Badanie Novakid ujawnia braki w zakresie edukacji ekologicznej
Novakid, platforma edukacyjna online do nauki języka angielskiego dla dzieci, przeprowadziła badanie wśród 3000 rodzin w Europie, Azji i krajach arabskich, aby poznać obecny stan edukacji ekologicznej w szkołach, a także nawyki konsumpcyjne rodzin. Odbyło się ono w związku z Dniem Ziemi, który obchodzony jest na całym świecie 22 kwietnia.
Ochrona środowiska, działania na rzecz klimatu i odpowiedzialna konsumpcja pozostają przedmiotem troski globalnej społeczności. Uznane zostały również przez ONZ - stanowią część Celów Zrównoważonego Rozwoju i planu osiągnięcia bardziej zrównoważonej przyszłości. W tym przypadku edukacja odgrywa kluczową rolę, gdyż żadne pozytywne zmiany nie zajdą bez stałego i świadomego wspierania działań edukacyjnych przez wszystkie strony: instytucje rządowe, szkoły i rodziny. W celu oceny aktualnego stanu edukacji ekologicznej firma Novakid przeprowadziła globalną ankietę. Badanie odbyło się w związku z Dniem Ziemi, który obchodzony jest corocznie na całym świecie 22 kwietnia.
W badaniu skupiono się na doświadczeniach rodzin w kwestiach nawyków konsumpcyjnych w gospodarstwach domowych, edukacji ekologicznej w szkole i w domu, a także poziomie świadomości dzieci w zakresie gospodarowania odpadami i recyklingu.
Ankieta skierowana była do osób prywatnych, posiadających dzieci w wieku od 4 do 12 lat na różnych poziomach wykształcenia i dochodów, o zróżnicowanych profilach zawodowych. Została ona przeprowadzona na początku kwietnia w 14 krajach, m.in. w Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Korei Południowej, Turcji, Arabii Saudyjskiej, Katarze, Kuwejcie, Egipcie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Edukacja ekologiczna w szkołach i gospodarstwach domowych
W Hiszpanii tylko 33% respondentów przyznało, że placówka edukacyjna ich dzieci organizuje specjalne zajęcia z edukacji ekologicznej co najmniej 4 razy w roku szkolnym. Niemniej jednak ponad połowa (55,6%) rodziców podkreśliła, że takie zajęcia w ich szkołach zdarzają się, choć dość rzadko - od 1 do 3 razy w roku lub rzadziej. Prawie 11% badanych stwierdziło, że w placówce oświatowej ich dziecka nie było żadnych specjalnych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej.
Wyniki badania we Włoszech pokazują, że 60% ośrodków edukacyjnych organizuje zajęcia z edukacji ekologicznej 1-3 razy w roku. Liczba szkół, które nie zapewniają dzieciom specjalnych zajęć na temat zrównoważonego rozwoju, jest jednak wyższa niż w Hiszpanii: prawie 14% rodziców wspomniało o braku takich lekcji w ich placówkach edukacyjnych.
Całkowity brak tego typu działań jest widoczny w krajach arabskich (35,4%), Niemczech (35%), Korei Południowej (33,3%) i Turcji (22,5%).
Jednocześnie wyniki ankiety pokazują, że jeśli szkoła inicjuje lekcje lub zajęcia edukacyjne z zakresu edukacji ekologicznej, ma to wpływ na codzienne nawyki rodziny i wdrażanie odpowiedzialnych zachowań w domu. Prawie 67% grupy, która ma styczność z edukacją ekologiczną kupuje produkty lokalne z krótkim łańcuchem dostaw i zwraca uwagę na opakowania nadające się do recyklingu. Jednocześnie rodziny te chętniej zapoznają się z informacjami na temat zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (40%), podczas gdy średnia wynosi 20%.
Rodziny we Włoszech i Korei Południowej bardzo często organizują specjalne zajęcia dla dzieci dotyczące ochrony środowiska. Prawie 30% respondentów we Włoszech wspomniało, że przygotowuje je co miesiąc, a 34% rodziców twierdzi, że zazwyczaj organizuje takie zajęcia przy specjalnych okazjach, np. akcjach sąsiedzkich czy wolontariackich. W Korei odsetek ten jest jeszcze wyższy: 50% respondentów przyznaje, że organizuje takie zajęcia przy okazji różnych wydarzeń.
Najmniej aktywne pod tym względem są rodziny w Hiszpanii i Niemczech: 44,5% rodziców w Hiszpanii i połowa respondentów w Niemczech stwierdziła, że nie są przyzwyczajeni do organizowania dla swoich dzieci żadnych aktywności poświęconych zrównoważonemu rozwojowi.
Odpowiedzialna konsumpcja i świadomość podstaw recyklingu
Rola rodzin w edukacji przyszłych odpowiedzialnych konsumentów jest bardzo znacząca, podobnie jak inicjatywy ośrodków edukacyjnych. W związku z tym firma Novakid zapytała badanych o świadomość ich dzieci w zakresie podstaw recyklingu i gospodarowania odpadami, a także o nawyki konsumpcyjne rodzin. Odpowiedzi ze wszystkich krajów pokazały wyraźną zależność między poziomem świadomości dziecka, a dbałością rodziny o podstawowe działania na rzecz ochrony środowiska (recykling, ekologiczne opakowania, konsumpcja lokalnych produktów).
Około 58,2% respondentów z krajów arabskich stwierdziło, że nie są zbyt mocno nastawieni na kupowanie produktów w opakowaniach nadających się do recyklingu czy produktów z krótkim łańcuchem dostaw. 27% ankietowanych w ogóle nie zwraca na to uwagi. Jednocześnie dzieci w tym regionie mają najniższy poziom świadomości na temat podstaw recyklingu (62,7%), podczas gdy średnia wśród wszystkich krajów biorących udział w badaniu wynosi 89%.
Tendencję tę obserwuje się również w Hiszpanii. 48% rodzin zazwyczaj kupuje produkty lokalne, najlepiej w opakowaniach nadających się do recyklingu. Chociaż 27% uczestników przyznało, że nie są na ten aspekt zbyt wyczuleni, wskazali, że zdecydowanie chcieliby poprawić swoje nawyki konsumpcyjne. Dzieci w tych rodzinach są mniej świadome podstaw recyklingu (gdzie wyrzucać tworzywa sztuczne i zasady gospodarowania odpadami w ich miejscu zamieszkania lub okolicy): 93% w porównaniu ze średnim poziomem w Hiszpanii - 98%.
Rodziny włoskie wydają się być najbardziej nastawione na spożywanie produktów lokalnych i kupowanie towarów w opakowaniach nadających się do recyklingu spośród wszystkich rodzin z 14 krajów, które wzięły udział w badaniu. Ponad 42% respondentów stwierdziło, że zawsze stara się kupować lokalne produkty i zwraca dużą uwagę na opakowanie; 21% rodzin zazwyczaj kupuje produkty z krótkim łańcuchem dostaw, najlepiej w opakowaniach nadających się do recyklingu. Jednocześnie 93% rodziców we Włoszech twierdzi, że ich dzieci są świadome podstaw recyklingu i gospodarowania odpadami w swoim miejscu zamieszkania lub okolicy.
Podobny poziom świadomości wykazuje Turcja (91,7%). Rodziny tureckie zwykle przywiązują dużą wagę do zrównoważonej konsumpcji: 36% respondentów stwierdziło, że zwykle wybiera produkty lokalne i kupuje towary w opakowaniach nadających się do recyklingu, a 29,2% - że robi tak zawsze.
Koreańskie dzieci są zazwyczaj najlepiej wyedukowane w zakresie recyklingu: bezwzględna większość rodziców twierdzi, że ich dzieci znają podstawy recyklingu i zasady gospodarowania odpadami w miejscu zamieszkania.
Regularny kontakt z treściami edukacyjnymi w mediach zwiększa świadomość
Edukacja odbywa się nie tylko w szkole i w domu, ale także za pośrednictwem mediów. Ogromna ilość wiadomości na ten temat sprawia, że rodziny we wszystkich krajach zwracają większą uwagę na ten temat, ale tylko zaplanowany i regularny kontakt z takimi treściami przekłada się na rzeczywistą świadomość.
Pod tym względem respondenci w Turcji i krajach arabskich częściej mają kontakt z materiałami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, problemów i wyzwań środowiskowych (Turcja - 68%, kraje arabskie - 68,2%), ale rzadko czytają artykuły, oglądają programy telewizyjne lub słuchają radia na ten temat (co tydzień lub co miesiąc). Hiszpańscy (20%), niemieccy (20%) i włoscy (26%) rodzice stwierdzili, że kontakt z materiałami dotyczącymi ochrony środowiska ma miejsce w ich rodzinach w każdym tygodniu, nie licząc wiadomości w kanałach informacyjnych. Zgodnie z wynikami ankiety, 17,4% koreańskich rodziców codziennie czyta lub słucha treści na temat zrównoważonego rozwoju. To najwyższy odsetek wśród wszystkich krajów biorących udział w badaniu.
Wyniki odpowiadają ogólnej świadomości dzieci na temat edukacji ekologicznej i codziennych zajęć rodzin związanych z recyklingiem i zrównoważoną konsumpcją: ekologiczne nawyki rodzin, które mają regularną styczność z przekazami medialnymi dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, rozwijają się na wyższym poziomie, a dzieci wychowywane w takich rodzinach mają większą wiedzę na temat recyklingu i gospodarowania odpadami.
Aby wesprzeć edukację ekologiczną, firma Novakid przygotowała Słownik Dnia Ziemi dla dzieci zawierający 6 najważniejszych słów związanych z Dniem Ziemi i 6 wskazówek, jak obchodzić Dzień Ziemi w odpowiedni sposób. Najlepiej zacząć od siebie, biorąc udział w globalnym ruchu ekologicznym!
Wszystkie karty Słownika Dnia Ziemi dla dzieci są dostępne są poniżej.
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. W 2021 r. szkoła przeprowadziła ponad 2,6 mln zajęć dla około 200 000 uczniów. Novakid jest obecnie na 133 miejscu na liście Forbes wśród 500 najlepszych pracodawców startupowych w USA. (https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/lists/americas-best-startup-employers/). Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) - angielski jako drugi język - jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o indywidualnych zainteresowaniach i wieku dzieci. Novakid wykorzystuje grywalizację i technologie VR w celu stworzenia anglojęzycznego środowiska i pomaga dzieciom na całym świecie uczyć się angielskiego w zabawny i interesujący sposób. Unikalna metoda oceny postępów Novakid (ponad 1500 parametrów, testy A/B i inne elementy podejścia opartego na danych) zapewnia doskonałe wyniki i pozwala nauczycielom dostosować program do indywidualnych potrzeb i zainteresowań każdego dziecka. Novakid został doceniony przez wiele organizacji na całym świecie:*Według J’son & Partners Consulting (2021), platforma Novakid ESL jest liderem w swoim segmencie w Europie. W 2021 r. platforma Novakid znalazła się na liście 50 najlepszych firm zidentyfikowanych jako rozwijające się firmy technologii edukacyjnych przez The Org.HolonIQ umieścił Novakid na liście 100 najbardziej obiecujących startupów z Europy w 2021 roku.Drugi rok z rzędu firma Novakid znalazła się na corocznej liście 150 najlepszych firm GSV EdTech wiodących prywatnych firm w cyfrowej przestrzeni edukacyjnej.Malezyjska społeczność rodzicielska Jenama Pilihan Pa & Ma wybrała Novakid jako jedną ze 100 najlepszych marek dla rodziców w Malezji. Oficjalna strona: www.novakid.pl

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.