Białostoccy licealiści korzystają z oferty podlaskich instytucji kulturalnych
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Wirtualne spotkanie z reżyserem i aktorami teatru Wierszalin, festiwal literacki Książnicy Podlaskiej czy wykład na temat twórczości polskich pisarek – w I SLO przy Fabrycznej 10 życie kulturalne kwitnie mimo pandemii.
- Zawsze kładliśmy nacisk na obcowanie uczniów z tzw. kulturą wysoką - mówi Marta Białobrzeska, nauczycielka języka polskiego w I SLO w Białymstoku. - Wyjazdy do warszawskich teatrów, wyprawy do teatru Wierszalin w Supraślu czy wizyty w białostockim Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki stały się szkolną tradycją. Pandemia tego nie zmieniła. Również teraz w szkole organizowane są przedsięwzięcia, mające na celu promowanie wydarzeń kulturalnych.
Naprzeciw staraniom nauczycieli wychodzą lokalne instytucje kultury – liczne placówki udostępniają wybrane projekty on-line i umożliwiają mieszkańcom stały kontakt z kulturą bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki temu młodzież może uczestniczyć w wykładach uniwersyteckich, spektaklach teatralnych oraz spotkaniach z pisarzami, artystami czy naukowcami.
Jednym z takich wydarzeń było wirtualne spotkanie z reżyserem – Piotrem Tomaszukiem i aktorami teatru Wierszalin, zorganizowane w ramach „Objazdu Mickiewiczowskiego wzorem Reduty”. Dyskusja on-line skoncentrowana była wokół twórczości Adama Mickiewicza i wierszalińskiego spektaklu „Dziady. Noc druga”.
- Spotkanie wzbogaciły projekcje, muzyka grana na żywo oraz dynamiczny montaż obrazu dokonywany w trakcie dyskusji. Uczniowie zadawali pytania o tworzenie muzyki do spektaklu, scenografię, „podlaskie” rekwizyty, pracę aktora nad rolą, ponadczasowość „Dziadów” Adama Mickiewicza i wiele, wiele innych. Najlepsze pytanie zostało nagrodzone koszulką z logo teatru – opowiada nauczycielka.
- Niezwykła lekcja języka polskiego – dodaje Maria, maturzystka – klimat teatru Wierszalin oddaje ducha poezji Adama Mickiewicza.
Tydzień z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku stał się okazją do uczestnictwa w wykładzie dr hab. Moniki Bednarczuk – „Wychodzenie z cienia. Kobiety piszące a literatura polska”. Młodzież mogła nie tylko poznać twórczość najwybitniejszych polskich pisarek - Narcyzy Żmichowskiej, Elizy Orzeszkowej, Gabrieli Zapolskiej, Zofii Nałkowskiej czy Marii Dąbrowskiej, ale także zadawać pytania dotyczące miejsca kobiet w panteonie literatury polskiej. Uczniowie docenili także ogromną ilość informacji o mało popularnych utworach, a także ciekawostek z życia autorek.
- To był wyjątkowy wykład – mówi Oliwia, drugoklasistka – właśnie o tym powinniśmy rozmawiać jak najczęściej – o wybitnych, ale często spychanych na margines, kobietach.
Licealiści z Fabrycznej śledzą również wydarzenia organizowane przez Książnicę Podlaską w ramach Festiwalu Literackiego „Autorzy i książki. Podlaskie podsumowanie”. W ostatnich dniach młodzież mogła poznać twórczość podlaskich poetów, uczestnicząc w spotkaniach z Arturem Janem Szczęsnym i Michałem Cirukiem, a także poznać utwory zgłoszone do Turnieju Jednego Wiersza.
- Jako nauczyciele staramy się dbać o wszechstronny rozwój uczniów, ponieważ wiemy, że wychowanie poprzez kulturę przynosi najlepsze efekty. Miłość do literatury, muzyki, kina i teatru zostaje przecież z człowiekiem na całe życie – dodaje Marta Białobrzeska.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.