Dla 6 na 10 Polaków praca w ogrodzie to nie obowiązek, a relaks
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Dla 6 na 10 z nas prace w ogrodzie to forma relaksu i odpoczynku, a jako obowiązek postrzega je 28 proc. osób – wynika z badania Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit. Częściej jako atrakcyjny sposób na spędzenie czasu widzą je kobiety niż mężczyźni. Własny kawałek zieleni wielu Polaków zaczęło bardziej doceniać po pandemii – twierdzi tak 56 proc. zapytanych. Dla większej urody ogrodu czy plonów w warzywniku co drugi ogrodnik-pasjonat stosuje nawozy. Przy ich wyborze mniej liczy się cena, zdecydowanie bardziej skuteczność i naturalne pochodzenie.
Niemal co drugi Polak dysponuje własnym kawałkiem zieleni – w postaci ogrodu, kwiatów na balkonie, trawiastego tarasu czy warzywnika. Zajmowanie się nim – jak wynika z badania zleconego przez Grupa INCO SA – zdecydowanie częściej jest dla nas przyjemnością niż obowiązkiem (62 proc. vs. 28 proc. wskazań). Szczególnie kobiety postrzegają takie zajęcie jako atrakcyjny sposób spędzania czasu, odpowiedziało tak 68 proc. Polek i 54 proc. Polaków. Co więcej, rola własnego ogrodu, tarasu czy balkonu wzrosła w czasie niedawnej pandemii koronawirusa. 56 proc. badanych obecnie bardziej ceni pełne zieleni miejsce do odpoczynku w domu.
– Posiadanie domu z ogrodem, tarasem czy chociaż mieszkania z dużym balkonem, na którym można uprawiać rośliny, to marzenie wielu z nas. I faktycznie widać, że coraz chętniej otaczamy się zadbaną zielenią. Co więcej, wielu osobom ogromną satysfakcję sprawia uprawa własnych warzyw i owoców w sadzie i warzywniku, a jeśli nie ma takiej możliwości, to chociaż w donicy na balkonie. Aby dobrze rosły chętnie sięgamy po nawozy. Jednocześnie, jesteśmy coraz bardziej świadomi, że ważna jest nie tylko ich efektywność, ale także wpływ na zdrowie i środowisko. Jak wynika z naszego badania, nie cena, a skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność to trzy główne czynniki, którymi kierujemy się przy zakupie – mówi Marcin Kroczek, dyrektor sprzedaży nawozów, Grupa INCO SA, producenta nawozów do roślin Florovit.
Zdrowe i ekologiczne rośliny
Ponad połowa właścicieli roślin w ogrodzie, na tarasie, balkonie czy w warzywniku stosuje nawozy (52 proc.) – wynika z badania Grupa INCO SA. W ten sposób o zieleń dba 56 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn. Im starsze osoby, tym chętniej wspomagają w ten sposób swoje rośliny. Wśród osób w wieku 25-34 lata nawozy stosuje 36 proc., w grupie 45-54 lata 57 proc., a spośród mających więcej niż 55 lat aż 61 proc.
Niezależnie od tego, czy uprawiamy warzywa, owoce, zioła czy rośliny ozdobne takie jak kwiaty, krzewy czy drzewa, najważniejszymi kryteriami wyboru nawozów są ich skuteczność, naturalne pochodzenie i ekologiczność. Na pierwszy z elementów wskazuje połowa zapytanych, bez znaczenia co uprawiają. Naturalne pochodzenie jest ważne dla 46 proc. osób uprawniających warzywa, owoce i zioła oraz dla 43 proc. osób posiadających rośliny ozdobne. Na ekologię wskazało odpowiednio 38 proc. i 39 proc. respondentów.
Jako kolejne elementy, które bierzemy pod uwagę przy wyborze nawozu, wskazujemy łatwość stosowania, długość działania, niską cenę i polskiego producenta.
Naturalny jak nawóz
Z badania producenta Florovitu i Azofoski wynika, że naturalne pochodzenie nawozu zyskuje na znaczeniu przy decyzjach konsumentów. 4 na 10 osób w ostatnich latach częściej zwraca uwagę na ten czynnik. Kolejne, które obecnie częściej bardziej bierzemy pod uwagę przy zakupie to skuteczność (38 proc.) oraz ekologia (34 proc.). Dla jednej czwartej coraz ważniejsze są niska cena, długość działania i łatwość stosowania.
– To ważne, że nie tylko w przypadku roślin, które zjadamy, wybieramy naturalne i ekologiczne nawozy. Działanie nawozów naturalnych jest bardziej rozłożone w czasie i trzeba poczekać dłużej aby zobaczyć efekt działania. Są one jednak bardziej neutralne dla środowiska naturalnego, oraz poprawiają żyzność gleby. Dlatego tam gdzie szybki efekt i silne odżywienie roślin nie są dla użytkowników kluczowe, warto oprócz nawozów mineralnych korzystać także z produktów pochodzenia naturalnego. Dzięki nawozom takim jak np. Florovit Humus, BIOnawozy, Mikroflora 3w1 czy granulowany obornik Florovit pro–natura, łatwiej zachować biologiczną równowagę gleby – dodaje Marcin Kroczek.
Metodologia badania:
Badania zostały zlecone przez Grupa INCO i przeprowadzone na panelu Ariadna. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badania przeprowadzono od 19 lutego do 3 marca 2024. Metoda: CAWI.

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.