Jak zmienił się podział obowiązków w polskich domach?
W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe, zwłaszcza jeśli chodzi o robienie większych zakupów. Jednak nadal to kobiety głównie odpowiadają za przygotowanie posiłków i codzienne zakupy. To główne spostrzeżenia płynące z badania konsumenckiego, które przeprowadziła na początku 2024 roku FRoSTA – jedna z wiodących marek w kategorii dań mrożonych. Jak zmieniał się podział ról w ostatnich latach i co z niego wynika? Oto kilka najciekawszych wniosków.
Kobiety królują w kuchni i na codziennych zakupach
Ostatnie trzy lata to ponad dwukrotny wzrost zaangażowania kobiet w obowiązki domowe związane z gotowaniem i codziennymi zakupami. W 2021 roku tylko 1/5 kobiet zajmowała się codziennymi zakupami, w 2024 r. jest to już 40%. Dla porównania, rola męża lub partnera w tym zadaniu spadła znacząco – o 75%. Również w kuchni widać zmiany – w tym roku udział pań w przygotowywaniu posiłków wzrósł o ponad połowę do 42% w przypadku ciepłych i większych posiłków, a także z 19% na 43% przy mniejszych posiłkach.
Panowie dominują na dużych zakupach
Mężczyźni coraz częściej angażują się w robienie dużych zakupów. Obecnie, aż 60% ankietowanych deklaruje, że realizacja większych zakupów leży po ich stronie. Zaangażowanie mężczyzn wpływa jednocześnie na zmniejszenie udziału żon lub partnerek w tej czynności – tylko co dziewiąty ankietowany wskazał, że jest to jej obowiązek. Może to wskazywać na dążenie mężczyzn do równowagi w podziale obowiązków domowych i przekłada się jednocześnie na zwiększenie ich wpływu na decyzje w wyborze produktów.
Zmiana pokoleniowa – rodzice i dzieci
W przeprowadzonych badaniach wybrzmiewa także zmiana pokoleniowa, a w związku z tym różnice w podziale prac domowych wśród rodziców i dzieci. Zauważalny jest znaczący spadek – o ponad 60% – uczestnictwa dzieci do lat 18 w wykonywaniu codziennych drobnych zakupów. Obecnie jedynie 1% badanych wskazało, że za drobne zakupy odpowiadają dzieci w przedziale wiekowym od 10 do 18 lat. W 2024 r. wzrosło natomiast zaangażowanie rodziców w dużych zakupach – z 4% do 10%. Co warte podkreślenia, ich rola w przygotowywaniu posiłków również zwiększyła się ponad trzykrotnie w odniesieniu do 2021 r. Jest szczególnie widoczne w przedziale wiekowym 25-29 lat. Jedną z przyczyn tego wzrostu stanowią zmiany społeczne, związane z czasem wspólnego mieszkania z rodzicami. Obecnie średni wiek wyprowadzki z rodzinnego domu w Polsce to 29 lat, co może wpływać na podział obowiązków.
Zmiany obserwowane w podziale ról i domowych obowiązków mogą mieć długofalowe znaczenie dla postrzegania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Chociaż kobiety nadal wykonują większość prac domowych, mężczyźni częściej angażują się w codzienne obowiązki. Przeprowadzone przez FRoSTĘ badania potwierdziły, że w polskich gospodarstwach domowych występują stopniowe zmiany w podziale obowiązków wśród członków rodziny i współpraca w zarządzaniu gospodarstwem domowym.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w styczniu 2024 roku na grupie 1031 osób w przedziale wiekowym 18-70 lat z całej Polski.
FRoSTA to marka mrożonych produktów rybnych, warzyw i dań gotowych. Bestsellerem FRoSTY od lat pozostają Złote paluszki rybne, ale w portfolio marki znajdują się także warzywa na patelnię, ryby z pieca, gotowe dania z ryżem czy makaronem. Produkty FRoSTY powstają zgodnie z filozofią 100% naturalnego smaku – w ich składzie nie ma żadnych dodatków do żywności. Firma posiada certyfikaty ISO 9001, IFS oraz BRC. W swojej fabryce w Bydgoszczy zatrudnia około 600 pracowników. FRoSTA należy do międzynarodowej grupy FRoSTA AG z siedzibą w Niemczech. Produkty FRoSTY trafiają do konsumentów w wielu europejskich krajach, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii czy Węgier.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.