Jak pracować z uzdolnionym uczniem? Startuje 11 edycja Programu Explory
Jak pracować z uzdolnionym uczniem? Startuje 11 edycja Programu Explory
Towarzyszą w przeprowadzaniu projektów, wskazują możliwe ścieżki, wspierają rozwój młodych talentów – nauczyciele i nauczycielki. To z myślą o nich Fundacja Zaawansowanych Technologii organizuje szkolenie „Jak pracować z uzdolnionym uczniem?” otwierające 11 sezon programu Explory.
Realizacja projektu badawczego, od pomysłu do realizacji to złożony proces, choć ma swój schemat postępowania. Odpowiednie wsparcie to kombinacja motywowania oraz merytorycznych wskazówek mentorskich. O tym, z nauczycielami i edukatorami rozmawiać będą dr Adam Czyżewski oraz dr Katarzyna Kołacz z Sieci Łukasiewicz, podczas certyfikowanego szkolenia dla nauczycieli „Jak pracować z uzdolnionym uczniem?”. Organizatorem szkolenia jest Program Explory- największa w Polsce inicjatywa wyszukująca, sieciująca i rozwijająca młode talenty, która od 11 lat pomaga młodym badaczom i naukowcom odnaleźć się w świecie nauki i biznesu.–Lata doświadczeń programu Explory pokazują, że dla najlepszego wzrostu talentów potrzebne jest zaangażowanie nie tylko uczniów, ale i szkoły. Dlatego w rozpoczynającej się, 11 edycji Programu stawiamy także na kontakt z nauczycielami, którzy często są pierwszym impulsem do działania dla młodych. Wierzymy, że wejście w najbliższe, najbardziej dostępne środowisko młodych talentów pozwoli nam na najlepsze dzielenie się wartościami i metodologią Explory. – mówi Joanna Gogolińska, wiceprezeska Fundacji Zaawansowanych Technologii. Spotkanie odbędzie się 11 marca o godz. 16:40. Choć zapisy trwają do 10 marca, już wiadomo że szkolenie cieszy się rekordowym zainteresowaniem.
Sprawdzony sposób na rozwój talentów
Społeczność Explory współtworzą także instytucje i firmy, dla których rozwój, kreatywność i innowacyjne myślenie to nie tylko słowa, a plan na przyszłość. Dzięki nim poszczególne elementy programu takie jak konkurs dla młodych talentów, programy wsparcia, staże badawcze czy Regionalne i Szkolne Festiwale Nauki pozwalają młodym ludziom w pełni wykorzystać ich potencjał. – Explory to środowisko łączące młode talenty z przedstawicielami biznesu, mentorami i naukowcami. Program w sprawdzony sposób pozwala rozwijać się tym, którzy już dzisiaj kreują rozwiązania, które pozwolą nam wszystkim łatwiej żyć w przyszłości. Grupa LOTOS jako Mecenas Explory z dumą zauważa rosnącą popularność programu i z niecierpliwością wypatruje kolejnych kreatywnych projektów – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy LOTOS.
W minionej dekadzie Program zgromadził społeczność ponad 2400 młodych innowatorów, którzy zgłosili do Konkursu Explory ponad 1500 projektów naukowych i wynalazków. Odbyło się już ponad 60 wydarzeń dla pasjonatów innowacji i nowych technologii. Wzięło w nich udział ponad 40 tysięcy osób. O Explory i kompleksowym rozwoju swoich talentów uczniowie słyszą już w szkołach i regionach. Międzysektorowa współpraca z samorządami pozwala bowiem na lokalne pojawienie się Programu poprzez organizowane warsztaty, spotkania ze specjalistami i prezentacje naukowe. –Miasto Słupsk stawia na rozwój talentów. Kolejny raz dołączamy do świata Explory bo wierzymy, że inwestycja w młode, kreatywne osoby to najlepsze co możemy zrobić dla społeczeństwa. – mówi Krystyna Danilecka- Wojewódzka, prezydentka Słupska, jednego z miast partnerskich Explory– Wiemy też, że żeby wzrastać talenty potrzebują odpowiedniego wsparcia- zaangażowanych nauczycieli i innowacyjnych szkół, dlatego już dziś zapraszamy na szkolenie dla nauczycieli otwierające sezon Explory oraz lokalne Szkolne Festiwale Nauki ,w tym także w słupskich szkołach. – dodaje prezydentka.
O skuteczności Programu najlepiej świadczą Alumni Explory – uzdolnione osoby, które dziś studiują i pracują na najlepszych Uniwersytetach w kraju i za granicą. Tak jak Anna Skierska, studentka Uniwersytetu w w Groningen od pięciu lat pracująca nad projektem modyfikacji nanokrystalicznych ogniw słonecznych w celu zwiększenia ich wydajności czy Szymon Gaca, w Explory rozwijający projekt wpływu chelatów IDHA żelaza i miedzi na przyswajanie azotu przez pszenicę, dziś stażysta renomowanego instytutu technologicznego w Walencji. O rozwoju laureatów, ich codzienności i perspektywie na otaczający świat przeczytać można w mediach społecznościowych Explory. Alumni chętnie angażują się w kolejne działania Programu jako mentorzy, ambasadorzy czy prowadzący zajęcia.
Sezon 2022
Po otwarciu sezonu, społeczność Explory czekają kolejne propozycje działań. Już 15 marca startują Regionalne Festiwale Nauki we Wrocławiu, Warszawie, Olsztynie i Łodzi – warsztaty w szkołach połączone z regionalnym etapem konkursu i wirtualnym pitchingiem -prezentacją innowacyjnych projektów młodzieży. W pierwszy dzień wiosny, 21 marca rozpoczyna się rekrutacja szkół do Szkolnych Festiwali Explory – inicjatywy, w której Program udziela licencji na organizację lokalnego Festiwalu i dzieli się wskazówkami o mądrym i skutecznym wsparciu zdolnych uczniów. Kolejne kroki Explory to programy grantowy i mentoringowych czyli precyzyjne wsparcie rozwoju talentów oraz październikowy Gdynia Explory Week – finał konkursu połączony z praktyczna konferencją naukową dotyczącą najnowszych trendów w nauce.
Wszystkie szczegółowe informacje o działaniach Programu znaleźć można na: https://bit.ly/explory_pl

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.