Komunikaty PR

Bezpieczny rowerzysta na polskiej drodze – czy to możliwe?

2021-05-28  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Hipsz
ALL FOR US

ul.Klaudyny 38/72
01-684 Warszawa
anna.hipsz|allforus.pl| |anna.hipsz|allforus.pl
663910053
www.allforus.pl

Kampania informacyjno-edukacyjna „Czas na bezpieczny rower” chce poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach

249 – tylu rowerzystów zginęło na polskich drogach w ubiegłym roku. Niby mniej niż w poprzednich latach, ale tylko pozornie. Mimo niższej liczby wypadków niż rok wcześniej (spowodowanej lockdownem), ofiar było więcej. Co robić, by poprawić bezpieczeństwo rowerzystów w Polsce, która na mapie Europy od lat jest czarnym punktem pod względem liczby ofiar śmiertelnych – w tym cyklistów – na drogach? Na to pytanie odpowiadają organizatorzy kampanii „Czas na bezpieczny rower”.

Nawyki komunikacyjne Polaków zmieniają się. O rosnącym zainteresowaniu rowerami świadczy wzrost ich sprzedaży, a nierzadko – zupełny brak jednośladów w magazynach sklepów. Do korzystania z roweru zachęca również coraz bogatsza infrastruktura, zwłaszcza w miastach, gdzie w szybkim tempie przybywa wygodnych i bezpiecznych dróg rowerowych. Jednak im więcej rowerzystów na drogach, tym aktualniejsze staje się pytanie o ich bezpieczeństwo i w ogóle o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. 


 - Nie jest niespodzianką, że to właśnie w sezonie urlopowym na polskich drogach dochodzi do największej liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów. Spodziewamy się, że w tym roku niestety może być ich jeszcze więcej, bo Polacy naprawdę tłumnie przesiedli się na jednoślady. Żeby temu zapobiec, w kampanii „Czas na rower” pragniemy zwrócić uwagę na przyczyny leżące u podstaw tej sytuacji i przypomnieć o prostych działaniach, które mogą ją zmienić wyjaśnia Michał Zieliński, współorganizator kampanii. 

Małe zmiany kluczem do dużych postępów
Zwykle nie trzeba wiele, by bezpiecznie przejechać z punktu A do punktu B na rowerze. Znajomość i przestrzeganie przepisów, dbałość o kulturę na drodze i pojazd w dobrym stanie technicznym – to absolutna podstawa. Co to jednak dokładnie znaczy, jak powinien być wyposażony rower, jak używać oświetlenia czy kasku oraz jak fizycznie przygotować się do jazdy – o tym organizatorzy kampanii będą przypominać zarówno w materiałach informacyjnych jak i podczas cyklu wydarzeń Bike Expo. Mamy nadzieję, że dzięki temu poprawi się poziom bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach – podsumowuje Michał Zieliński.


Polska czarnym punktem na mapie Europy. Czy tak musi być?
Publikowane nad Wisłą roczne raporty o stanie bezpieczeństwa na drogach za każdym razem mrożą krew w żyłach. W zestawieniu z analizami Komisji Europejskiej wnioski przerażają jeszcze bardziej.  - Statystyki nie kłamią. Co siódma ofiara wypadku drogowego na Starym Kontynencie ginie na terenie naszego kraju. Co dziesiąty z blisko 2,5 tys. zabitych na drogach w Polsce był rowerzystą. Pod względem liczby ofiar od lat jesteśmy czarnym punktem na mapie Europy. Wierzymy jednak, że można z tą niechlubną tradycją zerwać komentuje Michał Zieliński.


Pierwszym krokiem musi być walka z brawurą na drogach. To jeden z największych problemów Polsce. To brawura jest przyczyną wzrostu liczby ofiar śmiertelnych (z 9,6 do 10,6 proc) mimo niższej liczby zdarzeń drogowych w ubiegłym roku. W odniesieniu do zdarzeń z udziałem rowerzystów niepokojem powinien napawać jeszcze jeden element – wzrósł nie tylko stosunek ofiar śmiertelnych do ogólnej liczby wypadków, ale również udział we wszystkich zdarzeniach tych, do których przyczynili się sami rowerzyści.  

Po drugie – edukacja! Nieznajomość zasad ruchu jest przyczyną większości wypadków. Przykład? Od lat niezmiennie na pierwszym miejscu znajduje się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Dalej są natomiast nieprawidłowo wykonywane manewry czy niewłaściwe zachowanie wobec innych uczestników ruchu. O tym, że Polacy nie przejmują się przepisami ruchu drogowego, można przekonać się także podczas lektury internetowych komentarzy, gdzie uczestnicy zdarzeń szukają - zazwyczaj post factum - potwierdzenia swoich racji w drogowym sporze, niejednokrotnie popisując się przy tym wyjątkową ignorancją. Przekonania przeniesione do realnego świata przynoszą opłakane skutki: najechanie na pieszego przez kierującego rowerem jest na trzecim miejscu wśród przyczyn zdarzeń z udziałem pieszych. 


- Ponad połowa wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów wydarza się w okresie od czerwca do września każdego roku. I to mimo licznych apeli o jazdę w kaskach, odpowiednią widoczność, używanie oświetlenia. My dokładamy do nich jeszcze jeden, z niewiadomych powodów dotąd pomijany – o sięgnięcie do przepisów, uważną ich lekturę i stosowanie się do ich zaleceń. Przez wszystkich uczestników ruchu, bo od wszystkich zależy nasze bezpieczeństwo podsumowuje Michał Zieliński, współorganizator kampanii. 

Kampanię wspierają Fundacje Ander i Frankor. Partnerem akcji jest organizator cyklu wydarzeń Bike Expo. Przyświeca im wspólny cel, jakim jest poprawa poziomu bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach.

***
#CzasNaBezpiecznyRower
Kampania społeczna o charakterze edukacyjnym skierowana przede wszystkim do rowerzystów, 
ale także do innych uczestników ruchu drogowego. Celem kampanii jest promowanie świadomego 
i bezpiecznego zachowania na drodze. Odwołując się do głównej przyczyny wypadków z udziałem 
rowerzystów – nieznajomości przepisów – przypominamy najważniejsze punkty rowerowego kodeksu. Akcja wspierana przez Fundację ANDER i FRANCOR. Partnerem akcji jest BikeExpo Narodowy Test Rowerowy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ALL FOR US
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Żywienie

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj

Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.