Jak w szumie informacyjnym znaleźć odpowiednie zajęcia pozalekcyjne dla dzieci?
W dzisiejszych czasach dostępność różnorodnych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci jest imponująca. Ogromna ilość możliwości edukacyjnych może być jednak przytłaczająca dla rodziców, którzy nie wiedzą jakie zajęcia wybrać, by pozytywnie wpływały na rozwój dziecka. Szum informacyjny wokół tej kwestii często powoduje trudności w podjęciu decyzji, co będzie najlepsze dla naszych pociech. Pedagog i metodyk, Anetta Grzanek z Superminds Academy zdradza, czym kierować się przy wyborze odpowiednich zajęć.
Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celów, jakie chcemy osiągnąć, zapisując dziecko na zajęcia pozalekcyjne. Czy chodzi o rozwijanie konkretnych umiejętności, kreatywność, czy też może wykorzystanie czasu wolnego w sposób edukacyjny. Wybranie odpowiednich zajęć będzie o wiele łatwiejsze, gdy będziemy mieć jasno określone cele.
- Ten szum edukacyjny, który nas otacza, sprawia że jesteśmy atakowani przeróżnymi ofertami edukacyjnymi. Natomiast wszystkie te oferty dążą do jednego mianownika, czyli zapewnienia, że z danym kursem dziecko odniesie sukces i będzie lepiej przygotowane do dorosłego życia. Zanim zdecydujemy się na wybór lekcji, warto zwrócić uwagę na zainteresowania swojego dziecka. Obserwujmy, w czym wykazuje się nasze dziecko oraz co je pasjonuje. Nie patrzmy na celebrytów, którzy akurat reklamują jakiś kurs, czy na to, co aktualnie jest modne. Wybierając zajęcia odpowiadające zainteresowaniom naszego dziecka, zwiększymy szansę na utrzymanie ich zaangażowania i entuzjazmu. Dodatkowo w społeczeństwie panuje mit mówiący o dwóch półkulach naszego mózgu, według którego w zależności od tego, która z nich dominuje, określamy siebie mianem humanistów, czy np. umysłów ścisłych. Tę „łatkę” już od pierwszych dni w przedszkolu czy szkole przypisujemy naszym dzieciom, a tak naprawdę jest to nieprawda. Jeżeli naszemu dziecku gorzej idzie nauka matematyki, to znaczy, że trzeba inaczej mu ją wyjaśnić, pokazać na innych, bardziej codziennych przykładach – mówi Anetta Grzanek, pedagog i metodyk, a także właścicielka Superminds Academy, w której implementuje japoński system nauczania matematyki.
Przed zapisaniem dziecka na jakiekolwiek zajęcia należy upewnić się, że ośrodek i instruktorzy mają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Warto sprawdzić opinie innych rodziców oraz zapytać o referencje i zdobyte certyfikaty. Jakość zajęć ma ogromne znaczenie, aby dziecko mogło skorzystać z maksymalnych korzyści.
Balans między nauką a zabawą
Zajęcia powinny łączyć rozwój umiejętności z przyjemnością i zabawą. Dzieci najlepiej uczą się, kiedy doświadczają radości i pasji w tym, co robią. Dlatego warto zadbać o balans między nauką a zabawą, aby dziecko czerpało satysfakcję z nauki i chętnie angażowało się w zajęcia.
- W dzisiejszych czasach, w dobie rozwoju technologii, edukacja przesłała być narzędziowa, a stała się rozwojowa. Dlatego szukamy takich programów, które mają dziecko rozwijać, szczególnie w kontekście myślenia kreatywnego, logicznego i analitycznego, a nie takich, które dadzą mu jakąś małą umiejętność, która szybko stanie się nieaktualna we wciąż zmieniającym się świecie. Takim pomysłem na zajęcia pozalekcyjne jest np. matematyka mentalna, która cieszy się rosnącą popularnością. Zajęcia są nie tylko świetną zabawą, ale również rozwijają umiejętność logicznego myślenia, koncentracji oraz zdolności obliczeniowych. Dzięki nim dzieci uczą się rozwiązywać problemy matematyczne w ciekawy i niekonwencjonalny sposób, co wpływa korzystnie na ich rozwój intelektualny. Dodatkowo ta dziedzina ma wpływ na intensywny rozwój potencjału mózgu, dzięki czemu uczeń ma lepszą pamięć, przyswaja więcej informacji, rozwija myślenie analityczne oraz łatwiej uczy się języków obcych, a przede wszystkim uczy myśleć samodzielnie – dodaje ekspertka z Superminds Academy.
Pamiętajmy, że wiele ośrodków oferuje lekcje próbne, które pozwalają dzieciom wypróbować dane zajęcia przed podjęciem dłuższego zobowiązania. Warto skorzystać z tej możliwości i pozwolić swojemu dziecku próbować różnych rzeczy. Pozwala to na odkrycie tego, co lubi i w czym chce się rozwijać.
W zalewie informacji odnalezienie odpowiednich zajęć pozalekcyjnych dla dzieci może być trudne, ale nie jest niemożliwe. Dzięki wyznaczeniu sobie konkretnych celów, badaniu opcji i uwzględnieniu rekomendacji ekspertów, rodzice mogą podjąć dobrą decyzję, która przyczyni się do wszechstronnego rozwoju ich dzieci.
Superminds Academy – szkoły, która uczy matematyki mentalnej rozwijając umiejętności studentów w oparciu o 6 kluczowych kompetencji przyszłości: kompetencje matematyczne, językowe, biznesowe, komputacyjne, miękkie oraz kompetencję w obszarze nauk przyrodniczych.
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.