Komunikaty PR

Co czwarty Polak kupuje prezenty dopiero tydzień przed Wigilią - badanie FREENOW

2024-12-16  |  13:15
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.68 MB )

Okres przedświąteczny wielu osobom kojarzy się z firmowym „śledzikiem”, ubieraniem choinki, pieczeniem pierników i kupowaniem prezentów. FREENOW, aplikacja taxi i mobilności miejskiej, przeprowadziło ankietę, by sprawdzić, czy grudzień rzeczywiście budzi tak pozytywne skojarzenia u wszystkich. Tłok w komunikacji, przebrany towar w sklepach, nietrafione prezenty od najbliższych to tylko kilka z mniej przyjemnych aspektów, które wskazują respondenci. Platforma FREENOW potwierdza także, że grudzień jest miesiącem najwyższego popytu dla taksówek, a wyniki ankiety ujawniają, jak Polacy spędzają ten okres.

Z ankiety FREENOW, przeprowadzonej pośród 1,6 tys. użytkowników z 25 polskich miast, wynika, między innymi czego Polacy nie lubią w przedświątecznych zakupach. Na czele listy znalazły się tłumy w sklepach (wskazało je 74% ankietowanych), długie kolejki w centrach handlowych (65%), zatłoczona komunikacja miejska (40%), hałas (37%) oraz przebrany towar w sklepach (21%).

A kiedy Polacy robią świąteczne zakupy? Co drugi badany przygotowania do świąt w formie zakupów zaczyna dopiero tydzień przed świętami. Jeśli chodzi o samo kupowanie prezentów, ponad połowa robi to na początku grudnia, a co czwarty ankietowany tydzień przed Wigilią. Niewielka grupa osób (zaledwie 3% ankietowanych) zostawia zakupy na ostatnią chwilę, wybierając upominki dopiero 24 grudnia.

Badanie FREENOW ujawniło także najmniej lubiane aspekty świątecznych spotkań z bliskimi — takie jak nietaktowne pytania lub niechciane prezenty. Niemal 2/3 ankietowanych spędza święta z rodziną i podczas kolacji musi stawić czoła niechcianym pytaniom. Według respondentów najmniej uprzejme przy wigilijnym stole jest komentowanie wyglądu oraz decyzji o posiadaniu dzieci lub ich braku – zwróciła na to uwagę połowa ankietowanych. Niesmak budzą również pytania o plany małżeńskie czy wysokość zarobków. Niechęć do świąt w dużej mierze wynika także z nietrafionych prezentów. 4 na 10 ankietowanych obawia się, że pod choinką mogą znaleźć prezent, który wręczyli danej osobie rok wcześniej lub ubranie w złym rozmiarze. Niemile widzianymi prezentami są również: kalendarz (26%), skarpetki (24%), akcesoria do sprzątania (22%) oraz karnet na siłownię (19%).

Okazji do przemieszczania się w tym miesiącu nie brakuje. FREENOW zapytało pasażerów o sytuacje, w których korzystają z przejazdów taxi w grudniu, takie jak spotkania firmowe, zakupy świąteczne, Wigilia i Sylwester. Na firmowego „śledzika” lub spotkania przedświąteczne ze znajomymi Polacy najczęściej wychodzą do restauracji (52%), Wigilię spędzają najczęściej z rodziną w domu (60%), a Sylwestra najczęściej świętują na tzw. domówkach ze znajomymi (44%). Tylko 4% ankietowanych zadeklarowało, że planuje podróż w okresie świąt. Z ankiety wynika także, że dla większości respondentów (60%) taksówka jest pierwszym wyborem transportu na spotkania oraz imprezy przedświąteczne i sylwestrowe.

FREENOW zapytało swoich użytkowników, o jaką świąteczną piosenkę poprosiliby kierowcę taxi podczas przejazdu i na pierwszym miejscu zestawienia znalazło się „Last Christmas”, zespołu Wham!, wskazane przez co czwartego badanego. Kolejne dwa miejsca na podium świątecznych hitów wśród Polaków zajmuje kolejno: „All I Want For Christmas” Mariah Carey oraz „It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas” Michaela Bublé.

Ankieta przeprowadzona przez FREENOW pozwoliła lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje użytkowników w okresie świątecznym, gdy popyt na przejazdy taksówką znacznie wzrasta względem dni powszednich. Pokazuje ona także, że końcówka roku to czas, który Polacy spędzają głównie w gronie najbliższych, a taksówka często okazuje się optymalnym środkiem transportu, zapewniającym wygodę i komfort w tym intensywnym okresie.

 

O ANKIECIE:

Ankieta została przeprowadzona na 1654 użytkownikach FREENOW w listopadzie 2024 r.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię

Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.