JUŻ WRÓTCE GALA FINAŁOWA KONKURSU TUBĄDZIN DESIGN AWARDS 2020
Gala finałowa Tubądzin Design Awards 2020 odbędzie się 25 lutego, o godzinie 18.00, w gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Ze względu na obostrzenia sanitarne i bezpieczeństwo gości, zorganizowana jest ona bez udziału szerokiej publiczności, jednak transmisja na żywo, w trzech wersjach językowych, dostępna będzie na stronie: www.tubadzin.pl/TDAFINALGALA
Galę poprzedzi panel dyskusyjny „Projektowanie szczęścia” o godz. 17.00, w którym uczestniczyć będą członkowie jury: wybitni architekci Boris Kudlička (Polska), Martin Duplantier (Francja), a także redaktor naczelna magazynu Elle Decoration Polska, Małgorzata Szczepańska oraz Ewa Kryszkiewicz, psycholog biznesu, Manager ds. Rozwoju i Współpracy z Architektami w Grupie Tubądzin. Ze specjalnego studia we Lwowie połączy się z zebranymi ukraińska członkini jury, architektka Oksana Shumelda. Wydarzenie poprowadzi dziennikarz Jarosław Kuźniar.
Goście panelu pochylą się nad tematem niezmiennych czynników wpływających na podejmowanie decyzji konsumenckich – bez względu na zmienną rzeczywistość. Tematy dotkną także osobistych wartości klientów i architektów oraz wyzwań, które stawia przed sobą architektura, nie tylko w związku z czasem pandemii, ale także z dobrostanem jednostki oraz indywidualnym doświadczeniem przedmiotów i przestrzeni przez ich użytkowników.
O KONKURSIE
Tubądzin Design Awards, którego organizatorem jest Grupa Tubądzin, to konkurs dla architektów, projektantów i studentów z całego świata i jeden z najbardziej cenionych konkursów architektonicznych w Polsce. Projektanci i architekci, pragnący wziąć udział w konkursie, zobowiązani byli zgłosić minimum jeden projekt w wybranej kategorii konkursowej: Young Power, Everyday Design lub Unlimited Architecture. Mogli to zrobić w trzech, osobno nagradzanych, etapach konkursu. Prace oceniało międzynarodowe jury. Projekty nagrodzone w poszczególnych etapach można obejrzeć tutaj:
I ETAP
https://www.tubadzin.pl/komunikaty-prasowe/przedstawiciele-pieciu-krajow-finalistami-i-etapu-tubadzin-design-awards
II ETAP
https://www.tubadzin.pl/komunikaty-prasowe/znamy-zwyciezcow-ii-etapu-tubadzin-design-awards
III ETAP
https://www.tubadzin.pl/komunikaty-prasowe/kobiety-zgarnely-prawie-wszystkie-nagrody-iii-etapu-tubadzin-design-awards
Tegoroczna edycja Tubądzin Design Awards postawiła przed projektantami zupełnie nowe, nieoczekiwane wyzwania. W 2020 r., w związku z pandemią wirusa SARS-CoV-2, koniecznością wielu obostrzeń, dystansu społecznego i pracy zdalnej, zmieniło się także myślenie o powinnościach architektury i zadaniach tych, którzy ją tworzą. Dlatego też organizatorzy zdecydowali się na stworzenie nowej kategorii konkursowej – Future NOW. Postawiła ona przed architektami, projektantami i studentami kierunków związanych ze wzornictwem zadanie zaprojektowania rozwiązań dla przyszłości, która dzieje się na naszych oczach. Jury szukało projektów, które przedstawią rozwiązania projektowe dla przestrzeni oddających mobilność pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Zwycięskie prace z całego świata, nagrodzone w każdym z etapów konkursu, można znaleźć tutaj:
I ETAP
https://www.tubadzin.pl/komunikaty-prasowe/projektanci-z-azji-triumfuja-w-i-edycji-konkursu-future-now
II ETAP
https://www.tubadzin.pl/komunikaty-prasowe/projekt-z-malezji-zwyciezca-w-ii-etapie-konkursu-future-now
HASŁA PRZEWODNIE
Ramy tematyczne, w jakie organizatorzy ujęli tegoroczną edycję, pozwoliły uczestnikom uwzględnić potrzeby zmieniającego się świata w swoich projektach. Tubądzin Design Awards 2020 odbywał się pod hasłami przewodnimi #freedom, #future oraz #nature. Pierwsze z nich było nawiązaniem do możliwości, jakie dają współczesny design, technologia, wiedza oraz wyobraźnia, zmieniająca rzeczywistość na jeszcze piękniejszą. Drugie z haseł wiązało się z koniecznością myślenia o przyszłości w kontekście „elastyczności” architektury, podążającej za szybko zmieniającymi się funkcjami przestrzeni publicznych i prywatnych. Trzecie przypominało o obowiązkach architektury wobec przyrody, jednak podczas pandemii stało się odzwierciedleniem potrzeby bliskości natury.
JURY
Jury konkursu reprezentują międzynarodowi eksperci i praktycy w swojej dziedzinie: Boris Kudlička (Polska, przewodniczący jury), światowej sławy scenograf, projektant wnętrz i ekspozycji; Małgorzata Szczepańska (Polska), redaktorka naczelna magazynu Elle Decoration, scenografka, projektantka wnętrz i ekspozycji, producentka sesji zdjęciowych; Martin Duplanitier (Francja), architekt, projektant, założyciel Martin Duplantier Architects SAS, Prezydent francuskiej rady architektonicznej „Architecture et Maitrise d’Ouvrage”; Oksana Shumelda (Ukraina), architektka, designerka, współzałożycielka i opiekunka kreatywna studia „O.M.Shumelda” oraz Tomasz Smus (Polska), architekt marki Grupy Tubądzin.
NAGRODA
Zdobywca Grand Prix może wybrać spośród dwóch nagród, zaproponowanych przez organizatorów, zgodnie z hasłami przewodnimi konkursu – wizytę w Abu Zabi (#future) lub wycieczkę na Islandię (#nature).
Pierwszy z wyborów oznacza wizytę w Masdar City, w pełni ekologicznym mieście zbudowanym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jego unikalność polega na tym, że nie emituje dwutlenku węgla i jest zasilane jedynie energią odnawialną, głównie słoneczną, wiatrową, wodną oraz biopaliwową. Projekt ten łączy najnowocześniejsze technologie, współczesną architekturę i naturalne źródła energii, pokazując jak mogą wyglądać miasta przyszłości. Projekt cieszy się dużym poparciem międzynarodowej organizacji ekologicznej WWF.
Z kolei Islandia leży zaledwie dwa stopnie na południe od północnego koła podbiegunowego. Jest jednym z niewielu krajów, w których można podziwiać zorzę polarną. Stolica Islandii znajduje się w czołówce proekologicznych miast na świecie. Podróż na Islandię łączy ze sobą świat natury z architekturą i pokazuje jak te dwa obszary wzajemnie się przenikają.
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.