Komunikaty PR

Białostoccy licealiści korzystają z oferty podlaskich instytucji kulturalnych

2021-03-17  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ida Szwaczko
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko

Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl

Wirtualne spotkanie z reżyserem i aktorami teatru Wierszalin, festiwal literacki Książnicy Podlaskiej czy wykład na temat twórczości polskich pisarek – w I SLO przy Fabrycznej 10 życie kulturalne kwitnie mimo pandemii.

- Zawsze kładliśmy nacisk na obcowanie uczniów z tzw. kulturą wysoką - mówi Marta Białobrzeska, nauczycielka języka polskiego w I SLO w Białymstoku. - Wyjazdy do warszawskich teatrów, wyprawy do teatru Wierszalin w Supraślu czy wizyty w białostockim Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki stały się szkolną tradycją. Pandemia tego nie zmieniła. Również teraz w szkole organizowane są przedsięwzięcia, mające na celu promowanie wydarzeń kulturalnych.

Naprzeciw staraniom nauczycieli wychodzą lokalne instytucje kultury – liczne placówki udostępniają wybrane projekty on-line i umożliwiają mieszkańcom stały kontakt z kulturą bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki temu młodzież może uczestniczyć w wykładach uniwersyteckich, spektaklach teatralnych oraz spotkaniach z pisarzami, artystami czy naukowcami.

Jednym z takich wydarzeń było wirtualne spotkanie z reżyserem – Piotrem Tomaszukiem i aktorami teatru Wierszalin, zorganizowane w ramach „Objazdu Mickiewiczowskiego wzorem Reduty”. Dyskusja on-line skoncentrowana była wokół twórczości Adama Mickiewicza i wierszalińskiego spektaklu „Dziady. Noc druga”.

- Spotkanie wzbogaciły projekcje, muzyka grana na żywo oraz dynamiczny montaż obrazu dokonywany w trakcie dyskusji. Uczniowie zadawali pytania o tworzenie muzyki do spektaklu, scenografię, „podlaskie” rekwizyty, pracę aktora nad rolą, ponadczasowość „Dziadów” Adama Mickiewicza i wiele, wiele innych. Najlepsze pytanie zostało nagrodzone koszulką z logo teatru – opowiada nauczycielka.

- Niezwykła lekcja języka polskiego – dodaje Maria, maturzystka – klimat teatru Wierszalin oddaje ducha poezji Adama Mickiewicza.

Tydzień z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku stał się okazją do uczestnictwa w wykładzie dr hab. Moniki Bednarczuk – „Wychodzenie z cienia. Kobiety piszące a literatura polska”. Młodzież mogła nie tylko poznać twórczość najwybitniejszych polskich pisarek - Narcyzy Żmichowskiej, Elizy Orzeszkowej, Gabrieli Zapolskiej, Zofii Nałkowskiej czy Marii Dąbrowskiej, ale także zadawać pytania dotyczące miejsca kobiet w panteonie literatury polskiej. Uczniowie docenili także ogromną ilość informacji o mało popularnych utworach, a także ciekawostek z życia autorek.

- To był wyjątkowy wykład – mówi Oliwia, drugoklasistka – właśnie o tym powinniśmy rozmawiać jak najczęściej – o wybitnych, ale często spychanych na margines, kobietach.

Licealiści z Fabrycznej śledzą również wydarzenia organizowane przez Książnicę Podlaską w ramach Festiwalu Literackiego „Autorzy i książki. Podlaskie podsumowanie”. W ostatnich dniach młodzież mogła poznać twórczość podlaskich poetów, uczestnicząc w spotkaniach z Arturem Janem Szczęsnym i Michałem Cirukiem, a także poznać utwory zgłoszone do Turnieju Jednego Wiersza.

- Jako nauczyciele staramy się dbać o wszechstronny rozwój uczniów, ponieważ wiemy, że wychowanie poprzez kulturę przynosi najlepsze efekty. Miłość do literatury, muzyki, kina i teatru zostaje przecież z człowiekiem na całe życie – dodaje Marta Białobrzeska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.