Eksperymenty z kuchnią roślinną łatwe jak nigdy dotąd
Dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu – uważa tak co drugi z nas.[1] Wydawać by się mogło, że kuchnia roślinna to twardy orzech do zgryzienia. Nic bardziej mylnego, bo dzięki dużemu wyborowi wegańskich dań w serwisie Pyszne.pl ich próbowanie jest łatwiejsze i przyjemniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Zwłaszcza, że w styczniu 2021 roku Pyszne.pl włącza się do akcji Veganuary i zachęca do roślinnych eksperymentów. Czy Polacy są gotowi na nowe kulinarne doświadczenia?
Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że weganizm wiąże się z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału.[2] W popularyzacji kuchni roślinnej swój udział mają autorytety świata polskiej gastronomii. “Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy.” – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje w styczniu roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.
Styczeń to doskonały miesiąc na nowe doświadczenia. A może by tak poeksperymentować z innymi smakami i przetestować dania kuchni roślinnej? Doskonałą okazją do wypróbowania roślinnych nowości jest Veganuary, które idzie w tym roku po rekord. Do roślinnego wyzwania dołączyło w 2019 ponad 250 000 osób, natomiast w 2021 udział weźmie już około pół miliona.[3] W tym roku do akcji włącza się serwis Pyszne.pl, który promuje roślinne opcje w dostawie. Szeroki wybór pozycji roślinnych w menu restauracji dostępnych na platformie bez wątpienia sprzyja eksperymentom. A jest z czego wybierać – liczba dań roślinnych w serwisie wzrosła dwukrotnie w ciągu roku.[4] Zaczęliśmy też zamawiać ich dwa razy więcej.
Roślinnie znaczy smacznie?
Powszechne do niedawna mity na temat weganizmu zaczynają słabnąć. Wiemy już, że 31% z nas chętniej wybierałoby takie dania, gdyby ktoś je dla nas gotował. Do ich spróbowania 38% osób zachęciłby smak wypracowany przez szefów kuchni. Nadarza się ku temu idealna okazja, gdyż zarówno lista restauracji serwujących dania kuchni roślinnej, jak i wybór wegańskich pozycji w ich menu sukcesywnie się wydłuża. Te z nich, które do tej pory specjalizowały się w daniach mięsnych czy rybnych, stają się vegan friendly, wprowadzając do kart roślinne odpowiedniki swoich flagowych potraw. 1/3 osób jadających dania wegańskie ocenia ich dostępność w menu dobrze lub bardzo dobrze. “W 2021 roku takie pozycje znajdziemy i w gwiazdkowych restauracjach, i w raczej casualowych lokalach, a roślinne burgery, kebab z roślinnego mięsa, czy bliskowschodnie falafele inspirują Polaków do poznawania nowych smaków. Sukces roślinnych pozycji w menu restauracji takich jak np. Bobby Burger potwierdza, że bezmięsne dania nie muszą być wyłącznie domeną wegetariańskich bistr.” – mówi Maciej Otrębski z RoślinnieJemy.
Roślinne fascynacje
Jeżeli zaś chodzi o smaki, to Polacy najchętniej odkrywają je w roślinnych wersjach specjałów kuchni polskiej. Najbardziej chcielibyśmy spróbować wegańskich pierogów, kotletów oraz zup. Poza ukochaną kuchnią rodzimą z chęcią przetestowalibyśmy roślinne wersje dań z grupy comfort food, na czele z pizzą oraz burgerem i kebabem. Okazjonalnie przekąsilibyśmy także coś bardziej egzotycznego, na przykład wegańskie sushi, ramen czy pad thai.
Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety i mleko roślinne, a ponad połowa – ser, szynkę czy kiełbasę na bazie roślin. Nie znaczy to jednak, że już włączyliśmy je do codziennego jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Najbardziej obcy pozostaje dla nas seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%.
Każdy z nas ma swoje kulinarne must have, bez którego nie wyobrażałby sobie życia. Najtrudniej byłoby nam się rozstać z serem żółtym (65%), który tak pysznie rozpływa się na tostach czy zapiekankach. Ciężko byłoby nam zapomnieć także o mięsie w postaci kotletów i innych dań (60%) czy jogurcie (61%). Natomiast z większą łatwością wykluczylibyśmy z codziennego jadłospisu inne przetwory mleczne i mięsne.
Jeśli nie teraz, to kiedy?
2021 to rok jedzenia roślinnego. Atrakcyjne, smakowite, będzie królować na Instagramie i przyciągać różnorodnością. A restauracje dokładają wszelkich starań, by zaskakiwać nas coraz ciekawszymi wariacjami na bazie tofu i innych zamienników mięsa. Nie wiesz, od czego zacząć roślinną przygodę? Łatwości odkrywania potraw wegańskich sprzyja bogaty wybór i coraz łatwiejszy dostęp do nich poprzez serwisy takie jak Pyszne.pl, które ułatwia nam zadanie dzięki dedykowanemu kuchni wegańskiej filtrowi. Na początek warto sprawdzić polecane przez użytkowników serwisu restauracje wegańskie i vegan friendly:
1. Warszawa:
● Telaviv Urban Food by Malka
● Wegeguru
● Sabich
● Krowarzywa
● Falla
2. Wrocław:
● Krowarzywa
● Falla
● KalaPizza
● ibo Falafel
● VEGA Bar Wegański
3. Kraków:
● Mazaya Falafel
● Krowarzywa
● Vegab
● Farma Burgerownia Roślinna
● Pod Norenami
4. Poznań:
● Vegab
● Krowarzywa
● Falla
● Vege Pizza
● Vegar - Vegan Kebab
5. Łódź:
● Telaviv Urban Food by Malka
● Falla
● Owoce i Warzywa Klubokawiarnia
● Niebostan
● Krowarzywa
6. Gdańsk:
● Manna 68
● Food Art Company
● Patison
● Warzywina
● Krowarzywa
* * * * *
Liczby i fakty z Raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:
1. Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:
● 45% – niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach
● 44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety
● 38% – lepszy smak roślinnych dań
● 31% – gdyby ktoś je dla nas gotował
● 27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach
2. Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:
● 35% – pierogi
● 33% – kotlety
● 32% – pizza
● 29% – kebab; burger
● 25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek
3. Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:
● 85% – hummus
● 82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
● 81% – tofu
● 69% – pasztet na bazie roślin
● 57% – ser na bazie roślin
● 55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
● 30% – seitan
4. Produkty roślinne, których próbowali Polacy:
● 51% – hummus
● 46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
● 41% – tofu
● 39% – pasztet na bazie roślin
● 24% – ser na bazie roślin
● 22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
● 10% – seitan
5. Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:
● 65% – żółty ser
● 61% – jogurt
● 60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań
● 54% – śmietana
● 50% – majonez
● 42% – pasztet mięsny
[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.
[2] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.
[3] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.
[4] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.