Budynki jak drzewa – sposoby na walkę ze smogiem
Budynki jak drzewa – sposoby na walkę ze smogiem
Problem smogu w Polsce staje się coraz poważniejszy, a polskie miasta coraz częściej trafiają na niechlubne pierwsze miejsca rankingów dot. zanieczyszczenia powietrza. Troska o środowisko jest tematem, który nie traci na ważności nawet w momentach, kiedy świat stawia czoła innym, niezwykle trudnym sytuacjom – klimat nie może czekać. Wg danych Światowej Organizacji Zdrowia, 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w UE jest w Polsce. Z analiz Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że z powodu smogu w Polsce co roku umiera przedwcześnie blisko 50 tys. osób. Problem ten stał się poważny i nie słabnie na sile, a zwalczać należy go wielotorowo. Duży potencjał zmian leży w działaniach takich, jak ograniczenie poruszania się samochodami w miastach, wymiana systemów ogrzewania budynków czy ponowne zalesianie terenów. Z dodatkową pomocą przychodzą tu duże organizacje, które mają prawdziwą moc sprawczą w realizacji działań na rzecz poprawy jakości powietrza. We współpracy z organizacjami pozarządowymi, firmy mają realną szansę zawalczyć o poprawę sytuacji.
Biznes odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu zanieczyszczenia powietrza – wiele z działań dużych korporacji przyczynia się do emisji i wiele z nich można ograniczyć. Ważne jest jednak stworzenie przestrzeni do dialogu, w której organizacje pozarządowe, naukowcy, urzędnicy oraz sektor prywatny mogą współdziałać.
Wśród podstawowych kroków, które sektor prywatny może podjąć ku realizacji celów zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, znajdują się między innymi: wpisanie na stałe troski o ten aspekt do działań prowadzonych w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Określenie zanieczyszczenia powietrza w łańcuchach dostaw, czy procesach produkcyjnych i stworzenie strategii zapobiegania, zebranie danych dotyczących emisji kluczowych głównych zanieczyszczeń związanych z codzienną pracą oraz ustanowienie programów ograniczających zanieczyszczenie powietrza z własnej działalności, a także wybieranie dostawców działających w ramach takich samych zasad – to jednak tylko wybrane kroki, które pomogą organizacjom dokonać realnej zmiany.
Wyjątkowe inicjatywy dużych organizacji
Duże przedsiębiorstwa odpowiadają na zaistniałą sytuację na szeroką skalę. Wśród wyjątkowych realizacji wymienić można między innymi inicjatywę Better Air Now, wprowadzoną przez IKEA, w ramach której firma stworzyła model redukcji zanieczyszczenia powietrza poprzez przekształcenie słomy ryżowej w gamę produktów. Inną wyjątkową inicjatywą, są coraz popularniejsze w Polsce murale antysmogowe. Farba antysmogowa wykorzystywana do tworzenia tych naściennych obrazów, nie tylko neutralizuje tlenki azotu, ale także zmniejsza zanieczyszczenia powietrza formaldehydem, zapobiega rozwojowi bakterii i pleśni na powłoce, a dodatkowo eliminuje nieprzyjemne zapachy.
- Od listopada nasz mural antysmogowy znajduje się przy ul. Głogowskiej w Poznaniu. Powstał on z okazji 5-lecia Capgemini w stolicy wielkopolski. Jesteśmy firmą IT, stąd na muralu kod zerojedynkowy i dwie postacie – testerka i programista. Nie zabrakło także symbolu miasta, czyli poznańskich koziołków. Co najważniejsze, mural dzięki wykorzystaniu specjalnej farby czyści powietrze. Jego powierzchnia ma 118 m2, co odpowiada możliwościom oczyszczającym 118 średnich dorosłych drzew. Dziennie oczyszcza nawet 354 000 m3 powietrza. Widniejące na nim hasło ma nawiązywać do czystego kodu, czyli branży IT oraz czystej atmosfery. W Poznaniu planujemy podwoić zatrudnienie i aktywnie poszukujemy specjalistów IT z językiem angielskim lub niemieckim, a dzięki muralowi łączymy nasze potrzeby z realizacją celów środowiskowych, które przyjęliśmy jako organizacja – mówi Agata Wabnic, Employer Branding Team Leader w Capgemini Polska.
Capgemini Polska nie zatrzymuje się ani pod kątem rozwoju, ani realizacji celów na rzecz poprawy klimatu. Firma rozpoczęła rekrutację do Gdańska, stąd wybór lokalizacji kolejnego muralu – można go zobaczyć przy ulicy Kołobrzeskiej. W związku z wejściem firmy do Gdańska, Capgemini poszukuje specjalistów IT z językiem angielskim do projektów agile. Na muralu oprócz postaci obrazujących Capgemini, znajdują się symbole Gdańska – słynne żurawie, morze oraz żaglówka. Powierzchnia gdańskiego muralu to ok. 130 m2, co odpowiada możliwościom oczyszczającym 130 średnich dorosłych drzew. Dziennie oczyszcza on do 390 000 m3 powietrza.
- Według WHO z powodu smogu rocznie umiera ok. 3 miliony ludzi na świecie. Tlenki azotu są odpowiedzialne m.in. za infekcje dróg oddechowych czy choroby serca. To problem aglomeracji w ostatnich latach, a my znamy sposób na jego rozwiązanie. Malujemy miasta ekologiczną farbą oczyszczającą powietrze, zmieniając tym samym brudne ulice i blokowiska w galerie sztuki, w konsekwencji tworząc (wielopoziomowo) przyjazne dla mieszkańców przestrzenie. Nowoczesna technologia pozwala nam przekształcić betonowe mury w oczyszczający powietrze las. Metr kwadratowy pomalowanej powierzchni to odpowiednik jednego średniej wielkości drzewa. Malując miasta na jasne kolory oczyszczamy powietrze, zmniejszamy temperaturę i oszczędzamy energię – komentuje Paweł Lisowski, Prezes Fundacji EcoEvolution.
Tydzień Środowiska: drzewa za kilometry
Zmiany klimatu jesteśmy w stanie obserwować już w życiu codziennym – fale upałów, coraz silniejsze i częstsze burze, silne wiatry – na świecie i w Polsce stają się coraz powszechniejszymi zjawiskami. Te skutki globalnego ocieplenia, a także problemy ze smogiem, są w stanie zminimalizować między innymi lasy. Drzewa sekwestrują duże ilości zatrzymującego ciepło dwutlenku węgla z atmosfery. W skali globalnej ma to kluczowe znaczenie dla spowolnienia tempa zmian klimatycznych. Drzewa i lasy usuwają zanieczyszczenia, które w połączeniu z wysokimi temperaturami, tworzą smog.
- W czerwcu 2021 obchodziliśmy Tydzień Środowiska, podczas którego rozpoczęliśmy nasz wewnętrzny rowerowy Tour de World Capgemini Challenge 2021. Przez 5 miesięcy wspólnie wykręciliśmy 2,5 okrążenia Ziemi, czyli ponad 100 000 km. Doceniając zaangażowanie pracowników, zamiast zakładanego planu posadzenia dwóch tysięcy drzew, zdecydowaliśmy się posadzić aż trzy tysiące – dodaje Agata Wabnic, Employer Branding Team Leader w Capgemini Polska.
- Kryzys klimatyczny to nie fikcja. Każdego dnia nasza planeta wysyła nam sygnały ostrzegawcze, które musimy wreszcie zacząć traktować poważnie. Start-up społeczny Dotlenieni.org powstał właśnie po to, aby działać na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego w Polsce i poza granicami naszego kraju. Nasze podstawowe zadania to angażowanie sektora biznesu w działania proekologiczne oraz edukacja społeczeństwa z zakresu szeroko pojętej ekologii. We współpracy z Capgemini posadziliśmy w ubiegłym roku 1000 drzew na Warmii – za tę akcję firma Capgemini otrzymała od nas niedawno nagrodę twórców zieleni „Global Green Business”. Kolejny tysiąc drzew posadzimy na wiosnę we Wrocławiu – mówi Marek Kołkowski, CEO Dotlenieni.org.
Skala wyzwania, jakim jest zanieczyszczenie powietrza i złożoność tego problemu, wymaga bardzo dużo wysiłku, w który włączyć muszą się zarówno organizacje publiczne, jak i prywatne. Wymaga to zmiany w myśleniu o projektowaniu strategii firmowych i nawiązywania wielopoziomowych partnerstw pomiędzy organizacjami pozarządowymi, naukowcami, urzędnikami oraz sektorem prywatnym. Sprawa jest niezwykle pilna, a działania na dużą skalę należy podejmować już dziś – oddychamy przecież wszyscy.

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.