Jak zmienił się podział obowiązków w polskich domach?
W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe, zwłaszcza jeśli chodzi o robienie większych zakupów. Jednak nadal to kobiety głównie odpowiadają za przygotowanie posiłków i codzienne zakupy. To główne spostrzeżenia płynące z badania konsumenckiego, które przeprowadziła na początku 2024 roku FRoSTA – jedna z wiodących marek w kategorii dań mrożonych. Jak zmieniał się podział ról w ostatnich latach i co z niego wynika? Oto kilka najciekawszych wniosków.
Kobiety królują w kuchni i na codziennych zakupach
Ostatnie trzy lata to ponad dwukrotny wzrost zaangażowania kobiet w obowiązki domowe związane z gotowaniem i codziennymi zakupami. W 2021 roku tylko 1/5 kobiet zajmowała się codziennymi zakupami, w 2024 r. jest to już 40%. Dla porównania, rola męża lub partnera w tym zadaniu spadła znacząco – o 75%. Również w kuchni widać zmiany – w tym roku udział pań w przygotowywaniu posiłków wzrósł o ponad połowę do 42% w przypadku ciepłych i większych posiłków, a także z 19% na 43% przy mniejszych posiłkach.
Panowie dominują na dużych zakupach
Mężczyźni coraz częściej angażują się w robienie dużych zakupów. Obecnie, aż 60% ankietowanych deklaruje, że realizacja większych zakupów leży po ich stronie. Zaangażowanie mężczyzn wpływa jednocześnie na zmniejszenie udziału żon lub partnerek w tej czynności – tylko co dziewiąty ankietowany wskazał, że jest to jej obowiązek. Może to wskazywać na dążenie mężczyzn do równowagi w podziale obowiązków domowych i przekłada się jednocześnie na zwiększenie ich wpływu na decyzje w wyborze produktów.
Zmiana pokoleniowa – rodzice i dzieci
W przeprowadzonych badaniach wybrzmiewa także zmiana pokoleniowa, a w związku z tym różnice w podziale prac domowych wśród rodziców i dzieci. Zauważalny jest znaczący spadek – o ponad 60% – uczestnictwa dzieci do lat 18 w wykonywaniu codziennych drobnych zakupów. Obecnie jedynie 1% badanych wskazało, że za drobne zakupy odpowiadają dzieci w przedziale wiekowym od 10 do 18 lat. W 2024 r. wzrosło natomiast zaangażowanie rodziców w dużych zakupach – z 4% do 10%. Co warte podkreślenia, ich rola w przygotowywaniu posiłków również zwiększyła się ponad trzykrotnie w odniesieniu do 2021 r. Jest szczególnie widoczne w przedziale wiekowym 25-29 lat. Jedną z przyczyn tego wzrostu stanowią zmiany społeczne, związane z czasem wspólnego mieszkania z rodzicami. Obecnie średni wiek wyprowadzki z rodzinnego domu w Polsce to 29 lat, co może wpływać na podział obowiązków.
Zmiany obserwowane w podziale ról i domowych obowiązków mogą mieć długofalowe znaczenie dla postrzegania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Chociaż kobiety nadal wykonują większość prac domowych, mężczyźni częściej angażują się w codzienne obowiązki. Przeprowadzone przez FRoSTĘ badania potwierdziły, że w polskich gospodarstwach domowych występują stopniowe zmiany w podziale obowiązków wśród członków rodziny i współpraca w zarządzaniu gospodarstwem domowym.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w styczniu 2024 roku na grupie 1031 osób w przedziale wiekowym 18-70 lat z całej Polski.
FRoSTA to marka mrożonych produktów rybnych, warzyw i dań gotowych. Bestsellerem FRoSTY od lat pozostają Złote paluszki rybne, ale w portfolio marki znajdują się także warzywa na patelnię, ryby z pieca, gotowe dania z ryżem czy makaronem. Produkty FRoSTY powstają zgodnie z filozofią 100% naturalnego smaku – w ich składzie nie ma żadnych dodatków do żywności. Firma posiada certyfikaty ISO 9001, IFS oraz BRC. W swojej fabryce w Bydgoszczy zatrudnia około 600 pracowników. FRoSTA należy do międzynarodowej grupy FRoSTA AG z siedzibą w Niemczech. Produkty FRoSTY trafiają do konsumentów w wielu europejskich krajach, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii czy Węgier.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.