Komunikaty PR

Black Friday, czyli zakupowe szaleństwo. Sprawdź, jak nie wpaść w wir promocji i

2023-11-23  |  09:35
Biuro prasowe

W tym roku Czarny Piątek przypada 24 listopada i tym samym otwiera sezon zakupowy przed Świętami Bożego Narodzenia. Z analiz przeprowadzonych przez Boston Consulting Group, aż 78 proc. Polaków w tym czasie planuje skorzystać z ofert specjalnych. Ten odsetek jest nie tylko znacznie wyższy niż w Szwajcarii (57 proc.), Wielkiej Brytanii (64 proc.), czy u naszych zachodnich sąsiadów (67 proc.), ale też w kraju, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli w Stanach Zjednoczonych (77 proc.).

Jak kupować z głową?

W czasie rabatowego szaleństwa łatwo jest stracić głowę i podejmować decyzje pod wpływem impulsu. Istnieją jednak sposoby na rozsądne zakupy, które pozwolą uniknąć zbędnych wydatków i złapania się na pułapki nieuczciwych sprzedawców. Warto mieć na uwadze, że niektóre sklepy znacznie podnoszą ceny produktów na kilka tygodni przed planowanymi wyprzedażami tylko po to, by w Czarny Piątek móc ogłosić zdecydowanie większą obniżkę.

Kilka tygodni przed Black Friday dobrze jest przeanalizować, czego naprawdę potrzebujemy. Przydatne może okazać się stworzenie listy oraz zanotowanie aktualnych cen. Dzięki temu będzie można sprawdzić, czy oferta na wybrany produkt jest faktycznie korzystna. Wprowadzone w 2023 roku regulacje prawne znacznie zmniejszyły zjawisko fikcyjnych promocji. Przedsiębiorcy są zobowiązani do poinformowania klienta o najniższej cenie produktu, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed obniżką ceny.

W badaniu przeprowadzonym przez firmę PayPo podczas Black Friday w czołówce najczęściej kupowanych artykułów plasuje się odzież i obuwie, które wybiera 75 proc. ankietowanych. Wysoki popyt generuje ogromne ilości odpadów, związanych zarówno z wytwarzaniem, jak i unieszkodliwianiem niepotrzebnych już artykułów. Niewłaściwe postępowanie z tymi produktami po zakończeniu ich użytkowania może przyczyniać się do zanieczyszczenia gleby i wód, a także utraty cennych surowców, które zostały wykorzystane do ich wytworzenia.

– Przy wymianie sprzętu elektronicznego warto działać z rozwagą i zastanowić się, czy naprawdę potrzebujemy nowego urządzenia. Ponadto, nie zapominajmy o odpowiedzialnym pozbywaniu się starego sprzętu. Pomagają w tym Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. To miejsca specjalizujące się w zbieraniu problematycznych odpadów, które następnie poddawane się procesom odzysku i recyklingu. Dodatkowo stawiajmy na jakość, a nie ilość – wrzucajmy do naszego koszyka artykuły, które posłużą nam znacznie dłużej – mówi Lisa Scoccimarro, liderka Akademii Ekologicznej Amest Otwock.

Wybieraj jakość, a nie ilość

Jak podaje portal Earth.org, spośród 100 mld sztuk odzieży wyprodukowanej każdego roku, aż 92 mln ton ląduje na składowiskach opadów. Oznacza to, że co sekundę trafia tam załadowana do pełna śmieciarka. Szacuje się, że do 2030 roku artykuły tworzone przez przedstawicieli branży fast fashion, będą generować do 134 mln ton odpadów rocznie. Dlatego podczas tegorocznych zakupów warto rozważyć alternatywy i skierować uwagę na marki oferujące wyższą jakość i trwałość. W ten sposób znacznie ograniczymy ilość odpadów tekstylnych. To zdecydowanie bardziej zrównoważone i ekologiczne podejście do mody, które niesie korzyści zarówno dla konsumentów, jak planety.

Ekologiczna alternatywa

Alternatywą dla Black Friday jest Green Friday, który odbywa równolegle z jego czarną wersją. Pierwsza edycja wydarzenia odbyła się w Kanadzie w 1992 roku i została nazywana „dniem niekupowania”. Jednak inicjatywa ta przede wszystkim zachęca do kupowania jakościowych produktów, sięgania po te z drugiego obiegu czy właśnie do naprawiania zamiast wyrzucania rzeczy. Z roku na rok do akcji dołącza coraz więcej marek.

Podczas Czarnego Piątku warto pamiętać, że wytworzenie wszelkich dóbr – zarówno spożywczych, chemicznych czy przemysłowych – jest związane z wykorzystaniem m.in. wody i energii elektrycznej oraz emisją gazów cieplarnianych. Każdy zakup ma znaczenie, a przez świadome wybory realnie przyczyniamy się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Dlatego w dobie nadprodukcji i konsumpcjonizmu jednym z najprostszych sposobów na bycie bardziej ekologicznym jest ograniczenie zakupów do rzeczy naprawdę potrzebnych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.