Komunikaty PR

Babcia i dziadek wczoraj i dziś – obraz polskiego seniora

2023-01-17  |  11:40
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.04 MB )

Żyjemy coraz dłużej i coraz później zostajemy rodzicami, a co za tym idzie, dziadkami. Zmienia się tym samym obraz seniora. Zamiast pięćdziesięciolatków z laseczkami, mamy dziś seniorów co najmniej po siedemdziesiątce, często nadal aktywnych, świetnie wyglądających, spotykających się z przyjaciółmi i spełniających swoje marzenia – po prostu żyjących pełnią życia.

Co to znaczy być dziadkiem i babcią we współczesnym społeczeństwie? Role dziadków się zmieniają, bo też polskie rodziny żyją inaczej niż kiedyś – w coraz większym rozproszeniu, coraz szybciej, dynamiczniej. Seniorzy często nie mieszkają w tych samych miastach, co ich wnuczęta, a nawet jeśli, to bywają zbyt zajęci, by np. opiekować się dzień w dzień wnukami. Niektórzy są długo aktywni zawodowo, inni chcą po prostu mieć święty spokój, zadbać o siebie, odpocząć albo zwyczajnie robić to, na co wcześniej nie mieli czasu – spotykać się ze znajomymi, podróżować, itp. Popularnymi miejscami odwiedzin stają się kluby seniora, jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe klubokawiarnie dedykowane właśnie rozrywce dla starszych członków społeczności.

Nasz współczesny lifestyle sprawia, że pojęcia babci i dziadka nabierają nowych znaczeń – stwierdza Marta Kobińska z firmy Bravecare, działającej w branży opieki senioralnej.  Sami seniorzy coraz częściej odrzucają to, co wiąże się przystosowaniem do stereotypowych założeń. Babcia nie kojarzy się już tylko z kiwającą się w wiklinowym fotelu staruszką, która bierze wnuka na kolana i śpiewa mu kołysanki, a dziadek nie zawsze jest uśmiechniętym panem w kapeluszu, rozdającym cukierki. Współcześni seniorzy bywają całkiem inni! Popatrzmy choćby na tzw. graninfluencerów. W internecie stają się oni coraz bardziej popularni, a za tymi najbardziej znanymi, idą kolejni, ośmieleni ich sukcesem. 

Przykładem takiej granfluencerki jest Beata Borucka, znana w social mediach jako Mądra Babcia. Jej kanały zrzeszają w świecie wirtualnym ponad 400 tysięcy kobiet, a założona przez nią telewizja internetowa Silver TV przyciąga przed ekrany średnio 1,5 mln widzów. Dzisiejsze pokolenie 50 czy 60-latków to osoby oswojone ze światem cyfrowym, bo kiedy komputery i digitalizacja wchodziła do naszego życia mieliśmy lat 30 czy 40, byliśmy czynni zawodowo i aktywni społecznie – mówi Mądra Babcia. Ponadto w starszym wieku, kiedy przechodzimy na emerytury, a dzieci mają własne gniazda, naszym fantastycznym zasobem jest czas i ciekawość świata.

Ja również jestem aktywna w mediach społecznościowych i myślę o założeniu własnego kanału na YouTube – zdradza Agata Strzałka, która w dojrzałym wieku zaczęła pisać książki i chce się dzielić swoimi doświadczeniami związanymi z zapewnieniem opieki domowej chorym i starszym od siebie. My babcie i dziadkowie musimy również iść z duchem czasu. Jeśli chcemy dotrzeć do młodych, szukajmy ich tam, gdzie oni są – czyli w świecie wirtualnym. Czemu nie? Ja np. dopiero po pięćdziesiątce wydałam pierwszą książkę „Jeszcze nie zwariowałam (chyba)” i teraz piszę kolejną. Chcieć to móc! Poza tym, kiedy dzielić się doświadczeniem, jak nie teraz?

O współczesnych seniorach powstają opracowania naukowe, filmy i reportaże, np.: „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” oraz „DANCE ON! Przesuwanie granic” o możliwościach i ograniczeniach naszego ciała z powodu na wieku. Te materiały pokazują przykłady korzystania z życia i świata techniki, prezentując seniorów, którzy debiutują np. w modelingu czy grywają w reklamach.

Życie trwa dłużej, więc i dłużej trwa nasza tzw. starość – mówi Marta Kobińska z Bravecare. Chcemy przeżywać ten ostatni etap życia jak najlepiej, pozostawać jak najdłużej aktywnymi, nie być ciężarem dla bliskich. Coraz częściej też myślimy o tym, by jak najlepiej przygotować się na wypadek, gdy być może będziemy potrzebować opieki kogoś trzeciego.  Dziś można już zaobserwować trend, który przenosi się z Niemiec do Polski i jest związany z coraz częstszym korzystaniem przez rodziny ze wsparcia opiekunów domowych. W naszej opinii ta tendencja będzie się rozwijać, gdyż jest to rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Rodziny otrzymują wsparcie, a seniorzy mogą spędzać czas u siebie w domu, nie narzucając ciężaru opieki swoim najbliższym.

 

 

Bravecare to międzynarodowa firma zajmująca się profesjonalną opieką nad osobami niesamodzielnymi, chorymi, starszymi i niepełnosprawnymi, oferująca usługi na najwyższym poziomie. Pośredniczy w znalezieniu w pełni legalnej i bezpiecznej pracy 
w Polsce i za granicą, starannie dobierając kompetentnych pracowników do zleceń, zapewniając językowe, psychologiczne i prawne wsparcie koordynatorów, a także oferując wynagrodzenie odpowiadające kwalifikacjom. Więcej informacji: www.bravecare.pl

 

 

Kontakt dla mediów: Karina Grygielska, Agencja Face it – k.grygielska@agencjafaceit.pl; 601 369 597

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.

Ochrona środowiska

Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują

Rynek biodegradowalnych tworzyw sztucznych do 2031 roku ponad trzykrotnie zwiększy swoje obroty. Również tworzywa biopochodne są coraz częściej rozwijane i wykorzystywane. Choć rynki na świecie notują dynamiczny rozwój, napędzany nie tylko świadomością klientów, ale też surowymi przepisami środowiskowymi, w Polsce ten potencjał jest wykorzystywany szczątkowo. Tymczasem biotworzywa mogą z powodzeniem zastąpić większość materiałów syntetycznych.

Muzyka

Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system

Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.