Klient z problemem? No problem
Wielu ekspertów podkreśla, że stosunkowo niewilekie straty w czasie pandemii poniosły te firmy, które miały specjalistyczny produkt, odpowiadający potrzebom zdefiniowanej grupy klientów. W branży spożywczej najmniejsze spadki odnotowali przedsiębiorcy wytwarzający żywność funkcjonalną. Powodem jest zapewne m.in. fakt, że co czwarty Polak jest na jakiejś diecie.
Dokładnie tematowi przyjrzało się Centrum Badania Opinii Publicznej (CEBOS). Wnioski badań zawarło w publikacji “Polak na diecie”, która ukazała się w ubiegłym roku. Najczęściej ze swojego jadłospisu eliminowali określone produkty ludzie młodzi (do 24 roku życia), wykształceni i dość zamożni. Przeważają wśród nich kobiety. Najwięcej, bo aż 57 proc., chce zrezygnować z cukru i zawierających go słodyczy, 20 proc. z alkoholu, a 14 proc. z glutenu. Najważniejszym powodem przejścia na dietę jest zdrowie - nietolerancja glutenu lub mleka krowiego, alergie pokarmowe oraz chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. I co najważniejsze, aż 77 proc. badanych było zadowolonych z rezultatów wprowadzonej diety.
Zdrowe przekąski się obroniły
Firmy produkujące słodycze i słodkie przekąski to nadal jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku, odnotowujący z roku na rok duży (nawet dwucyfrowy) przyrost. W ubiegłym roku osiągnął obroty na poziomie ponad 12,5 mld zł (źródło: Nielsen). Większość przedsiębiorców widząc wykresy dostosowuje się do nowych trendów. Robią to i międzynarodowe giganty gospodarcze, i krajowe sieci, i rodzinne manufaktury.
Ofertę niektórych ukształtowała jednak nie tylko korzystna koniunktura, ale także konsumencka, oddolna inicjatywa. Tak było na przykład z Fit Cake, które powstało w Białymstoku w 2016 roku z powodu braku na lokalnym rynku zdrowych słodyczy. Przez cztery lata rozwinęło się w liczącą 14 punktów sieć franczyzową. Biznes wymyśliła Ewelina Choińska, zawodniczka fitness, która miała problem ze znalezieniem dla siebie odpowiednich artykułów.
- Już w pierwszych dniach od uruchomienia lokalu wiedziałam, że jest zapotrzebowanie na żywność dla sportowców i osób na specjalnej diecie. Na posiłki zbilansowane, z krótką etykietą, na której wyraźnie opisane będą też tzw. makroskładniki, czyli białko, węglowodany i tłuszcz. Podeszliśmy do sprawy ideowo. Wypisaliśmy na szyldzie hasło “ No sugar, no problem” i produkując słodycze nie schodzimy z tego kursu ani o milimetr, a klienci to doceniają - mówi Ewelina Choińska z Fit Cake.
- Ostatnio wyraźniej zarysowuje się też trend “No gluten”. Coraz więcej ludzi przychodzi do nas jak do apteki, bo tylko tu może się zapatrzyć w ciasta bez cukru, bezglutenowe torty i zdrowe słodycze. Około 10 proc naszych klientów to osoby, które musiały zrezygnować z glutenu z powodów zdrowotnych, np. są chore na celiakię. Bardzo duża grupa to dzieci z różnego rodzaju alergiami czy chorobami układu pokarmowego. One, jak każde dziecko, lubią słodycze, a my im zapewniamy takie, które nie szkodzą - dodaje współwłaścicielka Fit Cake.
Pandemia nie dotknęła wytwórców zdrowych słodyczy tak bardzo jak zwykłych cukierni czy kawiarni. O ile tamte odnotowały 80 proc. spadki, Fit Cake tylko 20 proc.
Bezglutenowe torty z certyfikatem
- Jest to ważne szczególnie dla osób chorych, np.na celiakię, u których nawet to, że do mąki pszennej i ryżowej używane są te same naczynia, czy przechowywane są w jednej szafce, może doprowadzić do niebezpiecznej dla życia reakcji - mówi Ewelina Choińska. - Kupując u nas mają pewność, że bezglutenowe torty, ciasta bez cukru, batony, lody i inne smakołyki są bezpieczne.
- Jest to ważne szczególnie dla osób chorych, np.na celiakię, u których nawet to, że do mąki pszennej i ryżowej używane są te same naczynia, czy przechowywane są w jednej szafce, może doprowadzić do niebezpiecznej dla życia reakcji - mówi Ewelina Choińska. - Kupując u nas mają pewność, że bezglutenowe torty, ciasta bez cukru, batony, lody i inne smakołyki są bezpieczne.
Dieta bezglutenowa stała się też po prostu moda. Stosują ją i przekonują do niej gwiazdy promujące świadome odżywianie m.in. Anna Lewandowska, Kayah czy Gwyneth Paltrow. Wielu dietetyków uważa, że ograniczenie glutenu poprawia pracę układu pokarmowego i daje dobre wyniki przy odchudzaniu.
Pojawiły się też tezy badawcze, które zakładają że gluten może mieć wpływ na rozwój takich chorób jak autyzm, ADHD, depresja czy schizofrenia, zaś rezygnacja z niego przynosi dobre terapeutyczne efekty.
Słodkie trendy
Według Marcina Cyganiaka, dyrektora komercyjnego w Nielsen Connect w Polsce, aktualnie da się wyróżnić trzy wyraźne trendy, które mogą zadecydować o sukcesie producentów słodkich przekąsek. Po pierwsze - prozdrowotność. Potwierdza to także współwłaścicielka Fit Cake - klienci coraz częściej i uważniej czytają etykiety, a także pytają, kiedy czegoś nie rozumieją. Dlatego tak ważne jest, by opis składników był jak najbardziej klarowny.
Drugi przymiotnik, który robi karierę w tej branży to “convenience”. Przez określenie to rozumieć należy, że żyjemy w dużym pośpiechu i coraz częściej jadamy w biegu. Potrzebujemy więc szybko coś przekąsić, ale nie chodzi o to by był to byle jaki fast food.
- Wprowadziliśmy niedawno desery w słoiczkach. Po pierwsze są eko. Słoiczek można odnieść i dostać przy zakupie drugiego złotówkę rabatu za opakowanie zwrotne. Po drugie jest pełnowartościowym, zbilansowanym posiłkiem. Po trzecie wreszcie można zjeść go tylko trochę, słoik zakręcić i dokończyć deser kiedy znowu zgłodniejemy - mówi Ewelina Choińska.
Trzeci trend, z którym muszą się liczyć producenci zdrowych słodyczy to premiumizacja, czyli inwencja, autorskie oryginalne pomysły na to, by polepszyć danie, poprawić jego funkcjonalność, dodać mu wartości.
- To jest mój konik - przyznaje Ewelina Choińska z Fit Cake. - Cały czas coś ulepszam, szukam zdrowszych zamienników, eksperymentuję. Ostatnio zafiksowałam się na wegańskich lodach. Jeden z najmilszych komplementów jaki usłyszałam, był od 11-letniego chłopca. Towarzyszył swojemu bratu, który nie toleruje glutenu i laktozy i jest naszym stałym klientem. I ten chłopiec, który nie ma żadnych zdrowotnych problemów też chciał nasze wegańskie lody, bo jego zdaniem są lepsze od tych zwyczajnych.

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Żywienie
Prawidłowe odżywianie ma największy wpływ na zdrowie i długość życia. Niewiele osób stosuje odpowiednią dietę

– Skomponowanie odpowiedniego jadłospisu i kultura jedzenia są obecnie sporym wyzwaniem – uważa prof. dr hab. n. med. Grzegorz Dworacki, ekspert z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zdaniem zaszkodzić może nam chociażby spożywanie produktów tuż po wyjęciu ich z lodówki. Ekspert medycyny stylu życia zaznacza też, że bardzo ważną rolę w naszym organizmie odgrywają jelita, a żeby właściwie funkcjonowały, powinniśmy włączyć do swojego menu probiotyki oraz prebiotyki.