Komunikaty PR

Czego młodzi oczekują od pracy w gastronomii?

2023-11-15  |  08:00

McDonald’s Polska przyjrzał się potrzebom, trudnościom i motywacjom młodych pracowników gastronomii w Polsce – przedstawicielom generacji Z i Y. Wraz z psycholożką Ewą Jarczewską-Gerc i agencją badawczą Research & Grow, firma przeprowadziła badanie, w którym sprawdza, czym młodzi kierują się przy wyborze miejsca pracy i co jest dla nich ważne.

Młodzi Polacy nie pozostawili złudzeń - większość z nich wskazała, że głównym powodem do podjęcia pracy jest chęć posiadania własnych pieniędzy (85% badanych). Gastronomię wybierają z powodów równie pragmatycznych – właśnie w tej branży najłatwiej jest znaleźć zatrudnienie młodym ludziom (78% respondentów). Jednocześnie przyznają, że to właśnie branża gastronomiczna daje możliwość poznawania ciekawych ludzi (77% ogółu).

Jak mówi psycholożka dr Ewa Jarczewska-Gerc: „Zależało nam, by sprawdzić, jakie są odczucia i potrzeby młodych osób, dla których często praca w gastronomii jest tą pierwszą w życiu. Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się ich opiniom i odczuciom, stanowiącym drogowskaz dla wszystkich pracodawców. To, co zdecydowanie dostrzegamy, to fakt, że młodzi ludzie wymykają się stereotypom kreowanym na ich temat – często w kontekście młodych mówi się o braku umiejętności porozumienia ze starszymi pracownikami. Okazuje się, że badani są zadowoleni z pochwał przełożonych (81%), czują, że mogą być z nimi szczerzy (68%), a także mogą im ufać (66%). To właśnie pochwały od przełożonych i współpracowników oraz dobra atmosfera w pracy są dla nich motywujące”.

Wyniki pokazały, że najczęściej odczuwanymi przez wszystkich badanych emocjami podczas wykonywanych obowiązków są: pozytywne wyzwanie (67%) oraz zadowolenie i satysfakcja (65%). Młodzi w dużej mierze traktują pracę jako miejsce, w którym mogą spotkać lubiane osoby (74%). 76% pracowników jest zadowolonych z pracy i jej warunków.

Jeśli chodzi o zatrudnionych w McDonald’s, ich poziom zadowolenia jest nieco wyższy niż pracowników konkurencji i wynosi 79%. Wśród pięciu głównych powodów w tym obszarze pracownicy McDonald’s Polska wykazują wyższy poziom zadowolenia niż osoby pracujące w innych miejscach ze względu na: terminowość wypłat (89% vs 83%), relacje ze współpracownikami (87% vs 82%), miłą atmosferę w zespole (82% vs 78%), elastyczne godziny pracy (87% vs 75%) i warunki socjalne (84% vs 74%). Ogół badanych wskazuje również na odczuwany stres (53%), jednak nie jest on przytłaczający, a wręcz może być czymś co motywuje. Najbardziej stresują ich relacje w pracy (54%) – co może podkreślać, znamiennie dla młodych pokoleń, jak istotną wartość mają dla nich właśnie kontakty z innymi.  

„Około 61% pracowników McDonald’s w Polsce to przedstawiciele pokolenia Z (osoby do 24. r.ż). Dla nich często McDonald’s jest pierwszą pracą. Rozwijamy wiele rozmaitych kompetencji: pracy w różnorodnym zespole, budowania relacji, priorytetyzacji zadań. Osoby z tej generacji szukają pracodawcy, który podziela ich poglądy, wartości i spojrzenie na świat, i przede wszystkim cechuje się sprawiedliwym, otwartym podejściem do drugiego człowieka. W McDonald’s stawiamy na dobre samopoczucie ponad 33 000 pracowników, co przekłada się na przyjazną atmosferę w zespole i zadowolenie z pracy. Słuchamy uważnie naszych pracowników, wspieramy ich i dajemy poczucie akceptacji, a tym samym możliwość bycia sobą. Szczególnie istotne jest dla nas tworzenie włączającego miejsca pracy - w którym niezależnie od wieku, płci, narodowości, tożsamości płciowej, każdy pracownik czuje, że przynależy do zespołu. To, co ważne dla naszych pracowników, jest ważne także dla nas” - mówi Patrycja Pazio, Employer Reputation & Engagement Consultant, McDonald's Polska.

Potrzeby młodych są zróżnicowane. Z jednej strony ważne są dobre relacje ze współpracownikami (86%), miła atmosfera w zespole (84%), natomiast z drugiej, stawiają oni na pragmatyczne oczekiwania takie jak elastyczne godziny pracy (81%) czy pewne zarobki, płacone na czas (81%). McDonald's dostrzega te potrzeby i odpowiada na nie – na co wskazują jednoznacznie wyniki badania. Ponadto, pracownicy Maka częściej niż inni wskazywali na umowę o pracę jako istotny aspekt wyboru miejsca pracy (82% vs 67%). Stawiają też bardziej na możliwość rozwoju - pracownicy McDonald’s wyróżniają się na tle osób pracujących w innych miejscach – 74% vs. 71% 

Badanie jest częścią kampanii wizerunkowej McDonald's Polska, której celem jest pokazanie firmy jako najbardziej przyjaznego miejsca do pracy dla młodych. Działania będą realizowane na portalach internetowych, w social mediach McDonald’s Polska oraz w kampanii outdoorowej. Za strategię oraz realizację kampanii odpowiada agencja DDB, przygotowaniem strategii mediowej oraz zakupem mediów zajął się dom mediowy OMD, koordynacją działań w social media – agencja Isobar, a działania PR prowadzi agencja 24/7Communication. 


Więcej informacji nt. pracy w restauracjach McDonald’s znajduje się na stronie: https://praca.mcdonalds.pl/

Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2023 roku na grupie 400 osób w wieku 18 – 35 lat, techniką CAWI.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Konsument

Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Gwiazdy

Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.