Komunikaty PR

Kawa na sensorycznym radarze

2021-12-21  |  05:50
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Myśleliście, że kawa może być tylko mniej lub bardziej gorzka, ewentualnie kwasowa? Nic z tych rzeczy! Profesjonalni bariści są w stanie wyczuć w niej nuty kwiatowe, orzechowe, czekoladowe, a nawet pikantne. Wszystko zależy od jakości ziaren, miejsca ich uprawy i sposobu palenia. W fachowej ocenie walorów aromatycznych i smakowych kawy pomaga diagram radarowy. Dzięki niemu każdy może dobrać określony gatunek czy mieszankę dopasowaną do swoich własnych preferencji. Sprawdź jak się to robi!

Nie ma wątpliwości co do tego, że kawę lubimy i chętnie po nią sięgamy, ale czy naprawdę się na niej znamy? Większość Polaków orientuje się czym jest espresso a czym cappuccino, ale czy tak samo dobrze wie, czym różni się Arabika od Robusty? Nie mówiąc już o różnicach między średniowypaloną brazylijską Minas Gerais a peruwiańską Santa Cruz. To, że w jednej kluczową rolę odgrywa niska kwasowość, a w drugiej aromaty cytrusów nie jest wiedzą zastrzeżoną. Profesjonaliści chętnie dzielą się informacjami na temat cech charakterystycznych różnych odmian kawy. Dla laika określenia typu: body czy stopień wypalenia mogą jednak niewiele mówić. W ich zrozumieniu pomagają opisy tworzone przez znawców, ale też wykres, który analizuje kluczowe elementy smaku i aromatu. Jak czytać taki diagram, by dobrać kawę dopasowaną do własnych preferencji?

Wszystkie wymiary kawy

Według badań, ponad 80 proc. z nas pije kawę regularnie, a przeciętny Polak spożywa jej ok. 95 l rocznie[1]. Mimo, że wciąż sporą część sprzedaży stanowi mało ceniona przez specjalistów wersja rozpuszczalna, to coraz częściej sięgamy także po wysokiej jakości kawę ziarnistą. Jednocześnie przybywa koneserów, zwracających uwagę na miejsce pochodzenia ziarna czy sposób jego uprawy i wypalenia, które wpływają na określone walory smakowe. W ich ocenie pomaga wykres radarowy, który w czytelny sposób pokazuje charakterystyczne cechy sensoryczne. Do podstawowych elementów spektrum kawowego diagramu należą:

  • body – czyli tzw. cielistość, gęstość naparu
  • stopień palenia ziaren - decydujący m.in. o gorzkości i mocy
  • kwasowość – której nie należy mylić z kwaśnością
  • słodkość – kojarząca się czasem z nutami miodu lub karmelu
  • czekoladowość – rozpięta od czystego kakaowca do mlecznej czekolady
  • orzechowość – zróżnicowana tak, jak gatunki orzechów
  • pikantność – kojarząca się czasem z pieprzem, a czasem z imbirem
  • owocowość – przybierająca postać aromatów jabłka, gruszki czy ananasa
  • kwiatowość – od lawendy i hibiskusa po nuty rumianku czy jaśminu
  • aromat i jego intensywność

Prawda jest taka, że wielu z nas trudno jest określić jakie cechy powinna mieć idealna kawa. Jeśli chcemy dobrać gatunek dopasowany do naszego gustu powinniśmy być otwarci na nowe propozycje, stale próbować i testować. W pierwszej kolejności trzeba stawiać na jakość, gdyż kawa będzie zawsze tak dobra, jak ziarno, z którego została zaparzona – mówi Michał Kibler, współtwórca marki Qethereal odpowiadający za selekcję kaw, a zarazem utytułowany barista. – Wybierając kawę, czasem łatwiej jest określić to, co nam ewidentnie nie smakuje. Cechą, na którą Polacy zwracają szczególną uwagę jest kwasowość, mylona niestety z kwaśnością. Kwasowość zależy przede wszystkim od gatunku kawy. Jej wyższym poziomem cechuje się Arabika, która dzięki temu jest zdecydowanie łagodniejsza od Robusty. Bardziej kwasowa będzie też kawa jaśniej palona. Nieprzyjemna kwaśność to natomiast wynik nieprawidłowego zaparzania kawy – dodaje.

Narzędzie sensoryczne

Cechy typu kwasowość, goryczka czy owocowy aromat świetnie obrazuje tzw. diagram radarowy, który równocześnie porównuje kilka, równie istotnych zmiennych. Obiektywnie nie można przecież stwierdzić, że smak słodki jest ważniejszy od gorzkiego. Każdy z nas ma jednak swoje indywidualne preferencje odnośnie tego, jak bardzo coś ma być słodkie lub gorzkie. Zobrazowanie intensywności tych cech jest zatem świetną podpowiedzią ułatwiającą wybór. Na wykresie radarowym można jednocześnie pokazać wiele elementów smaku i aromatu, dlatego chętnie korzystają z niego nie tylko producenci kawy, ale także herbaty, wina czy rzemieślniczego piwa.

Wykres radarowy często stosowany jest przez baristów i sensoryków analizujących walory smakowe i aromatyczne danego produktu. Czasem zamieszczany jest jednak również na opakowaniach np. kawy. Ułatwia to klientom wybór określonego gatunku czy mieszanki. Najlepsza to przecież zawsze ta kawa, która najlepiej wpisuje się w nasze gusta. Dzięki diagramowi klienci od początku wiedzą czego spodziewać się po zawartości opakowania i mogą wybrać dokładnie to, na co mają ochotę. Dla największych koneserów, równie istotne co cechy aromatyczne i smakowe są także informacje mówiące o sposobie obróbki i palenia ziaren, dacie ich zbioru, a nawet wysokości, na jakiej były uprawiane – tłumaczy Michał Kibler, współtwórca marki Qethereal.

Pewnie jeszcze sporo kawy w ekspresie upłynie zanim Polacy nauczą się rozpoznawać cechy różnych gatunków ziaren, dlatego trochę kawowej edukacji na pewno nie zaszkodzi. Informacje na opakowaniach z nikogo nie zrobią konesera, ale mogą pomóc w wyborze kawy, która najbardziej zadowoli nasze podniebienie.


[1] Raport INSE Research „Rynek kawy”, 2020 r

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Konsument

Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.