Komunikaty PR

KGW dzielą się z Polakami swoimi ekopraktykami – rozstrzygnięcie konkursu

2022-09-02  |  10:00
Biuro prasowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w ramach kampanii „Nasz klimat”, zaprosiło Koła Gospodyń Wiejskich z całego kraju do konkursu „W moim domu nic się nie marnuje”. Swoimi ekopraktykami podzieliło się 230 Kół, a kreatywność wielu rozwiązań zachwyciła jurorów.

Głównym celem konkursu była promocja zachowań ekologicznych w gospodarstwach domowych. Wśród najczęściej wymienianych były te związane z oszczędzaniem wody lub niemarnowaniem żywności. Uczestnicy często opisywali swoje przydomowe zbiorniki na deszczówkę, sposoby wykorzystania wody, np. po myciu warzyw lub owoców, a także chętnie dzielili się przepisami na spożytkowanie kuchennych resztek, np. w formie nawozów do roślin.

Skierowanie konkursu do Kół Gospodyń Wiejskich okazało się wielkim sukcesem. Uczestnicy wykazali się bardzo dużym zaangażowaniem i niejednokrotnie dzielili się z nami praktykami, które w ich rodzinach są stosowane od pokoleń. Zaprezentowane przez nich ekopraktyki są nie tylko proste w zastosowaniu, ale i skuteczne. Każdy z nas powinien podejmować małe kroki i wprowadzać rozwiązania we własnym domu, które będą miały pozytywny wpływ na klimat
– jak widać po konkursowych zgłoszeniach, rozwiązań jest mnóstwo –
podsumowuje rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka.

Komisja konkursowa oceniała nie tylko zgodność treści pracy z tematyką konkursu, ale także oryginalność ekopraktyki, jej pozytywny wpływ na klimat, użyteczność i łatwość powszechnego zastosowania, a także kreatywność i innowacyjność.

Największą liczbę punktów przyznano, a tym samym laureatami konkursu zostały:

  • 1 miejsce - KGW Frydman „Frydmańsko Wyciyracka”: zniszczone koszule i inne materiały członkinie KGW tną na paski i zwijają w kłębki. Wieczorami „heklują” rozmaite, wymyślne wzory wyciyracek. Gotowe chodniki układają przed izbą do wycierania butów. Co ładniejsze, trafiają do pomieszczeń mieszkalnych, tym samym dekorując podłogi.
  • 2 miejsce - KGW Błażejewo „Zero waste”: Panie ograniczają ilość wyrzucanych resztek. W ciekawy sposób przedstawiły sprawdzone sposoby na niemarnowanie żywności i wykorzystywanie resztek z kuchni, m. in. przez: oddawanie nadmiaru żywności do jadłodzielni, przygotowywanie nawozu ze skórek banana, proponowanie posiłków przygotowywanych z resztek.
  • 3 miejsce - KGW Dąbrówka „Miętowe woreczki”: członkinie odzyskują raz już wykorzystane materiały. Do uszytych woreczków wkładają miętowy susz. Często, aby woreczki były jeszcze bardziej skuteczne, dodają do miętowego suszu suszoną lawendę, suszoną ostrą paprykę czy suszone skórki z pomarańczy lub mandarynki. Tak przygotowany produkt zawiązują sznureczkiem i dodają do niego opis na ciemnym papierze z makulatury. Takie woreczki umieszczają nie tylko w szafach z odzieżą, ale również w kuchennych szafkach z artykułami spożywczymi.

Wyróżnienia uzyskały następujące prace konkursowe:

1. KGW Brzozie „Ciepło z pestki”

2. KGW Golce „Muzyka z domowego śmietnika, czyli eko instrumenty”

3. KGW Janowo „Woskowijka, czyli zrób sobie folię spożywczą”

4. KGW Kuraszewo „Drugie życie tekstyliów”

5. KGW Brody „Z deszczówką ekologiczniej”

6. KGW Skubianka „Drzewo za wianek”

7. KGW Kluczkowo „Ocet i soda dobre na wszystko”

Wyniki dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/konkurs-dla-kgw-w-moim-domu-nic-sie-nie-marnuje-rozstrzygniety

W ramach konkursu przewidziano atrakcyjne nagrody. Laureaci, którzy zajęli pierwszy trzy miejsca, zdobyli dla swoich Kół środki finansowe, które mogą przeznaczyć na wsparcie lub rozwój dalszej ekodziałalności – np. sfinansowaniu ciekawych prelekcji ze specjalistami od rozwiązań proekologicznych lub warsztatów zero-waste.

Podejmowanie inicjatyw i działań na rzecz klimatu, to nasz wspólny obowiązek. Każdy z nas może włączyć się w proekologiczne działania i stosować je w swoim domu. Nagrodzone prace laureatów oraz wyróżnione zgłoszenia zostaną umieszczone w specjalnie przygotowanym
e-booku „Domowy Poradnik Ekonawyków”. Ebook zostanie opublikowany m.in. na stronie kampanii „Nasz Klimat”: www.naszklimat.gov.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Farmacja

Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu

Rocznie w Polsce wystawia się ponad ćwierć miliona recept na antykoncepcję awaryjną. Jednocześnie świadomość na temat tzw. tabletki dzień po, choć rośnie, wciąż jest niewystarczająca. Eksperci kampanii Poranek PO wskazują na szereg mitów, które wciąż pokutują wokół tego tematu i które mogą nawet zniechęcać kobiety do sięgania po antykoncepcję awaryjną, np. dotyczące mechanizmu jej działania czy skutków długoterminowych. Dlatego podkreślają także potrzebę edukowania poszczególnych grup pacjentek, ale także ich partnerów. Jedną z takich inicjatyw edukacyjnych jest kampania Poranek Po.

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.