Co czwarty Polak kupuje prezenty dopiero tydzień przed Wigilią - badanie FREENOW
Okres przedświąteczny wielu osobom kojarzy się z firmowym „śledzikiem”, ubieraniem choinki, pieczeniem pierników i kupowaniem prezentów. FREENOW, aplikacja taxi i mobilności miejskiej, przeprowadziło ankietę, by sprawdzić, czy grudzień rzeczywiście budzi tak pozytywne skojarzenia u wszystkich. Tłok w komunikacji, przebrany towar w sklepach, nietrafione prezenty od najbliższych to tylko kilka z mniej przyjemnych aspektów, które wskazują respondenci. Platforma FREENOW potwierdza także, że grudzień jest miesiącem najwyższego popytu dla taksówek, a wyniki ankiety ujawniają, jak Polacy spędzają ten okres.
Z ankiety FREENOW, przeprowadzonej pośród 1,6 tys. użytkowników z 25 polskich miast, wynika, między innymi czego Polacy nie lubią w przedświątecznych zakupach. Na czele listy znalazły się tłumy w sklepach (wskazało je 74% ankietowanych), długie kolejki w centrach handlowych (65%), zatłoczona komunikacja miejska (40%), hałas (37%) oraz przebrany towar w sklepach (21%).
A kiedy Polacy robią świąteczne zakupy? Co drugi badany przygotowania do świąt w formie zakupów zaczyna dopiero tydzień przed świętami. Jeśli chodzi o samo kupowanie prezentów, ponad połowa robi to na początku grudnia, a co czwarty ankietowany tydzień przed Wigilią. Niewielka grupa osób (zaledwie 3% ankietowanych) zostawia zakupy na ostatnią chwilę, wybierając upominki dopiero 24 grudnia.
Badanie FREENOW ujawniło także najmniej lubiane aspekty świątecznych spotkań z bliskimi — takie jak nietaktowne pytania lub niechciane prezenty. Niemal 2/3 ankietowanych spędza święta z rodziną i podczas kolacji musi stawić czoła niechcianym pytaniom. Według respondentów najmniej uprzejme przy wigilijnym stole jest komentowanie wyglądu oraz decyzji o posiadaniu dzieci lub ich braku – zwróciła na to uwagę połowa ankietowanych. Niesmak budzą również pytania o plany małżeńskie czy wysokość zarobków. Niechęć do świąt w dużej mierze wynika także z nietrafionych prezentów. 4 na 10 ankietowanych obawia się, że pod choinką mogą znaleźć prezent, który wręczyli danej osobie rok wcześniej lub ubranie w złym rozmiarze. Niemile widzianymi prezentami są również: kalendarz (26%), skarpetki (24%), akcesoria do sprzątania (22%) oraz karnet na siłownię (19%).
Okazji do przemieszczania się w tym miesiącu nie brakuje. FREENOW zapytało pasażerów o sytuacje, w których korzystają z przejazdów taxi w grudniu, takie jak spotkania firmowe, zakupy świąteczne, Wigilia i Sylwester. Na firmowego „śledzika” lub spotkania przedświąteczne ze znajomymi Polacy najczęściej wychodzą do restauracji (52%), Wigilię spędzają najczęściej z rodziną w domu (60%), a Sylwestra najczęściej świętują na tzw. domówkach ze znajomymi (44%). Tylko 4% ankietowanych zadeklarowało, że planuje podróż w okresie świąt. Z ankiety wynika także, że dla większości respondentów (60%) taksówka jest pierwszym wyborem transportu na spotkania oraz imprezy przedświąteczne i sylwestrowe.
FREENOW zapytało swoich użytkowników, o jaką świąteczną piosenkę poprosiliby kierowcę taxi podczas przejazdu i na pierwszym miejscu zestawienia znalazło się „Last Christmas”, zespołu Wham!, wskazane przez co czwartego badanego. Kolejne dwa miejsca na podium świątecznych hitów wśród Polaków zajmuje kolejno: „All I Want For Christmas” Mariah Carey oraz „It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas” Michaela Bublé.
Ankieta przeprowadzona przez FREENOW pozwoliła lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje użytkowników w okresie świątecznym, gdy popyt na przejazdy taksówką znacznie wzrasta względem dni powszednich. Pokazuje ona także, że końcówka roku to czas, który Polacy spędzają głównie w gronie najbliższych, a taksówka często okazuje się optymalnym środkiem transportu, zapewniającym wygodę i komfort w tym intensywnym okresie.
O ANKIECIE:
Ankieta została przeprowadzona na 1654 użytkownikach FREENOW w listopadzie 2024 r.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.