fizycznej, by znalazły ulubioną dyscyplinę i trenowały.