Komunikaty PR

Eksperymenty z kuchnią roślinną łatwe jak nigdy dotąd

2021-01-11  |  20:20
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.97 MB )

Dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu uważa tak co drugi z nas.[1] Wydawać by się mogło, że kuchnia roślinna to twardy orzech do zgryzienia. Nic bardziej mylnego, bo dzięki dużemu wyborowi wegańskich dań w serwisie Pyszne.pl ich próbowanie jest łatwiejsze i przyjemniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Zwłaszcza, że w styczniu 2021 roku Pyszne.pl włącza się do akcji Veganuary i zachęca do roślinnych eksperymentów. Czy Polacy są gotowi na nowe kulinarne doświadczenia?

 

Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że weganizm wiąże się z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału.[2] W popularyzacji kuchni roślinnej swój udział mają autorytety świata polskiej gastronomii. “Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy.” – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje w styczniu roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.

 

Styczeń to doskonały miesiąc na nowe doświadczenia. A może by tak poeksperymentować z innymi smakami i przetestować dania kuchni roślinnej? Doskonałą okazją do wypróbowania roślinnych nowości jest Veganuary, które idzie w tym roku po rekord. Do roślinnego wyzwania dołączyło w 2019 ponad 250 000 osób, natomiast w 2021 udział weźmie już około pół miliona.[3] W tym roku do akcji włącza się serwis Pyszne.pl, który promuje roślinne opcje w dostawie. Szeroki wybór pozycji roślinnych w menu restauracji dostępnych na platformie bez wątpienia sprzyja eksperymentom. A jest z czego wybierać – liczba dań roślinnych w serwisie wzrosła dwukrotnie w ciągu roku.[4] Zaczęliśmy też zamawiać ich dwa razy więcej.

 

 

Roślinnie znaczy smacznie?

 

Powszechne do niedawna mity na temat weganizmu zaczynają słabnąć. Wiemy już, że 31% z nas chętniej wybierałoby takie dania, gdyby ktoś je dla nas gotował. Do ich spróbowania 38% osób zachęciłby smak wypracowany przez szefów kuchni. Nadarza się ku temu idealna okazja, gdyż zarówno lista restauracji serwujących dania kuchni roślinnej, jak i wybór wegańskich pozycji w ich menu sukcesywnie się wydłuża. Te z nich, które do tej pory specjalizowały się w daniach mięsnych czy rybnych, stają się vegan friendly, wprowadzając do kart roślinne odpowiedniki swoich flagowych potraw. 1/3 osób jadających dania wegańskie ocenia ich dostępność w menu dobrze lub bardzo dobrze. “W 2021 roku takie pozycje znajdziemy i w gwiazdkowych restauracjach, i w raczej casualowych lokalach, a roślinne burgery, kebab z roślinnego mięsa, czy bliskowschodnie falafele inspirują Polaków do poznawania nowych smaków. Sukces roślinnych pozycji w menu restauracji takich jak np. Bobby Burger potwierdza, że bezmięsne dania nie muszą być wyłącznie domeną wegetariańskich bistr.” – mówi Maciej Otrębski z RoślinnieJemy.

 

Roślinne fascynacje

 

Jeżeli zaś chodzi o smaki, to Polacy najchętniej odkrywają je w roślinnych wersjach specjałów kuchni polskiej. Najbardziej chcielibyśmy spróbować wegańskich pierogów, kotletów oraz zup. Poza ukochaną kuchnią rodzimą z chęcią przetestowalibyśmy roślinne wersje dań z grupy comfort food, na czele z pizzą oraz burgerem i kebabem. Okazjonalnie przekąsilibyśmy także coś bardziej egzotycznego, na przykład wegańskie sushi, ramen czy pad thai.

 

Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety i mleko roślinne, a ponad połowa – ser, szynkę czy kiełbasę na bazie roślin. Nie znaczy to jednak, że już włączyliśmy je do codziennego jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Najbardziej obcy pozostaje dla nas seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%.

 

Każdy z nas ma swoje kulinarne must have, bez którego nie wyobrażałby sobie życia. Najtrudniej byłoby nam się rozstać z serem żółtym (65%), który tak pysznie rozpływa się na tostach czy zapiekankach. Ciężko byłoby nam zapomnieć także o mięsie w postaci kotletów i innych dań (60%) czy jogurcie (61%). Natomiast z większą łatwością wykluczylibyśmy z codziennego jadłospisu inne przetwory mleczne i mięsne.

 

 

Jeśli nie teraz, to kiedy?

 

2021 to rok jedzenia roślinnego. Atrakcyjne, smakowite, będzie królować na Instagramie i przyciągać różnorodnością. A restauracje dokładają wszelkich starań, by zaskakiwać nas coraz ciekawszymi wariacjami na bazie tofu i innych zamienników mięsa. Nie wiesz, od czego zacząć roślinną przygodę? Łatwości odkrywania potraw wegańskich sprzyja bogaty wybór i coraz łatwiejszy dostęp do nich poprzez serwisy takie jak Pyszne.pl, które ułatwia nam zadanie dzięki dedykowanemu kuchni wegańskiej filtrowi. Na początek warto sprawdzić polecane przez użytkowników serwisu restauracje wegańskie i vegan friendly:

 

1. Warszawa:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Wegeguru

●            Sabich

●            Krowarzywa

●            Falla

 

2. Wrocław:

●            Krowarzywa

●            Falla

●            KalaPizza

●            ibo Falafel

●            VEGA Bar Wegański

 

3. Kraków:

●            Mazaya Falafel

●            Krowarzywa

●            Vegab

●            Farma Burgerownia Roślinna

●            Pod Norenami

 

4. Poznań:

●            Vegab

●            Krowarzywa

●            Falla

●            Vege Pizza

●            Vegar - Vegan Kebab

 

5. Łódź:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Falla

●            Owoce i Warzywa Klubokawiarnia

●            Niebostan

●            Krowarzywa

 

6. Gdańsk:

●            Manna 68

●            Food Art Company

●            Patison

●            Warzywina

●            Krowarzywa

 

*               *               *               *               *

 

Liczby i fakty z Raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:

 

1.              Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:

●            45% –  niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach

●            44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety

●            38% – lepszy smak roślinnych dań

●            31% – gdyby ktoś je dla nas gotował

●            27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach

 

 

2.              Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:

●            35% – pierogi

●            33% – kotlety

●            32% – pizza

●            29% – kebab; burger

●            25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek

 

3.              Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:

●            85% – hummus

●            82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            81% – tofu

●            69% – pasztet na bazie roślin

●            57% – ser na bazie roślin

●            55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            30% – seitan

 

4.               Produkty roślinne, których próbowali Polacy:

●            51% – hummus

●            46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            41% – tofu

●            39% – pasztet na bazie roślin

●            24% – ser na bazie roślin

●            22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            10% – seitan

 

5.              Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:

●            65% – żółty ser

●            61% – jogurt

●            60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań

●            54% – śmietana

●            50% – majonez

●            42% – pasztet mięsny

 


[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

[2] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

[3] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.

[4] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.