Komunikaty PR

Kolejne spacery po Pradze pełnej tajemnic już we wrześniu z Galerią Wileńską!

2023-09-04  |  13:00
Biuro prasowe

Na co dzień zamieszkuje ją ponad 60 tys. osób, a każdego dnia drugie tyle przejeżdża przez nią, kierując się do pracy czy szkoły. Praga-Północ to dzielnica o bogatej historii, której próżno szukać w popularnych przewodnikach turystycznych. Jej część można jednak poznać 9 lub 16 września, biorąc udział w kolejnych otwartych spacerach pod hasłem „Chodź na Pragę” organizowanych przez Galerię Wileńską.

Praga-Północ od lat kojarzy się z artystycznymi kolektywami i bogatymi zbiorami sztuki z różnych okresów. Dobrze zachowana, zabytkowa infrastruktura miejska dopełnia wyjątkowy charakter tej części stolicy. Galeria Wileńska, która od 20 lat stanowi jej część, nie odcina się od korzeni tej historycznej dzielnicy. Wręcz przeciwnie – angażujemy się w działania mające na celu popularyzację tego unikatowego na skalę europejską wycinka Warszawy w oryginalnej formie. Ta współpraca to doskonały przykład perfekcyjnej integracji starej i nowej historii stolicy, okraszony komentarzami współczesnych artystów, aktywistów, a przede wszystkim osób, które całym sercem kochają Pragę-Północ mówi Marta Chojnacka, dyrektor Galerii Wileńskiej.

Z pieśnią na ustach – tajemnice muzycznej Pragi

Muzyka łączy pokolenia i łagodzi obyczaje. Wychodząc z tego założenia, na spacer odkrywający muzyczne sekrety Pragi-Północ zaprasza Jan Emil Młynarski – muzyk, kompozytor i multiinstrumentalista, który jest znany z popularyzacji polskiej muzyki z lat 1918–1949.

Już trzeci raz mam przyjemność poprowadzić spacer po Pradze-Północ. Zapraszam wszystkich na przechadzkę z opowieścią o dawnej stolicy i warszawską piosenką. Przejdziemy się moimi ulubiony zakamarkami Starej i Nowej Pragi mówi Jan Emil Młynarski.

W najnowszej edycji otwartego spaceru śladem praskiej historii opowie o tym, jak udało się zachować ciągłość kulturową tego wyjątkowego obszaru w obliczu tragicznej historii Warszawy w XX wieku. Trasa spaceru obejmuje kilka punktów, a w każdym z nich na zainteresowanych czeka muzyczna niespodzianka. Niezwykłej opowieści będą towarzyszyć artystyczne przerywniki pod postacią nowoczesnych aranżacji utworów przedwojennych pieśniarzy warszawskich w wykonaniu Jana Emila Młynarskiego wraz z członkiem zespołu Warszawskie Combo Taneczne.

Historia praskiego przemysłu w pigułce

Podczas drugiego wrześniowego spaceru po Pradze-Północ można będzie poznać zupełnie inne oblicze tego fragmentu stolicy. Artyzm i miłość do szeroko rozumianej sztuki zastąpi pogawędka o przemysłowej historii Warszawy, której pozostałości można zaobserwować i dziś pod postacią charakterystycznych budynków z czerwonej cegły rozsianych po różnych częściach tej dzielnicy. Opowieść o ciężkiej pracy mieszkańców stolicy przedstawi Hanna Dzielińska, znana lepiej jako Hanka Warszawianka – dziennikarka i varsavianistka, która pasjonuje się historią sztuki i architektury, a na co dzień spełnia się jako twórczyni wyjątkowych gier miejskich oraz eventów.

Podczas spaceru ulicami Pragi-Północ opowie nie tylko o lokalnych fabrykach, których czas świetności przypada na okres od połowy XIX wieku aż po dwudziestolecie międzywojenne i czas okupacji. Dziennikarka odpowie również na pytania związane z codziennym życiem dzisiejszych mieszkańców stolicy, a nawet ze współczesną popkulturą, takie jak:

  • Skąd się wzięły warszawskie słoiki?
  • Co wazeliniarze robili na Stalowej?
  • Jakie zakupy mógłby na Pradze zrobić… Batman? 

Szczegółowy harmonogram „Chodź na Pragę”:

1. „Warto czasem skoczyć na Pragę. Pochodzić. Pośpiewać” – Jan Emil Młynarski

Czas i miejsce zbiórki: 9 września o 11.45 przed wejściem głównym do Galerii Wileńskiej, start spaceru 12.00.

2. Od pucybuta do milionera – fabrykanckie opowieści (o przemyśle na Pradze) Hanki Warszawianki

Czas i miejsce zbiórki: 16 września o 14.45 przed wejściem głównym do Galerii Wileńskiej, start spaceru 15.00.

Wrześniowe spacery stanowią kontynuację projektu, który jest organizowany przez Galerię Wileńską nieprzerwanie od 2020 roku. Tylko w tegorocznych edycjach, na które składają się 4 spotkania z okresu maj-czerwiec, wzięło udział ponad 200 osób zainteresowanych niezwykłą historią tej części Warszawy. Projekt Chodź na Pragę został objęty patronatem honorowym Jacka Jeżewskiego, burmistrza dzielnicy Praga-Północ miasta stołecznego Warszawy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.