Komunikaty PR

Kolekcja Polskich Monet Złotych 1535-1925

2020-11-17  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 8.83 MB )

Blisko 3 miliony złotych – tyle może być warta pięćdziesięciodukatówka z 1621 roku. To najdroższa moneta jaka kiedykolwiek była sprzedawana w Polsce. Pójdzie ona pod młotek 30 listopada podczas pierwszej aukcji numizmatyków w DESA Unicum. Na największej aukcji monet w Polsce zlicytowana zostanie najcenniejsza kolekcja obiektów z różnych okresów. Od czasów Zygmunta I Starego do wczesnych lat II Rzeczypospolitej. Wiele egzemplarzy pochodzi ze znakomitych kolekcji. Zlicytowane zostaną monety o łącznej wartości blisko 9 mln złotych. Ta aukcja to wyjątkowa okazja zarówno dla kolekcjonerów jak i dla inwestorów. 

To jedna z najważniejszych i najwspanialszych polskich monet. 50 dukatów koronnych Zygmunta III Wazy z 1621 roku to bogato i wspaniale wykończona moneta, która stanowi zupełnie niezwykłe dzieło w mennictwie polskim. To najlepsza praca Samuela Ammona, wybitnego rytownika i medaliera. Zachwyciła ona samego Zygmunta III, który udzielił artyście audiencji na Zamku Królewskim w Warszawie i obdarował go złotym łańcuchem. Przyczyna wybicia tak wielkiej i efektownej monety w złocie pozostaje tajemnicą. Niewątpliwie jednak była ona bardzo ważna. Od wieków przypuszcza się, że uczczono w ten sposób polskie zwycięstwo w 1621 roku nad Turkami w bitwie pod Chocimiem, które szerokim echem odbiło się w Europie. Samuel Ammon umarł w 1622 roku w wieku zaledwie 31 lat. Pozostawił po sobie niesamowity dorobek medalierski, w postaci stempli do monet, donatyw i medali.  Prezentowany na aukcji obiekt to wyjątkowa okazja dla kolekcjonerów i miłośników historii. Jego cena może wynieść nawet 2,8 mln zł. 

Niezwykle unikatowa jest też czterodukatówka z podobizną Zygmunta III Wazy z 1612 roku. Na początku XX wieku odnotowano istnienie jedynie dwóch egzemplarzy tej monety i to w zbiorach muzealnych. W ciągu ostatnich stu lat nigdy nie pojawiła się ona w obiegu. Jest to jedyny znany dziś egzemplarz o wielkim znaczeniu dla numizmatyki polskiej. Jej cena może wynieść nawet pół miliona złotych. Na aukcji pojawi się również znakomitej klasy dzieło sztuki medalierskiej autorstwa wybitnego gdańskiego twórcy, Jana Hoehna Starszego. To półtalar medalowy koronny Władysława IV. Misterne i kunsztowne wykonanie  świadczy o unikatowym charakterze tej monety. Wylicytować można będzie również dwuzłotówkę próbną z 1771 roku. Odbita w złocie moneta jest aktualnie prawdopodobnie jedynym egzemplarzem jaki znajduje się w obiegu antykwarycznym. To dzieło Jana Filipa Holzhaeussera. Był on nadwornym medalierem Stanisława Augusta. Moneta ma ogromne znaczenie historyczne dla polskiej numizmatyki.

Inwestowanie w rzadkie numizmaty to pewny i bezpieczny sposób na ulokowanie kapitału, szczególnie w czasach rynkowych zawirowań. Ceny tych obiektów dynamicznie rosną. Przykładowo 3 lata temu studukatówka Zygmunta III Wazy sprzedała się na aukcji w Stanach Zjednoczonych za ponad 2,1 mln dolarów. 10 lat wcześniej zakupiona a została za 1,3 mln dolarów. To pokazuje w jak krótkim czasie, można osiągnąć wysoki zysk. Aukcja „Kolekcja Polskich Monet Złotych 1535-1925” jest wydarzeniem zarówno dla początkujących, jak i dla doświadczonych kolekcjonerów i inwestorów. 

30 listopada wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

Wystawa „Kolekcja Polskich Monet Złotych 1535-1925”: 17-30 listopada 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Kolekcja Polskich Monet Złotych 1535-1925”: 30 listopada 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

 

https://desa.pl/pl/aukcje/monety/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.