Komunikaty PR

Jak zaplanować weselne menu dla wegan i wegetarian?

2023-03-27  |  01:00
Biuro prasowe

10 proc. Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 6 proc. to weganie – wskazują najnowsze badania[1]. Najwięcej osób, które nie jedzą produktów odzwierzęcych, jest w grupie wiekowej 25-34 lata, zaś wegetarian – w grupie 18-24 lata. To cenna informacja dla wszystkich podmiotów, które organizują przyjęcia weselne. Z roku na rok liczba konsumentów, którzy nie spożywają mięsa, wzrasta. Jak dostosować menu, by nasi goście byli zadowoleni? Jakie dania są obecnie na topie?

Zarówno w Polsce, jak i na świecie sukcesywnie wzrasta liczba osób, które rezygnują ze spożywania mięsa na rzecz roślinnych zamienników. Zjawisko jest efektem pobudek ekologicznych i wkraczania na rynek nowego pokolenia, które jest bardziej świadome niż starsze generacje.

Silny trend wege

Jeszcze w 2000 roku do niejedzenia mięsa przyznawał się zaledwie 1 proc. Polaków – wynika z danych CBOS. Dziś to już 10 proc. konsumentów. Podczas organizacji przyjęcia weselnego warto wziąć pod uwagę obecne trendy i zaproponować naszym gościom unikalne menu, które będzie dedykowane wegetarianom i weganom.

 – Organizacja wesela to wyzwanie i warto móc liczyć na pomoc doświadczonego partnera, aby uniknąć sytuacji, które mogą nas zaskoczyć. Podczas przyjęcia ogromną rolę odgrywa sala, w której odbywa się impreza. Ważnym czynnikiem jest także dobór muzyki i zespół lub DJ, w zależności od tego, na którą opcję zdecyduje się para młoda. Kolejnym elementem – jakże istotnym – jest menu. Obecnie wiele par pyta o możliwość podawania dań także w wersjach wegańskich i wegetariańskich. To ogromne wyzwanie dla organizatorów. Należy bowiem zapewnić główne dania, a także desery czy przekąski na zimno, w dwóch, a czasem trzech wariantach – wyjaśnia Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy.

Ekspertka zauważa, że silne trendy wegańskie i wegetariańskie na stałe zagościły w branży weselnej. A jakie potrawy są na topie?

Postaw na modne i zdrowe dania

Polacy najchętniej spróbowaliby roślinnych zamienników pierogów – 35 proc., kotletów – 33 proc., pizzy – 32 proc., burgerów – 29 proc. i zup, np. rosołu, pomidorowej czy żurku[2]. A co jest na topie i króluje na weselnych stołach w wersji zielonej?

Jeśli chodzi o przystawki, dużym zainteresowaniem cieszą się falafele z chrupiącym jarmużem, hummus z pieczonymi warzywami, a także carpaccio z pieczonego buraka z pomarańczą – wymienia Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy. – Równie często w menu weselnym pojawiają się rolady serowe ze szpinakiem, jak również jajka faszerowane czy wege paszteciki zawijane w cieście francuskim. Świetnie sprawdzają się deski serów czy zamienniki wędlin. W naszym menu posiadamy cały wachlarz potraw do wyboru. Zarówno weganie, jak i wegetarianie znajdą coś dla siebie. – zapewnia.

Jakie dania główne są na topie w wersji bezmięsnej?

  • Kremy z pomidorów, buraków, szparagów.
  • Makarony z warzywami.
  • Sojowe kotlety w lekkim, wegańskim sosie.
  • Pulpety warzywne.
  • Smażona kania.

Co jest istotne podczas przygotowywania i układania menu? 

Najistotniejszym czynnikiem – zdaniem Joanny Hoc-Kopiej – jest podawanie gościom zdrowych i tradycyjnych dań, co bynajmniej nie oznacza, że są… nudne.

 – Od wielu lat podróżujemy po różnych zakątkach świata, poszukując ciekawych smaków, aromatów, przypraw i zaskakujących potraw. Są one dla nas natchnieniem do kulinarnych eksperymentów albo powrotów do smaków dzieciństwa. Warto bazować na tradycyjnych smakach, ale urozmaicać je i tym samym podawać gościom wyjątkowe dania. Kuchnia wegańska i wegetariańska nie są nudne – wystarczy mieć odpowiedni pomysł na danie – podpowiada ekspertka.

 


[1] "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021"

[2] Raport Pyszne.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.