Jak w szumie informacyjnym znaleźć odpowiednie zajęcia pozalekcyjne dla dzieci?
W dzisiejszych czasach dostępność różnorodnych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci jest imponująca. Ogromna ilość możliwości edukacyjnych może być jednak przytłaczająca dla rodziców, którzy nie wiedzą jakie zajęcia wybrać, by pozytywnie wpływały na rozwój dziecka. Szum informacyjny wokół tej kwestii często powoduje trudności w podjęciu decyzji, co będzie najlepsze dla naszych pociech. Pedagog i metodyk, Anetta Grzanek z Superminds Academy zdradza, czym kierować się przy wyborze odpowiednich zajęć.
Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celów, jakie chcemy osiągnąć, zapisując dziecko na zajęcia pozalekcyjne. Czy chodzi o rozwijanie konkretnych umiejętności, kreatywność, czy też może wykorzystanie czasu wolnego w sposób edukacyjny. Wybranie odpowiednich zajęć będzie o wiele łatwiejsze, gdy będziemy mieć jasno określone cele.
- Ten szum edukacyjny, który nas otacza, sprawia że jesteśmy atakowani przeróżnymi ofertami edukacyjnymi. Natomiast wszystkie te oferty dążą do jednego mianownika, czyli zapewnienia, że z danym kursem dziecko odniesie sukces i będzie lepiej przygotowane do dorosłego życia. Zanim zdecydujemy się na wybór lekcji, warto zwrócić uwagę na zainteresowania swojego dziecka. Obserwujmy, w czym wykazuje się nasze dziecko oraz co je pasjonuje. Nie patrzmy na celebrytów, którzy akurat reklamują jakiś kurs, czy na to, co aktualnie jest modne. Wybierając zajęcia odpowiadające zainteresowaniom naszego dziecka, zwiększymy szansę na utrzymanie ich zaangażowania i entuzjazmu. Dodatkowo w społeczeństwie panuje mit mówiący o dwóch półkulach naszego mózgu, według którego w zależności od tego, która z nich dominuje, określamy siebie mianem humanistów, czy np. umysłów ścisłych. Tę „łatkę” już od pierwszych dni w przedszkolu czy szkole przypisujemy naszym dzieciom, a tak naprawdę jest to nieprawda. Jeżeli naszemu dziecku gorzej idzie nauka matematyki, to znaczy, że trzeba inaczej mu ją wyjaśnić, pokazać na innych, bardziej codziennych przykładach – mówi Anetta Grzanek, pedagog i metodyk, a także właścicielka Superminds Academy, w której implementuje japoński system nauczania matematyki.
Przed zapisaniem dziecka na jakiekolwiek zajęcia należy upewnić się, że ośrodek i instruktorzy mają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Warto sprawdzić opinie innych rodziców oraz zapytać o referencje i zdobyte certyfikaty. Jakość zajęć ma ogromne znaczenie, aby dziecko mogło skorzystać z maksymalnych korzyści.
Balans między nauką a zabawą
Zajęcia powinny łączyć rozwój umiejętności z przyjemnością i zabawą. Dzieci najlepiej uczą się, kiedy doświadczają radości i pasji w tym, co robią. Dlatego warto zadbać o balans między nauką a zabawą, aby dziecko czerpało satysfakcję z nauki i chętnie angażowało się w zajęcia.
- W dzisiejszych czasach, w dobie rozwoju technologii, edukacja przesłała być narzędziowa, a stała się rozwojowa. Dlatego szukamy takich programów, które mają dziecko rozwijać, szczególnie w kontekście myślenia kreatywnego, logicznego i analitycznego, a nie takich, które dadzą mu jakąś małą umiejętność, która szybko stanie się nieaktualna we wciąż zmieniającym się świecie. Takim pomysłem na zajęcia pozalekcyjne jest np. matematyka mentalna, która cieszy się rosnącą popularnością. Zajęcia są nie tylko świetną zabawą, ale również rozwijają umiejętność logicznego myślenia, koncentracji oraz zdolności obliczeniowych. Dzięki nim dzieci uczą się rozwiązywać problemy matematyczne w ciekawy i niekonwencjonalny sposób, co wpływa korzystnie na ich rozwój intelektualny. Dodatkowo ta dziedzina ma wpływ na intensywny rozwój potencjału mózgu, dzięki czemu uczeń ma lepszą pamięć, przyswaja więcej informacji, rozwija myślenie analityczne oraz łatwiej uczy się języków obcych, a przede wszystkim uczy myśleć samodzielnie – dodaje ekspertka z Superminds Academy.
Pamiętajmy, że wiele ośrodków oferuje lekcje próbne, które pozwalają dzieciom wypróbować dane zajęcia przed podjęciem dłuższego zobowiązania. Warto skorzystać z tej możliwości i pozwolić swojemu dziecku próbować różnych rzeczy. Pozwala to na odkrycie tego, co lubi i w czym chce się rozwijać.
W zalewie informacji odnalezienie odpowiednich zajęć pozalekcyjnych dla dzieci może być trudne, ale nie jest niemożliwe. Dzięki wyznaczeniu sobie konkretnych celów, badaniu opcji i uwzględnieniu rekomendacji ekspertów, rodzice mogą podjąć dobrą decyzję, która przyczyni się do wszechstronnego rozwoju ich dzieci.
Superminds Academy – szkoły, która uczy matematyki mentalnej rozwijając umiejętności studentów w oparciu o 6 kluczowych kompetencji przyszłości: kompetencje matematyczne, językowe, biznesowe, komputacyjne, miękkie oraz kompetencję w obszarze nauk przyrodniczych.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.