Klient z problemem? No problem
Wielu ekspertów podkreśla, że stosunkowo niewilekie straty w czasie pandemii poniosły te firmy, które miały specjalistyczny produkt, odpowiadający potrzebom zdefiniowanej grupy klientów. W branży spożywczej najmniejsze spadki odnotowali przedsiębiorcy wytwarzający żywność funkcjonalną. Powodem jest zapewne m.in. fakt, że co czwarty Polak jest na jakiejś diecie.
Dokładnie tematowi przyjrzało się Centrum Badania Opinii Publicznej (CEBOS). Wnioski badań zawarło w publikacji “Polak na diecie”, która ukazała się w ubiegłym roku. Najczęściej ze swojego jadłospisu eliminowali określone produkty ludzie młodzi (do 24 roku życia), wykształceni i dość zamożni. Przeważają wśród nich kobiety. Najwięcej, bo aż 57 proc., chce zrezygnować z cukru i zawierających go słodyczy, 20 proc. z alkoholu, a 14 proc. z glutenu. Najważniejszym powodem przejścia na dietę jest zdrowie - nietolerancja glutenu lub mleka krowiego, alergie pokarmowe oraz chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. I co najważniejsze, aż 77 proc. badanych było zadowolonych z rezultatów wprowadzonej diety.
Zdrowe przekąski się obroniły
Firmy produkujące słodycze i słodkie przekąski to nadal jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku, odnotowujący z roku na rok duży (nawet dwucyfrowy) przyrost. W ubiegłym roku osiągnął obroty na poziomie ponad 12,5 mld zł (źródło: Nielsen). Większość przedsiębiorców widząc wykresy dostosowuje się do nowych trendów. Robią to i międzynarodowe giganty gospodarcze, i krajowe sieci, i rodzinne manufaktury.
Ofertę niektórych ukształtowała jednak nie tylko korzystna koniunktura, ale także konsumencka, oddolna inicjatywa. Tak było na przykład z Fit Cake, które powstało w Białymstoku w 2016 roku z powodu braku na lokalnym rynku zdrowych słodyczy. Przez cztery lata rozwinęło się w liczącą 14 punktów sieć franczyzową. Biznes wymyśliła Ewelina Choińska, zawodniczka fitness, która miała problem ze znalezieniem dla siebie odpowiednich artykułów.
- Już w pierwszych dniach od uruchomienia lokalu wiedziałam, że jest zapotrzebowanie na żywność dla sportowców i osób na specjalnej diecie. Na posiłki zbilansowane, z krótką etykietą, na której wyraźnie opisane będą też tzw. makroskładniki, czyli białko, węglowodany i tłuszcz. Podeszliśmy do sprawy ideowo. Wypisaliśmy na szyldzie hasło “ No sugar, no problem” i produkując słodycze nie schodzimy z tego kursu ani o milimetr, a klienci to doceniają - mówi Ewelina Choińska z Fit Cake.
- Ostatnio wyraźniej zarysowuje się też trend “No gluten”. Coraz więcej ludzi przychodzi do nas jak do apteki, bo tylko tu może się zapatrzyć w ciasta bez cukru, bezglutenowe torty i zdrowe słodycze. Około 10 proc naszych klientów to osoby, które musiały zrezygnować z glutenu z powodów zdrowotnych, np. są chore na celiakię. Bardzo duża grupa to dzieci z różnego rodzaju alergiami czy chorobami układu pokarmowego. One, jak każde dziecko, lubią słodycze, a my im zapewniamy takie, które nie szkodzą - dodaje współwłaścicielka Fit Cake.
Pandemia nie dotknęła wytwórców zdrowych słodyczy tak bardzo jak zwykłych cukierni czy kawiarni. O ile tamte odnotowały 80 proc. spadki, Fit Cake tylko 20 proc.
Bezglutenowe torty z certyfikatem
- Jest to ważne szczególnie dla osób chorych, np.na celiakię, u których nawet to, że do mąki pszennej i ryżowej używane są te same naczynia, czy przechowywane są w jednej szafce, może doprowadzić do niebezpiecznej dla życia reakcji - mówi Ewelina Choińska. - Kupując u nas mają pewność, że bezglutenowe torty, ciasta bez cukru, batony, lody i inne smakołyki są bezpieczne.
- Jest to ważne szczególnie dla osób chorych, np.na celiakię, u których nawet to, że do mąki pszennej i ryżowej używane są te same naczynia, czy przechowywane są w jednej szafce, może doprowadzić do niebezpiecznej dla życia reakcji - mówi Ewelina Choińska. - Kupując u nas mają pewność, że bezglutenowe torty, ciasta bez cukru, batony, lody i inne smakołyki są bezpieczne.
Dieta bezglutenowa stała się też po prostu moda. Stosują ją i przekonują do niej gwiazdy promujące świadome odżywianie m.in. Anna Lewandowska, Kayah czy Gwyneth Paltrow. Wielu dietetyków uważa, że ograniczenie glutenu poprawia pracę układu pokarmowego i daje dobre wyniki przy odchudzaniu.
Pojawiły się też tezy badawcze, które zakładają że gluten może mieć wpływ na rozwój takich chorób jak autyzm, ADHD, depresja czy schizofrenia, zaś rezygnacja z niego przynosi dobre terapeutyczne efekty.
Słodkie trendy
Według Marcina Cyganiaka, dyrektora komercyjnego w Nielsen Connect w Polsce, aktualnie da się wyróżnić trzy wyraźne trendy, które mogą zadecydować o sukcesie producentów słodkich przekąsek. Po pierwsze - prozdrowotność. Potwierdza to także współwłaścicielka Fit Cake - klienci coraz częściej i uważniej czytają etykiety, a także pytają, kiedy czegoś nie rozumieją. Dlatego tak ważne jest, by opis składników był jak najbardziej klarowny.
Drugi przymiotnik, który robi karierę w tej branży to “convenience”. Przez określenie to rozumieć należy, że żyjemy w dużym pośpiechu i coraz częściej jadamy w biegu. Potrzebujemy więc szybko coś przekąsić, ale nie chodzi o to by był to byle jaki fast food.
- Wprowadziliśmy niedawno desery w słoiczkach. Po pierwsze są eko. Słoiczek można odnieść i dostać przy zakupie drugiego złotówkę rabatu za opakowanie zwrotne. Po drugie jest pełnowartościowym, zbilansowanym posiłkiem. Po trzecie wreszcie można zjeść go tylko trochę, słoik zakręcić i dokończyć deser kiedy znowu zgłodniejemy - mówi Ewelina Choińska.
Trzeci trend, z którym muszą się liczyć producenci zdrowych słodyczy to premiumizacja, czyli inwencja, autorskie oryginalne pomysły na to, by polepszyć danie, poprawić jego funkcjonalność, dodać mu wartości.
- To jest mój konik - przyznaje Ewelina Choińska z Fit Cake. - Cały czas coś ulepszam, szukam zdrowszych zamienników, eksperymentuję. Ostatnio zafiksowałam się na wegańskich lodach. Jeden z najmilszych komplementów jaki usłyszałam, był od 11-letniego chłopca. Towarzyszył swojemu bratu, który nie toleruje glutenu i laktozy i jest naszym stałym klientem. I ten chłopiec, który nie ma żadnych zdrowotnych problemów też chciał nasze wegańskie lody, bo jego zdaniem są lepsze od tych zwyczajnych.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.