Komunikaty PR

Jak Polacy spędzą walentynki 2021? Analiza DevaGroup

2021-02-11  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Katarzyna Dworzyńska
PR Calling

Czerska 8/10
00-732 Warszawa
katarzyna.dworzynska|prcalling.pl| |katarzyna.dworzynska|prcalling.pl
+48501001377
https://www.prcalling.com

Walentynki zbliżają się wielkimi krokami. Jak pokazują wyniki analizy przeprowadzonej przez DevaGroup, agencję specjalizującą się w działaniach SEM i SEO, przygotowania do tego święta rozpoczynamy już w styczniu. Zarówno w ubiegłych latach, jak i w tym roku najczęściej poszukujemy pomysłów na prezent, a plany związane z tą okazją snują głównie kobiety. Życzenia najchętniej składamy za pomocą gifów, a na listach prezentów królują: biżuteria, bielizna, słodycze i kwiaty. Co ciekawe najrzadziej wyszukiwaną „błyskotką” jest pierścionek.

 

Przygotowania do walentynek rozpoczynamy już w styczniu

Średnio w ciągu miesiąca frazę „walentynki” Polacy wpisują w wyszukiwarkę 74 tys. razy. W styczniu możemy zauważyć wzrost popularności tego hasała (165 tys. w 2020), zaś największy „peak” przypada na luty – w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do 673 tys. Również w tym roku Polacy już rozpoczęli przygotowania. Według Google Trends w styczniu powoli rosło zainteresowanie świętem zakochanych, a na początku lutego znacznie przybrało na sile. Ten okres obfituje przede wszystkim w różnego rodzaju zapytania związane z walentynkami. Jak pokazuje analiza DevaGroup najczęściej szukamy pomysłu na prezent dla najbliższej osoby - w pierwszym miesiącu 2020 roku Polacy wpisali to zagadnie w wyszukiwarkę aż 110 tys. razy, a w lutym liczba ta niemal się podwoiła i wyniosła 201 tys.

 

- Fraza „walentynki" jest najczęściej wyszukiwanym hasłem powiązanym z tymże świętem. Jest również najbardziej ogólna i z reguły posługują się nią osoby, które są na początkowym etapie poszukiwań. To ważna informacja dla wszystkich branż, które planują w swojej ofercie nawiązać do tej okazji - od producentów słodyczy i kubków, po kwiaciarnie oraz sklepy jubilerskie. Warto ją wykorzystać w działaniach PPC i SEO, by już na początkowym etapie zainteresować odbiorcę swoim produktem czy usługą i nakierować go na konkretne działania. W Google bardzo często pojawia się również forma pytająca. Polacy szukają pomysłów na prezent, spędzenie tego dnia czy na odpowiedni strój. Co ciekawe - zapytanie „kiedy są walentynki" w lutym 2020 zostało wpisane ponad 20 tys. razy. Właściciele e-sklepów mogą użyć tych informacji, aby wypromować swoją ofertę. Wystarczy przygotować odpowiedź w postaci reklamy, np. fraza „jak się ubrać na walentynki" jest bardzo dobrym wyborem dla branży odzieżowej, z kolei „jakie kwiaty na walentynki" świetnie sprawdzi się w przypadku kwiaciarni – mówi Przemysław Biegacz, Junior SEM Specialist, DevaGroup.

 

Kobiety częściej poszukują prezentów

Jak pokazuje analiza DevaGroup panie znacznie częściej niż panowie poszukują prezentów z okazji walentynek. W 2020 roku zapytania dotyczące podarunków dla mężczyzn były wpisywane w wyszukiwarkę Google o 67% częściej niż te odnoszące się do upominków dla niej. W 2021 roku trend związany z większym zaangażowaniem kobiet w poszukiwania prezentów, pomysłów i sposobów na spędzenie święta zakochanych jest utrzymany.

 

- Hasła sugerujące płeć odbiorcy prezentu są dobrą wskazówką dla marek. Różnego rodzaju męskie gadżety, np. gra na konsolę czy kamera do auta, mogą być ciekawym pomysłem na upominek „dla niego". Z kolei fraza „co kupić dziewczynie na walentynki" może zostać wykorzystana przez firmy kosmetyczne czy jubilerskie. W reklamach warto jednak podkreślić wyjątkowość swojego produktu czy usługi. Osoby używające tego rodzaju fraz szukają niejako inspiracji, dlatego oryginalna oferta może się okazać bardzo atrakcyjna – sugeruje Przemysław Biegacz.

 

Na podstawie wyników wyszukiwań w Google można wskazać kilka głównych kategorii prezentowych, które w tym okresie cieszą się największą popularnością. Są to: biżuteria, kwiaty, bielizna, słodycze oraz różnego rodzaju gadżety np. produkty personalizowane.

 

W prezencie chętnie kupujemy bransoletki, ale nie szukamy pierścionków

W 2020 r. o 59,1% r/r wzrosła popularność biżuterii jako prezentu walentynkowego. Najczęściej poszukiwanymi artykułami w tej kategorii były bransoletki i kolczyki, a największy wzrost zainteresowania odnotowała fraza „naszyjnik na walentynki” (+ 94,23% r/r). Jak pokazuje Google Trends również podczas tegorocznego święta zakochanych wiele pań stanie się posiadaczkami nowych „błyskotek”. Obecnie jednak najczęściej szukamy łańcuszków, a zaraz po nich bransoletek. Na trzecim miejscu są kolczyki, a za nimi naszyjniki. Co ciekawe, liczba zapytań o pierścionki w tym okresie jest znikoma – zarówno w poprzednich latach, jak i teraz.

 

- Duże zainteresowanie biżuterią w tym okresie jest z pewnością dobrą wiadomością dla sklepów jubilerskich. Jak pokazuje raport KMPG – w ubiegłym roku częstotliwość zakupu biżuterii i zegarów przez internet zmniejszyła się w związku z pandemią o 13%[1]. To może być dobry moment, aby zwiększyć sprzedaż. Trzeba jednak mieć na uwadze, że o ile ta kategoria jest dedykowana głównie kobietom i reklama teoretycznie powinna być kierowana do panów, to zapytania ogólne typu „bransoletka na walentynki” mogą być wpisywane również przez singielki, a prezent dla siebie sposobem na umilenie tego dnia. Dlatego też w grupie docelowej kampanii warto mimo wszystko uwzględnić również kobiety – mówi Przemysław Biegacz.

 

Jakie jeszcze podarunki królują na listach prezentowych?

W ubiegłym roku jednymi z najbardziej popularnych haseł w Google związanymi z walentynkami były kwiaty, bukiet czy róże (27 100 zapytań). Zauważalny jest też wzrost liczby zapytań dotyczących tego, jakie kwiaty wybrać z okazji dnia zakochanych o 24,88% (2020 vs 2029). Obecnie sytuacja wygląda bardzo podobnie. Zwiększyło się jednak zainteresowanie gotowymi bukietami, co prawdopodobnie ma związek z trwająca pandemią, ponieważ bezpieczniej jest skomponować gotowy bukiet przez internet, niż w kwiaciarni.

 

Zwyczajowo dodatkiem do kwiatów są słodycze. Nic więc dziwnego, że w tym okresie cieszą się one dużą i do tego rosnącą popularnością (+ 84,27% r/r – 2020 vs 2019). W ubiegłym roku najczęściej szukaliśmy czekoladek. Odnotowały one też wzrost zainteresowania o 49,62% r/r. Również bielizna od lat jest jednym z najbardziej popularnych prezentów. Internauci szukają zarówno asortymentu dla pań, jak i dla panów, jednak to artykuły dla kobiet cieszą się większą popularnością (+29% - 2020 vs 2019). Na początku 2021 roku według Google Trends sytuacja dotycząca zapytań związanych z bielizną i słodyczami wygląda tak samo, jak w minionych latach, dlatego też w kolejnych dniach nic nie powinno ulec zmianie.

 

Popularną kategorią walentynkową są także gadżety. Najczęściej internauci poszukują tego rodzaju produktów za pomocą frazy „gadżety na walentynki”, na drugim miejscu uplasowały się „gadżety walentynkowe”, potem „gadżety dla niego”. Co ciekawe hasło „gadżety na walentynki dla niej" w ubiegłych latach w ogóle nie było wpisywane w Google. W 2020 roku najczęściej poszukiwaliśmy dekoracji i ozdób. Obie frazy odnotowały też duży wzrost zainteresowania - kolejno o 109,59% r/r i 70% r/r. Obecnie internauci również poszukują informacji na ich temat i w związku z faktem, że większość Polaków spędzi ten dzień w domu, możemy spodziewać się utrzymania tendencji wzrostowej. W ubiegłym roku internauci częściej niż podczas walentynek 2019 obdarowywali swoich bliskich m.in. kubkami (+41,18% r/r) i zdjęciami (+50,71% r/r). Warto również zwrócić uwagę na ogromny wzrost zainteresowania kuponami walentynkowymi o 179,34% r/r.

 

- Powyższe hasła to bardzo dobre frazy reklamowe dla branż zajmujących się sprzedażą produktów personalizowanych oraz odzieżowych. Na ubraniach czy kubkach, które są wyjątkowo popularnym produktem personalizowanym, można wykorzystać różnego rodzaju nadruki z życzeniami – wskazuje Przemysław Biegacz.

 

Jak spędzimy walentynkowy wieczór?

W 2020 roku w lutym zdecydowanie najczęściej wyszukiwanym hasłem była kolacja walentynkowa. Duży wzrost zainteresowania można było zauważyć w przypadku pizzy (+20,93% r/r) i sushi (+56,25% r/r). Podczas tegorocznego święta zakochanych trend nie uległ zmianie – nadal najczęściej szukamy informacji o walentynkowej kolacji. Jednak w związku z pandemią zmieniła się jej forma – będziemy przyrządzać potrawy własnoręcznie lub skorzystamy z dostawy do domu, zamiast wizyty w restauracji.

 

- Jak pokazuje Google Trends – Polacy nie zrezygnowali ze świętowania walentynek przy kolacji. Jednak w związku z trwającymi obostrzeniami zamiast pójść do restauracji – zostaną w domu. Ten trend w swoim pozycjonowaniu oraz reklamach mogą wykorzystać sklepy spożywcze, proponując poszczególne produkty i przepisy, a także lokale gastronomiczne – oferując potrawy na wynos. Przydatna może się tu również okazać wspomniana wcześniej fraza pytająca – „co na kolację walentynkową”. Aby się wyróżnić na tle konkurencji warto przy tej okazji zaproponować konsumentom specjalne oferty lub zniżki – podpowiada Przemysław Biegacz.

 

Po wspólnej kolacji wielu Polaków najprawdopodobniej zasiądzie razem przed telewizorem. W ubiegłym roku frazy związane z filmami na walentynki wpisywaliśmy w Google ponad 407 tys. razy – wzrost na poziomie 62,64% r/r. W 2021 roku zainteresowanie tą formą rozrywki nie uległo zmianie, a w związku z trwająca epidemią może być jeszcze silniejsze niż w poprzednich latach. Trend ten mogą wykorzystać m.in. platformy streamingowe, jak: Netflix, HBO GO czy Player. W ubiegłym roku na popularności zyskały też walentynkowe gry (+34,85%), gry na walentynki dla dwojga (+66,67% r/r), a także gry planszowe (+26,32% r/r). Obecnie trend ten może jeszcze bardziej się wzmocnić ze względu na ograniczone możliwości spędzenia wieczoru poza domem.

 

Jak składamy życzenia?

Życzenia z okazji dnia zakochanych od lat pozostają w top wynikach wyszukiwań związanych z tym świętem. W ubiegłym roku frazę tę wpisywaliśmy w Google ponad 206 tys. razy i odnotowała wzrost zainteresowania na poziomie 19,79% r/r. Co ciekawe w 2020 roku na popularności silnie zyskały życzenia dla przyjaciółki (+637,17% r/r). Walentynkowe pozdrowienia przesyłaliśmy sobie również w formie wierszyków – ponad 170 tys. wyszukań (2020 r.). Obecnie życzenia wciąż są popularne, ale na ten moment szala jest przechylona na korzyść wierszyków.

 

Jednak jak pokazuje analiza DevaGroup - najpopularniejszą formą składania życzeń z okazji tego święta w ubiegłym roku były gify - ponad 74 tys. wyszukań i wzrost o 123,59% r/r. W tym przypadku „peak” został odnotowany 14 lutego. Obecnie również widać powolny wzrost zainteresowania gifami, jednak analogicznie do danych z poprzedniego roku – prawdopodobnie największa liczba wyszukań będzie miała miejsce w dniu zakochanych. Co więcej - w zawiązku z pandemią i ograniczonym kontaktem, mogą one jeszcze bardziej zyskać na popularności. Nie oznacza to jednak, że zupełnie zrezygnowaliśmy z tradycyjnych kartek – w lutym 2020 roku w wyszukiwarce Google pojawiło się 201 tys. wyszukań dotyczących kartek i ponad 18 tys. związanych z rysunkami na walentynki. W 2021 roku kartki walentynkowe wciąż są bardzo popularnym hasłem, ale rysunki już nie.

 

- Trend związany z gifami z roku na rok rośnie, dlatego warto zastanowić się jak go wykorzystać w swojej działalności. Stworzenie gifu walentynkowego traktującego o produkcie lub usłudze może być świetną okazją do promocji marki z każdej branży. Zwłaszcza, że obecnie wiele firm traktuje ten format jako jedną z form w komunikacji, np. Netflix, który nawiązuje do bohaterów i wydarzeń z produkowanych seriali. Aby gify firmowe miały szansę na zaistnienie, warto je osadzić w ramach platformy skupiającej większość tego rodzaju animacji w internecie, np. Giphy.com – sugeruje Przemysław Biegacz.

 

Jak wykorzystać dane do promocji e-sklepu podczas walentynek 2021?

W przed walentynkowym okresie Polacy potrzebują przede wszystkim inspiracji, o czym mogą świadczyć liczne zapytania odnośnie pomysłów wpisywane w wyszukiwarkę. Porównując trendy z 2020 do 2021 - wciąż szukamy prezentów (biżuteria, kwiaty, wyroby cukiernicze, bielizna damska, jedzenie, gadżety), a zaangażowanie kobiet na tym polu niezmiennie jest większe. W związku trwającą pandemią może natomiast wzrosnąć liczba zapytań odnośnie bukietów na walentynki, jedzenia na wynos, filmów czy też kolacji walentynkowej. Jest to świetna okazja i moment, aby w swojej ofercie produktowej nawiązać do święta zakochanych.

 


[1] Źródło: https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Calling
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Polski fotograf u ministra w Ghanie! Biuro prasowe
2024-06-28 | 10:00

Polski fotograf u ministra w Ghanie!

Polski fotograf u ministra w Ghanie!   Wojciech Zaremba dokumentuje życie w Ghanie. Jego zdjęcia były wielokrotnie prezentowane na wystawach w Polsce. Pasją naszego rodaka
Styl życia Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
2024-06-27 | 19:10

Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem globalnym, jednak dzisiejsze pokolenie Silver, znacząco różni się od niegdysiejszych seniorów. Osoby starsze coraz częściej są
Styl życia Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
2024-06-27 | 11:00

Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze

Międzynarodowy Festiwal Twórczości” Młodych „Folkowe Inspiracje” to wydarzenie, które na stałe wpisało się nie tylko w kulturalny kalendarz Łodzi, ale także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić

Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.

Edukacja

Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym

Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.

Teatr

Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności

Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.