Komunikaty PR

„Historia jednego kieliszka” – wernisaż prac ceramicznych światowych artystów

2021-10-12  |  08:15
Biuro prasowe
Do pobrania IP_MPW ( 1.25 MB )

W dniach 30 września–1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw odbył się wernisaż prac ceramicznych światowych projektantów. Artyści wędrowali po miejscach związanych z polskim wzornictwem i kulturą. Odwiedzili także Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie.

Prototypy prezentowanych podczas wernisażu naczyń użytkowej sztuki kulinarnej powstały w ramach projektu IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE realizowanego przez stowarzyszenie International Design Expeditions, którego partnerem było m.in. Muzeum Polskiej Wódki.

Pobyt grupy artystów w Polsce miał na celu stworzenie swoistego nomadycznego studia projektowego. We współpracy z miejscowymi twórcami w dziedzinie sztuki ceramicznej: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika, przyniósł on efekt w postaci nowych dzieł sztuki użytkowej osadzonych w kontekście lokalnego dziedzictwa.

Jedną z inspiracji artystycznych stała się Polska Wódka – Chronione Oznaczenie Geograficzne oraz historia naczyń historycznie przeznaczonych do jej podawania. Inspiracją były polskie „przekąski” serwowane wraz z Polską Wódką podczas różnego rodzaju celebracji.

„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie  prezentujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz tradycji. W naturalny sposób Muzeum Polskiej Wódki wpisało się zatem w program ekspedycji IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE. Z przyjemnością zaprosiliśmy do świata Polskiej Wódki międzynarodowych twórców sztuki użytkowej, którzy mogli wykorzystać zdobytą w muzeum wiedzę w tworzeniu autorskiej kolekcji ceramicznej, inspirowanej Polską” – podsumowuje Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.

Wódka, zwana początkowo gorzałką, na dobre zagościła na ziemiach polskich około XVI wieku i obok wielu innych, stała się jednym z głównych symboli polskiej kuchni. Nasi przodkowie spożywali ją chętnie, niezależnie od stanu, do jakiego przynależeli. Przez wieki zmieniała się jednak forma naczynia, z którego konsumowano  ten trunek. Podczas wernisażu zaprezentowane zostały m.in. nowoczesne przedmioty  ceramiczne z przeznaczeniem do spożywania Polskiej Wódki oraz podawanych z nią zakąsek.

U zarania dziejów wódki na naszych ziemiach, nie było mowy o jakichkolwiek kieliszkach – ani kryształowych, ani szklanych. Pierwszym dedykowanym wódce naczyniem była metalowa czarka używana do końca XVIII wieku, która gościła raczej na dworach. W domach i karczmach ówczesne społeczeństwo musiało zadowolić się drewnianym lub glinianym kubkiem. Dopiero w XVIII wieku pojawił się typ szklanego kieliszka przypominający ten, z którego pijemy wódkę współcześnie. Był on wyposażony w nóżkę i stanowił prawdziwe małe dzieło sztuki szklarskiej. Oprócz przeróżnych form samego kieliszka, posiadał finezyjne ornamenty, herby, czy bogate złocenia. Oczywiście, pijano z nich również inne mocniejsze alkohole, jak słodkie likiery i nalewki. Hitem był zaś kieliszek na nóżce bez podstawki tzw. Kulawka, którego nie można było odstawić bez wypicia trunku do samego dna.

Wiele tradycyjnych polskich potraw, stanowi świetne towarzystwo dla Polskiej Wódki. Ryba w każdej odsłonie jest oczywistym i klasycznym jej kompanem. Chcąc urozmaicić ten tandem z czasem i kawior zagościł jako wykwintna rybna przekąska do mocnego trunku. Polski kawior z jesiotra idealnie pasuje do Polskiej Wódki. Warto zakosztować go z wódka ziemniaczaną, posiada w ocenie wielu subtelniejszy smak od pozostałych Polskich Wódek. Idealnie pasuje do lekkich rybnych przystawek, podkreśla ich walory smakowe, a jednocześnie nie przytłacza ich intensywnym aromatem.

Na polskim stole nie może również zabraknąć ogórka w różnej postaci, piklowane na wszelkie sposoby ogórki, kiszone, małosolne są nieodłącznym elementem polskiej kuchni. Nie można także zapominać o marynowanych grzybach, które wspaniale wzbogacą zestaw przekąsek i jednocześnie doskonale wypadają w połączeniu z Polską Wódką.

Artyści również kreatywnie postanowili zabawić się formą i logotypem Muzeum Polskiej Wódki, proponując ciekawe rozwiązania, które mogą stanowić inspirację różnych form szkliwienia i ozdabiania oryginalnym wzorem m.in. naczyń, zarówno tych do spożywania alkoholu, jak i tradycyjnych polskich potraw.

Zwieńczeniem wernisażu był wirtuozerski koktajl przygotowany przez food designera Marca Bretillot. Sam koktajl również stał się nieoczywistym eksponatem tej wyjątkowej ekspozycji. Przygotowany na bazie Polskiej Wódki „EXQUISITE” z musem ziemniaczano-śmietanowym ze szczyptą kawioru z jesiotra, serwowany był w zaprojektowanym na tę okazję ceramicznym naczyniu – jednym z efektów projektu IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE.

Wśród partnerów IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE obok Muzeum Polskiej Wódki znaleźli się m.in Foundation D’Entreprise Martell, Instytut Adama Mickiewicza, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu RP, Instytut Francuski w Warszawie, Instytut Francuski, Raffles Europejski Warsaw, Restauracja Epoka, Antonius Caviar, Autor Rooms, School of Form i fundacja 14 Septembre.

 

Biogramy artystów znajdą Państwo w załączonym press kit wraz ze zdjęciami.

Więcej o projekcie na stronie: http://international-design-expeditions.com/expeditions/

Instagramie IDE: https://www.instagram.com/internationaldesignexpeditions/

oraz na Instagramie Creative Project Foundation: https://www.instagram.com/creativeprojectfoundation/

Więcej informacji o Muzeum Polskiej Wódki: https://muzeumpolskiejwodki.pl/

Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki

Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia ‘Eko-Mural’ w mieście Murali Biuro prasowe
2024-07-03 | 07:00

‘Eko-Mural’ w mieście Murali

Fundacja Pracownicza Grupy VKR w 2023 roku w ramach programu „Zdrowe nawyki” wsparła wykonanie największego muralu w Namysłowie. Projekt ten powstał dzięki
Styl życia Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie
2024-07-02 | 18:00

Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie

43% Polaków zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, prawie ¼ korzysta z niej często, bo 3 razy w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14%.
Styl życia Let’s colour Centrum Zdrowia Dziecka!
2024-07-02 | 13:35

Let’s colour Centrum Zdrowia Dziecka!

Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie jest jedną z największych placówek medycznych dla małych pacjentów w Polsce. To miejsce szczególne na mapie naszego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.